Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Agö

Medlem
Information från Lufthansa Group:

Lufthansa Group on Friday 14FEB20 announced extended service reduction to Mainland China and Hong Kong. Planned adjustment as follows.

Austrian

Vienna – Beijing Service to resume on 29MAR20, instead of 01MAR20 (5 weekly 767 previously scheduled in March)

Lufthansa

Following Mainland China service previously scheduled to resume from 01MAR20, is now scheduled from 29MAR20
Frankfurt – Beijing Capital 7 weekly 747-8I
Frankfurt – Shanghai Pu Dong 7 weekly A340-600
Munich – Beijing Capital 5 weekly A350-900XWB
Munich – Shanghai Pu Dong 6 weekly A380

Service to Nanjing, Qingdao and Shenyang has already been cancelled until 28MAR20.

Service to Hong Kong will see frequency variation
Frankfurt – Hong Kong 04MAR20 – 28MAR20 Reduce from 7 to 5 weekly, 747-8I operating
Munich – Hong Kong 17FEB20 – 27MAR20 Reduce from 7 to 5 weekly, A350-900XWB operating

SWISS

Following Mainland China service previously scheduled to resume from 01MAR20, is now scheduled from 29MAR20
Zurich – Beijing Capital 5 weekly A330-300
Zurich – Shanghai Pu Dong 7 weekly A340-300

Hong Kong will see aircraft adjustment
Zurich – Hong Kong 01MAR20 – 28MAR20 A340-300 replaces 777-300ER, 1 daily


Lufthansa Group March 2020 China / Hong Kong service changes | Routesonline
 

Morgan

Medlem
UD har den 17 februari 2020 beslutat om att ändra avrådan för Kina. Följande avrådan gäller: UD avråder från alla resor till Hubei-provinsen. Vidare avråder UD från icke nödvändiga resor till övriga delar av Kina, med undantag för Hongkong och Macao. Avrådan gäller tills vidare.

Kina - Sweden Abroad

Antar att det inkluderar mellanlandningar på flygplatser i Fastlandskina?
 

M.K

Medlem
Uppgraderade skyddsåtgärder nu i kväll på ARN T5 jämfört med när jag landade förra veckan. Två stora tydliga skyltar på rad varav en på engelska vid tullfiltret. :rolleyes:

Visa bifogad bild 106167

Jag fortsätter uppdatera er om läget på ARN. Barriärskyddet har nu uppgraderats från ingenting till skylt på svenska, sedan även på engelska och nu med kinesisk skylt strax innan tullfiltret. Detta har jag själv observerat på alla mina internationella ankomster den senaste tiden.

Troligen en bra idé med detta språk också med tanke på alla Air China A332’s med 237 seats som fortsätter landa på ARN. Ingen öppen kritik detta då Dan Eliasson och MSB kan ha kontroll över situationen på andra sätt hoppas jag.

70BFFC52-D4B9-48E9-A420-8E96CD0A70CA.jpeg
 

oxxax

Medlem
Hong Kong will see aircraft adjustment
Zurich – Hong Kong 01MAR20 – 28MAR20 A340-300 replaces 777-300ER, 1 daily

Jag hade planerat två dygn mot slutet av mars i Hong Kong/Macau med en kompis, vilket inte lär bli som vi har tänkt oss. Det enda som gör det kul nu är själva flygresan som är bokad i F med Swiss, men jag får känslan av att även den delen blir mer trist med ett flygplansbyte. Ni här som kan allt, vet ni vilken kabin det är på A340 som ersätter?

Hur nära noll är sannolikheten att Swiss låter en boka av eller om till en annan destination?
 

Johan Gott

Medlem
Jag hade planerat två dygn mot slutet av mars i Hong Kong/Macau med en kompis, vilket inte lär bli som vi har tänkt oss. Det enda som gör det kul nu är själva flygresan som är bokad i F med Swiss, men jag får känslan av att även den delen blir mer trist med ett flygplansbyte. Ni här som kan allt, vet ni vilken kabin det är på A340 som ersätter?

Hur nära noll är sannolikheten att Swiss låter en boka av eller om till en annan destination?

Nu tror jag alla Swiss A340-plan är färdiguppgraderade med samma F-kabin som på B777. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.

Edit: Ja, det stämde.


Swiss A340 Cabin Refresh Project Complete | One Mile at a Time
 

Sullon

Medlem
Kina - Sweden Abroad

Antar att det inkluderar mellanlandningar på flygplatser i Fastlandskina?

Fick idag veta att Air China ställt in 11:45 flighten PEK-HND. Min mellanlandning på 2h blev precis 6h istället på den flygplats jag inte är sugen att hänga på mer än nödvändigt, även om loungen skulle vara helt tom. En månad kvar till avresa så läget kanske förändrats till dess.
 

Hylve

Medlem
Verkar som SAS dragit ner frekvensen på SK965 (CPH-HKG) i Mars. Körs endast torsdagar, lördagar och söndagar och därmed SK966 endast lördag, måndag, tisdag. Upptäckte precis att min fredagsresa till HKG om ett par veckor blivit inställd.
 
Toppen