Senaste nytt

Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

SimonXYZ

Medlem
Alltså, det pratas ovan om "gratisresor" och det tolkar jag som att Thai inte får betalt av t.ex. Eurobonus/SAS för de biljetterna. Det pratas vidare om något som jag tolkar som att Thai tvingas av Star Alliance att lägga ut bonusplatser. Att de tvingas lägga ut bonusplatser kanske stämmer, det låter intressant. Det är dock inget som t.ex. Swiss verkar göra när det gäller deras platser i First, men det är kanske annorlunda med First än Business (men hur funkar det då med Lufthansa). Att de inte får betalt av t.ex. Eurobonus/SAS för bonusplatser tror jag inte på, men jag vet inte det.

När det gäller Thais nya strategi där de släpper bonusplatser bara dagar innan avresa har kanske troligare något att göra med ett problem som SAS poängterade på ett Diamant-event (har jag för mig att det var), nämligen att många bonusresor avbokas, vilket blir mindre troligt om platserna bara släpps några dagar innan. Förhoppningsvis är detta ett mindre problem nu när Eurobonus har en avgift på 450kr som man inte får tillbaka vid avbokning och man kan hoppas att andra bonusprogram har infört liknande avgifter för att få ner på avbokningarna.
 

Tonton

Medlem
Fast trots flera diskussioner om detta framgår aldrig vad Thai, i det här fallet, får i ersättning av SAS för awards stolar. (Det är nu lite intressant för att man skall kunna göra en bedömning om varför de öppnar upp eller inte)

Är det nån som vet hur ersättnings systemet i Star Alliance ser ut mellan bolagen för awards resor?

Min killgissning, och vad jag har läst om det, är att biljetter kvittas mellan varandra till viss del. Men det är ju såklart inte helt balanserat - och där utöver så är det säkerligen en ersättningstabell som används. Men detta är som sagt en affärshemlighet mellan bolagen, så oavsett om någon på forumet har koll på det så får de inte skriva om det.

Det skiljer sig dessutom högst troligen åt mellan bolagen, där enskilda bolag kan skaffa bilaterala avtal mellan varandra. Ett (troligt) exempel på detta är att Eurobonus i allmänhet har haft bättre tillgång till Singapore Business än vad andra program har haft.

Sedan har @SimonXYZ en poäng där kring avbokningarna. Dessa biljetter är ju, iaf för Eurobonus, väldigt flexibla. Detta kan såklart orsak problem för flygbolagen om det är mycket om- och avbokningar. Samtidigt vet vi dock inte om det finns någon annan intern gräns mellan bolagen för när sista ändringen får ske utan någon sorts "penalty fee". Men om jag får killgissa vidare så är det det nog fortfarande så att den lilla peng flygbolagen får in en för en awardperson inte ersätter en fullprisbetalande person.
 

apknug

Medlem
Min killgissning, och vad jag har läst om det, är att biljetter kvittas mellan varandra till viss del. Men det är ju såklart inte helt balanserat - och där utöver så är det säkerligen en ersättningstabell som används. Men detta är som sagt en affärshemlighet mellan bolagen, så oavsett om någon på forumet har koll på det så får de inte skriva om det.

Det skiljer sig dessutom högst troligen åt mellan bolagen, där enskilda bolag kan skaffa bilaterala avtal mellan varandra. Ett (troligt) exempel på detta är att Eurobonus i allmänhet har haft bättre tillgång till Singapore Business än vad andra program har haft.

Sedan har @SimonXYZ en poäng där kring avbokningarna. Dessa biljetter är ju, iaf för Eurobonus, väldigt flexibla. Detta kan såklart orsak problem för flygbolagen om det är mycket om- och avbokningar. Samtidigt vet vi dock inte om det finns någon annan intern gräns mellan bolagen för när sista ändringen får ske utan någon sorts "penalty fee". Men om jag får killgissa vidare så är det det nog fortfarande så att den lilla peng flygbolagen får in en för en awardperson inte ersätter en fullprisbetalande person.
Tack, då konstaterar vi att du inte heller vet nåt om ersättningssystemet mellan star Alliance bolag för reward biljetter.

Om nån annan sitter inne med kunskapen är ett anonymt wiki leaks tips här ytterst välkommet!
 

airac

Medlem
Funderar på en award BKK-ARN med TG960 i mars, det står 777-300 i schemat men senaste 7 dagar har det alltid flugits av -300ER. Vågar man boka eller blir det stor risk för angle-flat på nattflyg?
 

Canadien

Medlem
Funderar på en award BKK-ARN med TG960 i mars, det står 777-300 i schemat men senaste 7 dagar har det alltid flugits av -300ER. Vågar man boka eller blir det stor risk för angle-flat på nattflyg?

Det är 777-200 du ska undvika, normalt är det 777-300ER (77W) på Arlanda men med Thai så vet man ändå aldrig vad man kommer åka förrän man är uppe i luften. Här haft följande byten på 4 olika sträckor det senaste halvåret
BKK-ARN 77W->772
ICN-BKK 772->77W
AKL-BKK 789->772
BKK-CDG 388->77W

Undviker Thai om jag kan just för variansen
 

011430121

Medlem
Trist att inte kunna se TG på Arlanda, tycker personligen att Thai har vacker målning.
Förstår att de pausar linjen över sommaren, har åkt två år i rad i början av september och vi har varit strax över 100 personer på samtliga ben.
Konkurrensen från QR och EK har blivit för stor, samt på vintern även från DY.
I business, vid kampanjer kan det skilja 7-8 tusen SEK. mellan Thai och QR jag har aldrig åkt EK

Tråkigt för Swedavia att förlora ytterligare en långlinje.
 

lillemannen

Medlem
Fick idag min resa avbokad av Thai som gick till Bali i maj. Poängen har dock inte kommit tillbaka och troligtvis inte 2-4-1.
 
Toppen