Senaste nytt

Födelsedag med stort F - Tokyo & Singapore

hendberg

Medlem
Allt började med att en 2-4-1 voucher skulle försöka räddas på nyårsafton. Ville göra något kul och annorlunda på min födelsedag så planen blev att hitta något som antingen utgick eller avslutades på födelsedagen i början av februari. Och tanken från början var att endast åka i C med destination Singapore via Tokyo på antingen utresan eller hemresan.

Efter nån timmes väntan i kön till Tallinn hade jag en LH C till Tokyo med SQ C vidare till Singapore. Lagom tid i Tokyo för god mat och lite injektion av intryck. Hem var routingen SQ C till Rom med A350. Några dagar gick och jag läste en del om just Singapores A350 där många klagade på sätet. Samtidigt såg jag att det fanns ANA F i det fönstret som jag ville åka. Så då byggdes en ny bokning, där jag förvisso förlorade vouchern, men eftersom jag hade ett par till så kände jag att det kunde vara värt det.

0.png


Så från en ganska modest initial bokning blev det lite julafton då jag skulle få testa nya ANA F. Har relativt begränsad erfarenhet av att resa i F, enbart två vändor med Lufthansa. Dock riktigt långa och bra vändor, så jag såg fram mot att jämföra. Min reskamrat M, som jag tidigare reste LH F med till Sydamerika, var nära att följa med, men vi lyckades inte riktigt pricka datumen, då han skulle åka västerut i jobbet denna gång. Vi har dock vår Auckland-tripp kvar på listan… Tack ändå för alla tipsen på denna resa.

Ber om ursäkt redan innan vad gäller kvaliteten på vissa bilder. Tagna med iPhone X.

Utresan skedde en riktigt trist dag i slutet av januari. Vid inflygningen till London så hade vädret dock blivit riktigt bra med klarblå himmel, så inflygningen blev spektakulär med en riktigt fin vy över staden. Väl på Heathrow så blev det till slut drygt 5 timmar av häng i lite olika lounger. Strax efter lunch så var det riktigt tomt och skönt i United-loungen, vilket gjorde besöket riktigt behagligt. Testade lite mat och även en Bloody Mary i den väl stockade baren. Loungen är relativt stor och mycket fräsch och tilltalande. Utbudet av mat var riktigt bra tycker jag.

S1.jpg


Efter United så tog jag en promenad till Air Canada som var något mindre men också här rätt så tom. Kändes som jag prickade en riktig svacka under eftermiddagen, vilket var underbart. Inte riktigt lika bra matutbud här, men dryckesutbudet var bra. Här fanns också en riktigt bar. Åt ingen mat här då jag tänkte avsluta i Singapore First loungen. Snyggt designad lounge och allmänt trevlig.

S2.jpg


Till sist hamnar jag hos grannen Singapore First och den loungen är ju liten jämfört med de andra, men här gör det inte speciellt mycket då jag är ensam under hela besöket. Servicen är fantastisk bra och man märker att det är First-service. Fina duschrum som jag utnyttjade. Riktigt bra mat och dryck. Dim Sum var grymt bra.

S3.jpg


LHR - HND ANA F B777-300ER

S5.jpg


Strikt boarding där First kliver på efter alla specialare. Första intrycket av kabinen är imponerande. Känns väldigt nytt och fräscht, samt en skön mörk färg, om man jämför med den äldre kabinen. Bra närhet till fönstren. Skärmen är bisarrt stor och är i 4K. Utbudet är tyvärr inte lika bra som skärmen. Man kan dock koppla upp sin egna enhet på skärmen.

S4.jpg


En champagne serveras direkt när man boardar, och jag misstänker att det var Billecart-Salmon, då det inte var Krug i alla fall. Väl i luften kommer Krug fram. Amenity-kitet består av den lilla resväskan/pouchen från Globe-Trotter innehållandes diverse prylar. Det stora värdet är ju The Ginza produkterna som hon där hemma uppskattade väldigt mycket. Även pyjamasen och Tenerita-filten är av riktigt bra kvalitet och säljs relativt dyrt på Ebay.

S6.jpg


Matserveringen är enastående, vilket den ju bör vara i First. Valde den västerländska till Tokyo och hade tänkt göra det omvända på resan hem. Caviar serveras separat och kan väljas även om man väljer den japanska menyn. Alla sedvanliga tillbehör kommer med. Det man kan tänka på är att Caviar inte serveras från Tokyo av någon anledning. Det finns en förrätt där Caviar är inkluderad men inte riktigt samma sak som en klassisk servering.

S7.jpg


Ett gäng olika amuser kommer fram och även ett par förrätter. Vidare en soppa som var fantastisk och en Garden Sallad. Varmrätten är en riktigt bra oxfile. Blir alltid imponerad när man får en bra tillagad köttbit på ett plan. Som vanligt innan jag ska på en bättre flygning så har man ju tyvärr ätit för mycket i loungen innan man kliver på, så efter ostbrickan så är man nästan slut som artist. Ingen dessert. Hade man varit hungrig så hade man kunnat testa mer på menyn. CC var vänliga och erbjöd den möjligheten, men tyvärr fanns det ingen plats.

Vinerna var också riktigt bra, men blev lite ledsen i ögat när man kunde se att man precis missat Tignanello. Den står kvar på vinlistan men serverades senast i december. Branaire-Ducru fick duga. Fick också en Sake-provning uppdukad innan förrätterna vilket var mycket trevligt. Och gott.

Så långt har allt varit i världsklass. Finns det då inga områden som kan bli bättre i nya ANA F? Jo, faktiskt. Eftersom detta var min första flygning med ANA överhuvudtaget, så hade jag läst lite vad folk skrivit för omdömen. Och en sak som genomgående nämns är deras IFE. De har en skärm i nya First som är helt otrolig och branschledande numera, men utbudet är förvånansvärt fattigt. Och toaletterna är också väldigt små, de är de dock inte ensamma om då Lufthansas också var det. Den bästa i klassen som jag upplevt är Asianas på A380 i C. Enormt rymliga.

Vi var bara tre pax i kabinen så det bäddades i suiten bredvid min, vilket är perfekt då man kan ligga kvar i loungeläge på stolen och bara masa sig över när man slocknar. För att få full valuta så inmundigades det en del Hibiki 21. Otroligt att den fortfarande serveras, eftersom den verkligen börjar sina i alla lager.

S8.jpg


Det blev ca 5 timmars skön sömn innan man landar sen eftermiddag i Tokyo. På menyn finns dessutom massor av vad de kallar ”light dishes anytime” vilket man ändå får kalla en underdrift. Den klassiska ANA-curryn finns på menyn och den är verkligen så bra som alla säger. Blev även en portion ribs som också var gudomligt gott.

S9.jpg


Sammantaget är det en fantastisk upplevelse och just denna vända London-Tokyo får högsta betyg och jag klassar den på par med Lufthansa eller möjligtvis snäppet bättre, tack vare mat och dryck.

Tokyo 20 timmar

S10.jpg


Väl på marken så går immigration rätt snabbt och är kvickt på väg med mono-railen till Hamamatsucho där jag har ett hotell bokat. Nästa flight mot Singapore går vid lunchtid dagen efter. Min plan är att slänga in väskan på hotellet och sen ta en lång skön promenad upp till Shibuya för att där äta på favorit-restaurangen Han No Daidokoro.

IMG_3871.jpg


S13.jpg


S11.jpg


S12.jpg


Efter ett nytt matkoma så blev det tunnelbana tillbaka till hotellet för att plocka lite fler sömn-poäng. Morgonen efter blir det tidig uppgång och monorail tillbaka. Vill spendera många timmar i Ana Suite loungen. När jag kommer till loungen så uppstår stor förvirring eftersom jag är anländande, men förmodar att de inte har så många gäster som kommer till loungen nästan ett dygn efter planet landade. Flera trevliga värdinnor blir inblandade och några telefonsamtal senare så välkomnas jag in.

GPTempDownload.jpg


Ana Suite loungen är stor och består av två delar. En inre del som är lite trist och mörk då den är vänd inåt flygplatsen och saknar således utsikt och fönster. Går man däremot vänster direkt när man kommer in så är det en mycket trevlig del med en grym utsikt och är man där tidig morgon får man även uppleva en fantastisk soluppgång.

IMG_4909.jpg


Servicen är på topp och personalen känns näst intill förnärmad om man tar eget initiativ vad gäller mat och dryck som finns uppställd. Utbudet över maten är riktigt bra och på kvällen finns även grym meny för middag. Här finns också riktigt fräscha duschrum som jag utnyttjade på hemresan mot Frankfurt några dagar senare.

Hade läst en del innan om att snus och Singapore inte var en jättelyckad kombo, så jag stod i valet och kvalet om man skulle försöka hålla upp ett par dagar innan jag var tillbaka i Japan igen. Det blev så att jag tog ett förvaringsskåp på Haneda där jag ändå skulle lägga av mig lite kläder och alla saker som följde med amenity-kitet från flighten innan. Fick helt enkelt inte plats. Osäker som jag var på det där med snuset så la jag av ett par dosor i skåpet och tog bara med en välfylld mot Singapore. Får snåla helt enkelt. I efterhand visade det sig vara onödigt.

HND - SIN ANA C B787-9

Skärmavbild 2020-02-18 kl. 15.12.08.png


Det är underbart väder när vi boardar och eftersom jag visste att vi skulle flyga över Fuji direkt efter start, så hade jag seatat mig på höger sida, men tyvärr så fanns bara en stol kvar när jag gjorde det och det blev 11H. Det är dessvärre en stol som är närmare gången än fönster. De jämna stolarna är de som har lite mer privacy och har bättre utsikt. Så vill man sitta nära fönstret så väljer man jämnt om det går. Nu blev det ok ändå.

37.jpg


Denna kabin misstänker jag är den som kommer att vara aktuell när ANA börjar köra från Arlanda, så det var kul att få testa den för att se hur den står sig mot SAS.

Stolen är bra. Den är bred och man kan sträcka ut sig ordentligt. Jag är drygt 185 och kunde ligga och sova bekvämt när det väl blev dags. Valde japanska menyn, och denna gång ångrade jag mig att jag inte tog den västerländska. Lite för många små krångliga rätter. En yakuniki som var bra, men resten var sådär. Sov ca 3-4 timmar och sov bra trots att det var en dagsflygning.

S15.jpg


Singapore 60 timmar

Immigration i Singapore gick halvsegt trots relativt kort kö. Och tullen som jag hade varit lite orolig för var, hör och häpna, helt obemannad. Det stod en kvinnlig tulltjänsteman en bit bort och talade med en kollega, men det var helt tomt i fållan för att få komma in i Singapore. Ett Tourist Pass införskaffades laddat för 3 dagar. Detta kom väl till nytta.

MRT till Fort Canning och en kort promenad till Park Hotel vid Clarke Quay. Nu hade jag en kväll och två hela dagar för att avnjuta ny stad, värme och god mat. Kan inte bli bättre.

IMG_4082.jpg


Första morgonen (snarare natt) snörades löparskorna på och så gav jag mig ut på en magisk runda runt vattnet kring Marina Bay.

S16.jpg


S17.jpg


Blev många besök hos olika Hawkers, mycket MRT, personligt rekord på milen och Singapore Sling på Raffles. Undvek Long Bar som var överfull med guidade turistgrupper på löpande band. På innergården var däremot grymt att sitta och njuta.

S21.jpg


S22.jpg


Men sammantaget så är ju maten gudomlig i Singapore. Chicken Rice blev en favorit. Nån som vet om det finns en variant i Stockholm som är värd namnet så lämna gärna en kommentar…

S19.jpg


S20.jpg


S25.jpg


Hade räknat med många långa promenader under helgen, men det var alldeles för varmt och kvavt. Den sista natten hade jag bokat en natt ute på Changis Transit hotell då planet avgick tidigt på morgonen. Innan jag tog MRT ut dit så besökte jag också Gardens By The Bay som faktiskt var riktigt häftigt att få uppleva på kvällen.

S23.jpg


S24.jpg


Hotellet ute på Changi var bokat för 6 timmar och var riktigt fräscht och väldigt tyst. Litet rum som i stort sett bara innehöll en säng. Bra isolerat, helt knäpptyst. Frukosten som ingick vid hotellet var dock riktigt dålig, så det blev en klackvändning efter en snabb syn av utbudet.

IMG_4649.jpg


Kort promenad till Silver Kris som är helt ok och hade rätt mycket frukost att välja på.

SIN - NRT ANA C B777-300ER

Ett par dagar innan avfärd så gick jag in och kollade kabinen på denna sträcka och såg att det fanns en First på denna (kabin, inte service), så då blev det 1K på denna.

S26.jpg


Valde japanska igen då menyn var annorlunda, och det blev ok denna gång. Uppmuntrad av CC att köra Sake-provning igen och tråkigare kan man ju ha en måndagsmorgon.

S27.jpg


S28.jpg


Tokyo 21 timmar

När jag bokade denna tripp så fanns ingen tillgänglighet till Haneda, så nu fick det bli Narita istället.

IMG_4825.jpg


Med Skyliner så går det ju relativt snabbt in till stan ändå, och min plan var ju ändå att hinna vara ett par timmar i Tokyo för att få äta god mat. Sen är det alltid roligt att åka tåg i Japan. Så det blev in till Shinjuku och Yakitori Alley. Hann slinka in på ett par ställen för att avnjuta lite sköna grillspett och öl.

IMG_4842.jpg


IMG_4872.jpg


Sista natten på denna resa skulle nu spenderas på First Cabin ute på Haneda, Terminal 1. Olikt mig, men tänkte det kunde vara kul att testa konceptet. Checkade in vid ca 22 och fick ett par timmars sömn innan en anstormning av gäster skedde mitt i natten. Gäster från ett närliggande land som firar nyår.

IMG_4889.jpg


First cabin är ju inte riktigt ett kapsel-hotell men åt det hållet. Hade valt den största kabinen och det var fräscht och så, men galet lyhört när stora mängder människor ska komma tillrätta mitt i natten. Så det blev tidig utcheckning och åkte med den första shuttle-bussen till Internationella Terminalen så fort det var tillåtet. Man kan ju dessvärre inte lämna när man vill då terminalen hotellet ligger på är relativt stängd under natten. Som jag förstod det så behövde man vänta på personal som eskorterade en ut därifrån. Ana Suite hägrade...

IMG_3887.jpg


IMG_4913.jpg


Väl på plats i ANA Suite så kände man sig nästan hemma nu. Andra besöket på ett par dagar. Tog ett duschrum för uppfräschning. Totalt spenderades ca 5 timmar här igen. Nu började födelsedagen och jag var i stort sett själv i loungen första timmarna. Planet mot Frankfurt går först vid lunch-tid men att spendera en längre tid i denna lounge gör ju inte direkt ont. Blev en del Champagne och Sake.

HND - FRA ANA F B777-300ER

IMG_4989 2.jpg


Nu blev det tyvärr gamla kabinen tillbaka, men helt ärligt så gjorde det ingenting. Vi var bara 3 pax denna vända också. Denna gång bad jag om att få vänta med mat ett par timmar, vilket inte var några som helst problem.

IMG_4951 2.jpg


IMG_5035.jpg


Maten och servicen höll högsta nivå igen. Denna gång saknade jag faktiskt den enorma skärmen från nya kabinen. På bilden ovan ser man Caviar serveringen Japan-Europa. Den var dock väldigt god.

IMG_4949.jpg


IMG_5133.jpg


IMG_5171.jpg


Trots att man har två timmar i Frankfurt så blir det alltid att man fixar connection i sista sekunden. Det är en märklig flygplats. Sen är det också en konstig känsla, att efter en sån här resa verkligen komma ner på jorden och flyga SAS hem. Det är väl i och för sig bra så att man uppskattar dessa halvt vidlyftiga resor. Härligt att få starta födelsedagen i Tokyo, med champagne i ANA Suite och avsluta kvällen hemma med familjen över lite te och mackor. Kontraster.

Efter att aldrig flugit ANA, men hört mycket bra, så kommer det framöver alltid vara ett självklart alternativ när man ska österut. Kul att de börjar flyga från Arlanda i sommar. Hoppas bara att det bär sig så det blir långsiktigt.

Jag blev, som jag hade misstänkt innan, riktigt förtjust i Singapore. Hit måste familjen med på semester inom en snar framtid, med förmodad kombo Bali eller dyl.

Tack för mig!

ps. Om det var någon som hade ett tips on Hainan Chicken Rice i Stockholm så lämna gärna en kommentar :)
 

Attachments

  • Skärmavbild 2020-02-18 kl. 15.12.08.png
    Skärmavbild 2020-02-18 kl. 15.12.08.png
    431 KB · Visningar: 334
Toppen