Senaste nytt

’Nya’ SAS loungen på Arlanda T4

Nemo

Medlem
Personkontroller ja, varukontroller nej.
När en person rör sig är det personkontroll, av denne person och dess tillhörigheter. När en vara transporteras av ett transportföretag är det varukontroll. Inte samma sak. Annars skulle enbart bokstavligt talat nakna personer tillåtas röra sig fritt över gränserna.
Hänvisa gärna till rättsliga länkar.
 

fcx

Medlem
När en person rör sig är det personkontroll, av denne person och dess tillhörigheter. När en vara transporteras av ett transportföretag är det varukontroll. Inte samma sak. Annars skulle enbart bokstavligt talat nakna personer tillåtas röra sig fritt över gränserna.
Hänvisa gärna till rättsliga länkar.
Jag tror att vi rör till det i onödan genom att använda olika ord.

Tullen kontrollerar inte personliga tillhörigheter (om de inte är olagliga i sig), utan varor som man för in i landet. Detta oavsett om man är privatperson eller transportföretag. Samma sak som om du kommer körande med en skåpbil full med sprit in i landet, det är inte kontroll av dig som person, utan av varorna som du har med dig (vilket iofs förmodligen leder till kontroll av dig som person).

Samma med resonemanget om du kommer med flyg från utanför EU till Sverige, med byte i annat EU-land. Gränskontrollen sker på första orten i EU du kommer till, men tullkontrollen sker på slutgiltiga destinationen.
 

Nemo

Medlem
Jag tror att vi rör till det i onödan genom att använda olika ord.

Tullen kontrollerar inte personliga tillhörigheter (om de inte är olagliga i sig), utan varor som man för in i landet. Detta oavsett om man är privatperson eller transportföretag. Samma sak som om du kommer körande med en skåpbil full med sprit in i landet, det är inte kontroll av dig som person, utan av varorna som du har med dig (vilket iofs förmodligen leder till kontroll av dig som person).

Samma med resonemanget om du kommer med flyg från utanför EU till Sverige, med byte i annat EU-land. Gränskontrollen sker på första orten i EU du kommer till, men tullkontrollen sker på slutgiltiga destinationen.
Och det är precis detta jag menar. En person har rätt att föra in en skåpbil med sprit för eget bruk, men inte för någon annan. Personkontroll i första fallet, varukontroll i andra.
 

011430121

Medlem
Börjar inte även denna tråd spåra ur.

Trevligt med uppfräschning av T4 loungen
Det måste ha gått snabbt att få en uppgörelse med Swedavia, när vi var på Frösunda i september så var inget klar, och Rickard Gustafsson skrattade lite generat när detta kom upp.
Jag tycker det är helt ok med plastglas, dunkvin, papptallrikar, läsk ur automat, bara de har kvar varmkorven på torsdagar, tänk om de kunde serveras minst en dag till i veckan
 
Toppen