Senaste nytt

Bagageregler och skidbagage

Rich

Medlem
På SAS hemsida står det att ett skidfodral får väga 12 kg, innehålla stavar, skidor, snowboard och att man får ta med en separat pjäxbag. Nu är det så att jag åker snowboard, där väskorna är designade för att rymma hela utrustningen, säljs inte med bootbags. När jag tidigare varit i kontakt med kundtjänst och jag förklarat det så har de sagt att jag kunde packa in 23 kg i bagen, på flygplatserna inrikes och i Köpenhamn har de aldrig klagat. Men när jag kom till Arlanda från USA och åter skulle checka in boardbagen för resa till Köpenhamn så frågade personalen mig skeptisk vad väskan vägde innan jag ens lagt upp den på vågen. Han sade att 12 kilo var absolut max för väskan och att bagagegrabbarnas fackförening skulle gå i taket ifall de skickade ner tyngre skidbagage. Slutade med att jag fick packa om boardbagen till 2 stora påsar eftersom min ena snowboard, en splitboard väger ganska mycket så klarade bara väskan och den 12 kilos gränsen.

När man flyger med flera bolag så har jag tolkat det så att det är bolaget som flyger längsta sträckan vars bagageregler som gäller. På utresan när jag flög SAS till Frankfurt från Arlanda, sen vidare med United till USA så skulle min boardbag få väga 32 kilo, så den var minst sagt välfylld. När jag checkade in på Arlanda för den resan så klagade inte personalen, som de aldrig gjort tidigare heller. Check in agenten jag tidigare nämnde sade att detta var fel gjort av dem och att de här strikta reglerna om skidbagage funnits i ett par månader i alla fall, han fick det verkligen att låta som att skidbagage var det värsta som fanns för bagagegrabbarna.

Om det nu är så att det är bagagereglerna hos bolaget som flyger längsta sträckan som gäller så känns SAS hårda regler väldigt konstiga. De måste väl acceptera tunga skidbagage ifall man först flyger SAS och sedan något annat bolag med andra regler och de är väl samma personer som lastar planen? Sedan känns det som att SAS går lite mot strömmen när det gäller skidbagage, medan andra Star Alliance bolag blir mer generösa med villkoren för skidbagage blir SAS striktare. SAS regler gör det också väldigt krångligt när de skiljer sig så mycket mot andra Star Alliance som i mitt exempel här ovan. Så vad säger experterna här på forumet? Är det så här bagagereglerna fungerar och vad har de övriga skid/snowboardåkarna på forumet för erfarenhet med tungt skidbagage med SAS?
 
Jag trodde SAS hade samma regler som Lufthansa/Austrian Airlines när det gäller skidbagage.
SAS flyger MASSOR med skidcharter till Alperna från Arlanda under vintern. Det måste finnas någon här som vet vad som gäller.
 

Lonelyflyer

Medlem
Köpenhamn är Köpenhamn, jag tvivlar på att du blir ifrågasatt på andra ställen.
Det är sen länge känt att de har ganska taskig kontroll på bagage på chp och att det är ofta där det fastnar när folk byter plan
Sen att de hänvisar till facket är som det är, de har väl typ 30 olika fack bara på Kastrup och de gillar o strejka, men det var en parentes..

Vad jag lärt mig på de år ja satt i telefon åt SAS var att som du säger, det bolaget som har längsta sträckan styr bagageregeln.
 

Palazzi

Medlem
Nja... Som gammal tävlingsåkare (var inte så länge sedan jag slutade) vet jag att SAS kan vara riktigt griniga när det gäller skidbagage...

Jag har inte riktigt förstått varför det inte skulle vara samma totalvikt som för annat incheckat bagage (23kg)... Mest bisarrt av allt är att om man ska ta med en surfbräda + segel mm så är det 23kg och ett bagage som gäller:rolleyes: (Var är skillnaden med att lasta en surfingbräda och en snowboard?). Man undrar ju vilket snille som bestämt dessa regler....

Skärmavbild 2012-05-20 kl. 01.30.49.jpg

Jag använder själv en sådan här för skidor + stavar.....det var SAS inte heller så förtjusta i...
 
Last edited:

Rich

Medlem
När man kollar igenom deras specialbagagesida så är det väl bara skidbagage förutom kanske golfutrustning där det klart och tydligt står att man max får ha med 12 st golfbollar som har så strikta regler. Måste väl vara bra mycket jobbigare för personalen att hantera en stor, tung downhillcykel än skidbagage? Måste säga att check in agenten var väldigt hjälpsam och beklagade situationen, han gjorde ju bara sitt jobb, fast jag var lite irreterad när jag halvt bakfull och jäkligt sliten var tvungen att packa om hela skidutrustning. Skidutrustningen vägde nu över 23 kg och min andra incheckade väska hade också en del övervikt för jag flög på ungdomsbiljett med star gold, men jag slapp betala för övervikten vilket jag är väldigt tacksam för. SAS regler för specialbagage känns däremot väldigt konstiga.
 

BCflyer

Medlem
[GALLERY=] image.jpg [/GALLERY]
prio tag har aldrig varit speciellt användbart på skidor. Den gula lappen vill jag ha fler gånger. Oj så snabbt det gick
 

Zissou

Medlem
Jag har antagit att det är 23 kg som gäller då det alltid fungerat. Jag använder en Douchebag och sist (februari 2020) vägde den in på 22.8 kg. Personalen på Arlanda sa ingenting men hängde på en "heavy"-tag. Lufthansas personal på MUC sa inte heller någonting när jag åkte hem.

Kanske läge att dubbelkolla inför nästa resa
 

ilon

Medlem
Det som gäller hos både SAS, Swiss och Lufthansa (med små variationer) är att maxvikt är 23kg, men man får bara packa en snowboard eller ett par skidor, ett par stavar, hjälm (lite osäker på denna), samt ett par boot eller pjäxor (i separat bag).

Med detta sagt, jag har tidigare använt en Burton Wheelie Gig bag, som jag i alla år glatt lastat upp till 23kg, med dubbla brädor, dotterns skidor, skidkläder, turutrustning och annat, utan att någonsin ha fått backning på det.
burton_wheelie_gig_bag_detail_2_1.jpg


Jag har dock ofta planerat för att, om någon är extra nitisk, kunna packa om och hamna inom tillåten vikt / innehåll, utan extra kostnad för mig.
Ofta packar jag som jag gör för att minimera antal kollin, då det kan vara nog så jobbigt att släpa dessa väl framme på destinationen med en halvmeter nysnö.

Denna säsong har jag bytt till en Sportube 3 Series som jag packat med både snowboards, skidor + snowboards, pjäxor och diverse.
Då den väger mer så blir det mindre innehåll, men enda kommentaren än så länge är från röntgen vid specialbagage C på Arlanda där killen besviket sa "Va, ingen bräda?! ... Jo, där var det en!" när den åkte igenom :D
IMG_20191210_192704.jpg


Flyger alltid Swiss, SAS eller Lufthansa med denna typ av packning, men det har slunkit igenom utan knorr även hos ANA (men då dock på en first-biljett, dock med första benet i ekonomi hem från Japan).
 

Robert flysas

Moderator
Ja, det har alltid varit 23 kg, det lär inte kunna ändras då det väger en del. Flög med systersonen GOT-OSD-GOT ihop med fulla plan med skidåkare, så 12 kg kan ej stämma. Vi hade 19 kg med hans snowboard mm samt 2 väskor på 20-22 kg styck
 

M@GNÜS

Medlem
SAS charter kör med 12kg för skidutrustningen.
SAS reguljärt kör med 23kg.

Flög SAS charter (Langley) i januari och fick betala övervikt då min Douchebag vägde 22kg.
 
Toppen