Senaste nytt

SAS Eurobonus Guld

molntankar

Medlem
Blivit guldmedlem nu och fått hem bagagetaggar...vad är meningen med att ha dessa egentligen? Tycker det allmänt känns fjantigt att hänga på guldkort på sina väskor för att visa att man är guldmedlem. Vad är själva nyttan med det?

Jag tycker ändå att det är bra att kunna beställa hem bagagetaggar, och har några stycken hemma som finns när man behöver dem. Dock är det mycket märkligt tycker jag att man inte kan få dem förtryckta med ens uppgifter -- det hade ändå varit schysst.

Jag vill passa på att delge en liten anekdot: när man ska checka in på T5 ARN så står det ibland "vakter" ( :p ) som kollar att du har rätt att gå till *G kön. Då ska man ta upp guldkort och visa osv. Tycker mest att det är jobbigt och förstör upplevelsen. Hur som helst, senast detta hände sneglade de bara på mitt bagage och accepterade att jag hade taggarna. Slapp alltså ställa ner bagaget och börja gräva fram bevis på *G.

Sen är det förstås lite kul att de accepterade taggarna på bagaget -- de säger ju ingenting. Vilket blir det sista jag vill skriva i frågan: de fyller den funktion som de är avsedda för, men om någon tror att de kan "flasha status" med dem så misstar de sig nog, dessa taggar kan man ju få tag på hur enkelt som helst utan att ha någon status öht.
 

Tveket

Medlem
Blivit guldmedlem nu och fått hem bagagetaggar...vad är meningen med att ha dessa egentligen? Tycker det allmänt känns fjantigt att hänga på guldkort på sina väskor för att visa att man är guldmedlem. Vad är själva nyttan med det?

Det enkla svaret är att den enda nyttan är att flasha din status. Personligen tycker jag nästan det är lite genant när jag ser en EBG/EBD-tag tillrättalagd synlig i overhead . Mina ligger i någon låda och lär stanna där.
 

Berglund

Medlem
Personligen tycker jag nästan det är lite genant när jag ser en EBG/EBD-tag tillrättalagd synlig i overhead .
På min ombordväska sitter inte bara en EBD-tagg utan även AirFrance/KLM Platinum.

Jag vet aldrig vart jag kommer, vem jag träffar eller vilka märkliga saker jag kan behöva be om. Att min väska aldrig singlas ut för kontroll, vare sig storleksmässigt eller antalsmässigt är en bekvämlighet jag har lärt mig att uppskatta. Att det inte är min väska som väljs ut för att stuvas ner i bagageutrymmet, när overhead bins är fulla, ser jag som en självklarhet och en nödvändighet för att kunna resa som jag gör. Personalen har mycket lättare att börja ifrågasätta någon annan väska än min. Det ger ett litet, men välkommet, försprång. Om priset är att det sitter några plastbrickor på min väska, då får de gladeligen sitta kvar!!!
 

Hachans

Medlem
Det finns en dam på ZRH som går omkring och kollar handbagage om de håller sig inom reglerna att få ta ombord väskan, när hon ser guldtaggen så kollar hon inte, utan med sina falkögon går hon till nästa för att hitta en som inte klarar regelverket och är statuslös.

De brukar dessutom använda svenskspråkig personal i gaten vilket folk inte är beredda på och kan ge upphov till en del roliga situationer. Åtminstone för oss som tittar på.
 
På min ombordväska sitter inte bara en EBD-tagg utan även AirFrance/KLM Platinum.

Jag vet aldrig vart jag kommer, vem jag träffar eller vilka märkliga saker jag kan behöva be om. Att min väska aldrig singlas ut för kontroll, vare sig storleksmässigt eller antalsmässigt är en bekvämlighet jag har lärt mig att uppskatta. Att det inte är min väska som väljs ut för att stuvas ner i bagageutrymmet, när overhead bins är fulla, ser jag som en självklarhet och en nödvändighet för att kunna resa som jag gör. Personalen har mycket lättare att börja ifrågasätta någon annan väska än min. Det ger ett litet, men välkommet, försprång. Om priset är att det sitter några plastbrickor på min väska, då får de gladeligen sitta kvar!!!
Det du skriver sammanfattar väl det hela väldigt bra varför man väljer att använda sina bagagetaggar.. Man slipper ofta tjafs om handbagage och det är extremt viktigt när man ligger något kilo över med många viktiga dokument och dator som inte kan riskeras att förloras.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Jag vet aldrig vart jag kommer, vem jag träffar eller vilka märkliga saker jag kan behöva be om. Att min väska aldrig singlas ut för kontroll, vare sig storleksmässigt eller antalsmässigt är en bekvämlighet jag har lärt mig att uppskatta. Att det inte är min väska som väljs ut för att stuvas ner i bagageutrymmet, när overhead bins är fulla, ser jag som en självklarhet och en nödvändighet för att kunna resa som jag gör. Personalen har mycket lättare att börja ifrågasätta någon annan väska än min. Det ger ett litet, men välkommet, försprång. Om priset är att det sitter några plastbrickor på min väska, då får de gladeligen sitta kvar!!!
Det finns en dam på ZRH som går omkring och kollar handbagage om de håller sig inom reglerna att få ta ombord väskan, när hon ser guldtaggen så kollar hon inte, utan med sina falkögon går hon till nästa för att hitta en som inte klarar regelverket och är statuslös.
Det du skriver sammanfattar väl det hela väldigt bra varför man väljer att använda sina bagagetaggar.. Man slipper ofta tjafs om handbagage och det är extremt viktigt när man ligger något kilo över med många viktiga dokument och dator som inte kan riskeras att förloras.
Nu ska minsann jag också sätta på taggarna, tur att jag inte har kastat dem!
 

Olle K

Medlem
Flög idag VNO-ARN i SAS Go som Eurobonus guld. Gick till Gold/Plus disken och checkade in bagaget. Jag märkte att han i disken inte satte på några priority tags på bagaget. Så jag frågade om det. Han frågade då om jag hade något "kort" på det. Jag sa att mitt medlemsskap i Eurobonus är ju inlagt. Svaret var att jag ser det men jag behöver kolla så det är rätt. Jag visade kortet och han satte dit priority. Skumt. Dock hade någon bagage priority inte behövts. På cirka 65 passagerare försvann nog de flesta till connecting flights and totalt kom kanske 7 bagage ut på bagagebandet varav 2 var våra..
 
Toppen