Senaste nytt

Lufthansa och affärsklassgardinen

EBGGOT

Medlem
Jag fick grupp 1 som Eurobonus Diamond med billigaste economy biljett.

det ser jag inga problem med men det var typ halva planen varje gång så frågan är vilka som är grupp 2.

ingen meningen att ha två grupper om man skall släppa på båda samtidigt.

Bör vara endast grupp 1 först = riktigt prio boarding! (Biz, Hon, Sen, star gold)
 
[OT]
Information om boardinggrupper hämtat från Lufthansas hemsida:

Pre-boarding: Families with babies and small children under 5, unaccompanied minors, passengers with reduced mobility
Group 1: HON Circle Members, Senators, Star Alliance Gold Card holders
Group 2: Business Class passengers, Economy Flex passengers
Group 3: Economy Class passengers with a window seat and companions
Group 4: Economy Class passengers with middle seats and companions
Group 5: Economy Class passengers with aisle seats
 

EBGGOT

Medlem
[OT]
Information om boardinggrupper hämtat från Lufthansas hemsida:

Pre-boarding: Families with babies and small children under 5, unaccompanied minors, passengers with reduced mobility
Group 1: HON Circle Members, Senators, Star Alliance Gold Card holders
Group 2: Business Class passengers, Economy Flex passengers
Group 3: Economy Class passengers with a window seat and companions
Group 4: Economy Class passengers with middle seats and companions
Group 5: Economy Class passengers with aisle seats


Hur många economy flex säljs per plan tro? Lägg på 10-15 pax på varje prio boarding blir det är väldigt stor skillnad.
 

Agö

Medlem
[OT]
Information om boardinggrupper hämtat från Lufthansas hemsida:

Pre-boarding: Families with babies and small children under 5, unaccompanied minors, passengers with reduced mobility
Group 1: HON Circle Members, Senators, Star Alliance Gold Card holders
Group 2: Business Class passengers, Economy Flex passengers
Group 3: Economy Class passengers with a window seat and companions
Group 4: Economy Class passengers with middle seats and companions
Group 5: Economy Class passengers with aisle seats
Bra info. Men det hade varit bättre om endast Grupp 1 fick boarda först och Grupp 1 endast bestod av HON och Business Class. Den där mixen gör ju att det kan bli en halv avgång som har prioboarding precis som hos SAS. Trist.
 

Jönsson

Medlem
[OT]
Information om boardinggrupper hämtat från Lufthansas hemsida:

Pre-boarding: Families with babies and small children under 5, unaccompanied minors, passengers with reduced mobility
Group 1: HON Circle Members, Senators, Star Alliance Gold Card holders
Group 2: Business Class passengers, Economy Flex passengers
Group 3: Economy Class passengers with a window seat and companions
Group 4: Economy Class passengers with middle seats and companions
Group 5: Economy Class passengers with aisle seats


det ser jag inga problem med men det var typ halva planen varje gång så frågan är vilka som är grupp 2.

ingen meningen att ha två grupper om man skall släppa på båda samtidigt.

Bör vara endast grupp 1 först = riktigt prio boarding! (Biz, Hon, Sen, star gold)


Bra info. Men det hade varit bättre om endast Grupp 1 fick boarda först och Grupp 1 endast bestod av HON och Business Class. Den där mixen gör ju att det kan bli en halv avgång som har prioboarding precis som hos SAS. Trist.

På Swiss slår man ihop grupp 1 och 2.
Pre-boarding Families with babies and small children under five years old, unaccompanied minors and passengers with restricted mobility
Groups 1 and 2 HON Circle Members, Senators and Star Alliance Gold cardholders, SWISS Business passengers and Economy Flex passengers
Group 3 SWISS Economy passengers with a window seat and companion
Group 4 SWISS Economy passengers with a middle seat and companion
Group 5 SWISS Economy passengers with an aisle seat
 

EBGGOT

Medlem
Bra info. Men det hade varit bättre om endast Grupp 1 fick boarda först och Grupp 1 endast bestod av HON och Business Class. Den där mixen gör ju att det kan bli en halv avgång som har prioboarding precis som hos SAS. Trist.

Jag börjar tröttna på Lufthansa business i Europa som har varit mitt primära val det sista 2 åren.

Rörigt boarding med nya grupperna, dålig "mat", gardinen aldrig stängt dvs mkt spring i business delen.

glömde en sak: nästan alltid ”bussgate” från/till Göteborg. Tar en himla tid och ingen egen buss för business som tex SWISS.

Känns inte så premium när man betalar 7-9.000 kr för varje resa!
 
Last edited:

Senator

Moderator
Jag börjar tröttna på Lufthansa business i Europa som har varit mitt primära val det sista 2 åren.

Rörigt boarding med nya grupperna, dålig "mat", gardinen aldrig stängt dvs mkt spring i business delen.

Känns inte så premium när man betalar 7-9.000 kr för varje resa!

Jag kan hålla med, och det bästa sätt är att rösta med fötterna och helt enkelt flyga andra bolag.

Både klaga och lämna konstruktiv feedback verkar inte bita. Jag åker Business till MUC och First till JFK i morgon men det är ”nödlösning” (medveten om i-landsproblem) eftersom Swiss enbart hade plats i C- och J-klass som blir i överkant dyrt mot min budget.

Sluta klaga, byt är mitt tips.
 

NotRyan

Medlem
Jag börjar tröttna på Lufthansa business i Europa som har varit mitt primära val det sista 2 åren.

Rörigt boarding med nya grupperna, dålig "mat", gardinen aldrig stängt dvs mkt spring i business delen.

glömde en sak: nästan alltid ”bussgate” från/till Göteborg. Tar en himla tid och ingen egen buss för business som tex SWISS.

Känns inte så premium när man betalar 7-9.000 kr för varje resa!
Du måste ändå byta i antingen Frankfurt eller München, så om du inte ska just dit så kanske det går lika bra att byta på Kloten eller Heathrow? Eller Helsinki för den delen men Finnair Business är inte direkt roligt för kreditkortet.
 

EBGGOT

Medlem
Jag kan hålla med, och det bästa sätt är att rösta med fötterna och helt enkelt flyga andra bolag.

Både klaga och lämna konstruktiv feedback verkar inte bita. Jag åker Business till MUC och First till JFK i morgon men det är ”nödlösning” (medveten om i-landsproblem) eftersom Swiss enbart hade plats i C- och J-klass som blir i överkant dyrt mot min budget.

Sluta klaga, byt är mitt tips.


Klaga/konstatera, man kan kalla det olika saker .... i slutändan är det trots allt så att Lufthansa är i stort sätt det enda premium bolag som har ett riktigt bra nät från Göteborg med många avgångar varje dag när det gäller destinationer ut i Europa. Varken Swiss eller BA i närheten om man inte tycker det är kul att övernatta eller sitta 4-6h i loungen. Jag åker på mellanlandning varje gång så resorna tar redan väldigt mkt tid för mig...

Så antingen tappar man massa tid eller så irriterar man sig på att business i Lufthansa inte är var det är är ...

Kortare resor = skapa i-landsproblem
Längre resor = mindre i-landsproblem
 
Toppen