Senaste nytt

Curve betalkort

Ruud

Ny medlem
Hej! Ny Curve användare sen ett par dagar. Igår kväll skulle jag köpa snus på min lokala tobaksaffär men fick medges ej, oavsett vilket underliggande kort jag använde (alla 5 kort jag kopplat till Curve hade täckning). Gick till Ica en bit bort istället och där var det inga problem.

Gubben i tobaksaffären frågade om det var ett utländskt kort och hävdade att dom inte accepterade sådana. Vet inte om det han sa stämmer men hur vanligt är detta, att butiker i Sverige inte accepterar Curve? Lite av hela grejen fallerar ju då. Jag hade inget annat kort än Curve att betala med då jag slängt ut alla andra kort från plånboken.
 

henke12

Medlem
Märkligt förfarande av Standard Chartered. Du borde kolla upp detta med den banken då originaltransaktionen från Curve var fortfarande 194 HKD.


Kollade upp nu med banken och fick bara "goddag yxskaft" svar.
De hävdade att det berodde på den lokala butiken... Jag är skeptiskt
Ser som sagt inget i appen eller på hemsidan, Men nu när jag fått själva fakturan ser jag följande:

CRV*Mc ----- REMARK *2 *2 −I
ncluding charges from: Bank: 0%, Mastercard: 1%
䳼勃䳧䱖抡庫䲇乍孖䉺 忏予 : 0%, Mastercard: 1%


Så nån slags hittepåavgift,
Jag gör det enkelt för mig att helt enkelt inte använder detta mastercard med Curve..
 
Vet inte om det han sa stämmer men hur vanligt är detta, att butiker i Sverige inte accepterar Curve? Lite av hela grejen fallerar ju då.

Tror det är väldigt ovanligt. Om de händer är det nog vid precis sådana tillfällen där man är på nån mindre tobaksbutik som säkert gjort att bara svenska kort funkar. Har ju även varit de butikerna som var väldigt sena med att ta kort o envisades med kontanter.

Sedan kan jag säga att jag vågar inte helt lämna alla andra kort hemma då de inte alltid känts helt stabilt.
 

Berglund

Medlem
Ny Curve användare sen ett par dagar. Igår kväll skulle jag köpa snus på min lokala tobaksaffär men fick medges ej, oavsett vilket underliggande kort jag använde (alla 5 kort jag kopplat till Curve hade täckning). Gick till Ica en bit bort istället och där var det inga problem.

Gubben i tobaksaffären frågade om det var ett utländskt kort och hävdade att dom inte accepterade sådana.
Det är upp till varje handlare att välja om man vill ta emot utländska kort. Det går att styra i själva kortinlösenavtalet genom att välja bort de korten. De kommer med en högre procentuell avgift eftersom det anses som högre risk och därför väljer ofta småhandlare såsom din lokala puzzeria eller tobakshandlare bort dem. De vet att de får sålt ändå och att den absoluta majoriteten av deras kunder är svenskar. Det går även, rent tekniskt, på inlösarnivå att välja bort att acceptera kreditkort (visa/mastercard) men det är väldigt ovanligt.

Det spelar ju naturligtvis ingen roll vilket underliggande kort du har valt utan det är just proxykortet, Curvekortet, som du försöker betala med som nekas i sig. Hur du betalar till Curve struntar den lokala handlaren i.
 

Matore

Medlem
Go back in time och SAS mc kampanjen;
Hur sätter man ett visst datum (14-16 feb) när man flyttar transaktionen?
Eller hur gör ni när ni boostar före och efter kampanjen?
Står säkert i tråden men har apdålig uppkoppling. Tack!
 

palmen

Moderator
Go back in time och SAS mc kampanjen;
Hur sätter man ett visst datum (14-16 feb) när man flyttar transaktionen?
Eller hur gör ni när ni boostar före och efter kampanjen?
Står säkert i tråden men har apdålig uppkoppling. Tack!
Du gör GBIT under datumen 14-16 februari. Går inte göra senare.
 
Toppen