Senaste nytt

SAS -Det finns inget skandinaviskt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Isak21

Medlem
Tittar man på filmen på YouTube och ser kommentarerna ser man att det verkar väckts något sorts alt right - drev mot filmen. Flera kommentatorer vänder sig mot att en svart man säger ”our ancestors were Vikings”, eftersom hans etnicitet inte är rent skandinavisk.

Där är nivån på de som tycker illa om filmen.
Man kanske också ska ha med sig att SAS mycket väl kan ha varit smarta nog att peta i denna typ av tematik kring förnekandet av nationalism och originaliteten / unikheten i vårat kulturarv med flit. Publicitet osv.

Nu råkar jag vara en som tydligen är rätt målgrupp, för jag fick med mig något helt annat än flera andra här. Kände mig glad och stolt både över Skandinavien och SAS! Snyggt!
 

ulagun

Medlem
SAS är ju faktiskt Scandinavian Airlines System och inte Swedish Airlines System vore därför väldigt intressant och veta/höra hur våra norska och danska vänner reagerar på filmen.
 
Om du missade det så påstår SAS att det inte finns något som är unikt skandinaviskt. Så det du hävdar dom påstått har dom inte påstått. Det var väldigt tydligt så jag förstår inte att så många verkar ha missat det.
Jag tror inte du har sett hela, alternativt inte förstått. Runt 1 minut och 40 sekunder in säger de vad som är unikt skandinaviskt. Det är att ta med sig det hem som man tycker är bra, och förfina. Att vi ger oss ut i världen, som får oss att tänka stort, trots vår ringa storlek. Dvs att vi är öppna för nya idéer oavsett var de kommer ifrån och göra de till våra.

Filmen förnekar inte skandinavisk kultur, utan hyllar skandinavisk kultur. Vi lever inte i en isolerad värld, utan alla människor, och kulturer, tar intryck från varandra.
 

Carlos

Medlem
Asså jag visste att medlemsbasen på Businessclass.se förmodligen var lite gubbig men kom igen... Blir ni på riktigt arga över att en reklamfilm för ett flygbolag försöker göra följande två poänger:

1. Man kan generellt ifrågasätta sakers ursprung.
2. Resande och nya intryck är bra för ett land / region.
 

Ricci

Medlem
Ärligt talat så undrar jag hur många SASare i ledningsgruppen som sett och förstått denna reklamfilm?

Gällande 2014 när fallet med Per Svensson kunde bli inbjuden till en flighttidning och tycka att alla Norrmän var/är rasister är ett extremt grovt på hopp. Kanske borde det till åtal ?

Nu tror jag det bästa ur ledningen och att bara var en "mistake in advertasing" (igen).
 

GOTBound

Medlem
Volvo Cars körde ett linkande upplägg i samband med Made by Sweden kampanjen.

Försäljningen har ju inte direkt minskat sedan dess.

EK
 

Hachans

Medlem
Om du missade det så påstår SAS att det inte finns något som är unikt skandinaviskt. Så det du hävdar dom påstått har dom inte påstått. Det var väldigt tydligt så jag förstår inte att så många verkar ha missat det.

Det är inte lätt med hörförståelse i alla lägen, men om du går till 1.30 i filmen så säger de exakt det som jag påstår! :)

Men det har andra redan påpekat i tråden nedan.

Och detta är ju den första tråden du är aktiv i på länge så I rest my case om alla de punkter jag skrev tidigare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen