Senaste nytt

Restips Sevilla

Samosaguas

Medlem
Besökte Sevilla tidigare i år och tänkte dela med mig av lite bilder och några tips på restauranger och sevärdheter. Passar väl extra bra eftersom SAS från och med den 29 februari 2020 flyger direkt till Sevilla (SVQ) från Stockholm Arlanda. Den nya direktrutten till Andalusiens huvudstad kommer att flygas på lördagar fram till den 16 maj.

Vi tog oss från Madrid med snabbtåget AVE och resan tar cirka 2h 45min. Här kommer några bilder från tågresan som skedde i vanlig 2:a klasskupé.
IMG_5386.JPEG
IMG_5388.JPEG
IMG_5395.JPEG

Blir imponerad av tågsystemet i Spanien varje gång jag testar! Snabbt, smidigt och bekvämt. Vacker morgon på väg mot Sevilla.
IMG_5405.JPEG

Väl framme i Sevilla tog vi en taxi till hotellet. Bodde gjorde vi på One Shot Palacio Conde de Torrejón. Ett trevligt litet hotell med bra läge som endast kostade drygt 1000 kronor per natt (utan frukost) när vi bodde där.
IMG_5576.JPEG
IMG_5577.JPEG
IMG_5452.JPEG

Dags att ge sig ut på sightseeing i Sevilla! Mer om det i nästa inlägg.
 

Samosaguas

Medlem
Hur tyckte du komforten på dom spanska tågen var jämfört med dom svenska snabbtågen? Fanns det wifi mm?
Det tåget vi åkte var inte någon av de nyaste versionerna av AVE, men jag tycker att komforten trots detta är bra mycket bättre än de svenska snabbtågen. Wifi fanns ombord men jag testade inte så kan inte uttala mig hur bra det fungerade.
 
Last edited:

Samosaguas

Medlem
Innan vi går vidare i tipsfloran så kan jag ju länka till ett av våra restaurangbesök som jag rapporterade om i Michelin-tråden.
Besökte Abantal i Sevilla (stans enda restaurang med 1 stjärna) strax efter nyår och tänkte rapportera lite kort om besöket här. Vi åt deras Gran menú degustación som jag tror kostade 100 euro per person. Menyn bestod av runt 13 rätter och det övergripande intrycket var habilt även om vi tyckte att både servicen och själva lokalen var lite svajig.

Inleder med några av favoriterna från menyn. Inledningsvis dessa goda aptitretare.
Visa bifogad bild 105392
Tomatsvamp ;) (Esponja de tomate, bacalao, ajo y pimiento)
Visa bifogad bild 105393
Mycket god carabinero (Carabinero al vapor, arroz salteado de verduras y ali oli).
Visa bifogad bild 105396
Svamp och ägg var också gott!
Visa bifogad bild 105403
Ett antal rätter var bra men långt ifrån fantastiska. Här följer några av dessa.
Visa bifogad bild 105394 Visa bifogad bild 105395 Visa bifogad bild 105397 Visa bifogad bild 105398 Visa bifogad bild 105407 Visa bifogad bild 105404
Efterrätter fick vi också...bland annat denna som var en favorit (Granizado de hinojo, cilantro, manzana y limón)
Visa bifogad bild 105402 Visa bifogad bild 105401 Visa bifogad bild 105400 Visa bifogad bild 105405
Sammantaget en trevlig kväll men absolut inget måste om man är i Sevilla!
 

Samosaguas

Medlem
Ett sevärdhet som i princip är omöjlig att missa när man är i Sevilla är katedralen med sitt berömda klocktorn la Giralda. Den nedre delen byggdes på 1100-talet när morerna styrde i Sevilla och var då minareten på stadens moské. När de kristna hade tagit över så byggdes tornet till och var faktiskt då världens högsta byggnad. Tornet är nära 100 meter högt och katedralen är med på världsarvslistan.

Fint både på dagen och på kvällen!
IMG_5553.JPEG
IMG_5501.JPEG

Populärt med häst och vagn för turisterna.
IMG_5444.JPEG
IMG_5441.JPEG
IMG_5442.JPEG
IMG_5440.JPEG
 
Toppen