Senaste nytt

SAS -Det finns inget skandinaviskt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

ekf

Medlem
Jag såg hela filmen och jag finner det ytterst korkat att förneka skandinavisk kultur om budskapet är att we are travellers som finner inspiration runt om i världen.
Jag ser det inte som att någon försöker förneka något överhuvudtaget. Snarare att den vill peka på några av alla de fina saker som vi idag anser är skandinaviska, en gång tagits med hem av resande och sedan förfinats under åren på ett sätt som bara skandinaver kan...
 

Fredde_G

Medlem
Vem förnekar vadå exakt i den här filmen?
SAS påstår att det inte finns något unikt skandinaviskt och att alla kulturella företeelser kommer utifrån. Men det intressanta är hur man kan säga att designen ombord på SAS planen är ”klassiskt skandinavisk” samtidigt man här gör en sak av att ”skandinaviskt design” inte alls har sitt ursprung i Skandinavien.
Rörigt kan tyckas.
 

lit01

Medlem
Jag ser det inte som att någon försöker förneka något överhuvudtaget. Snarare att den vill peka på några av alla de fina saker som vi idag anser är skandinaviska, en gång tagits med hem av resande och sedan förfinats under åren på ett sätt som bara skandinaver kan...
”What is truly Scandinavian?
-Absolutely nothing!”

Du kan ju på med skygglapparna och stoppa i huvudet i sanden. För oss kunniga i engelska så är det helt uppenbart vad som kommuniceras.
 

igelkotten

Medlem
Jag ser det inte som att någon försöker förneka något överhuvudtaget. Snarare att den vill peka på några av alla de fina saker som vi idag anser är skandinaviska, en gång tagits med hem av resande och sedan förfinats under åren på ett sätt som bara skandinaver kan...

Håller med. Jag tycker synd om de som blir upprörda av denna film. Den verkar ju uppenbarligen vara gjord för skandinaver som ska resa ut i världen och är inte gjord för utlänningar. Syftet är alltså att sälja upplevelser utomlands, och känslan av att komma hem efteråt. Om man inte landat på T5 Arlanda så tvivlar jag att scenen därifrån ger någon som helst känsla.

Sen kan jag tycka att själva reklamfilmen känns lite gammal och dåligt skriven.
 

lit01

Medlem
SAS påstår att det inte finns något unikt skandinaviskt och att alla kulturella företeelser kommer utifrån. Men det intressanta är hur man kan säga att designen ombord på SAS planen är ”klassiskt skandinavisk” samtidigt man här gör en sak av att ”skandinaviskt design” inte alls har sitt ursprung i Skandinavien.
Rörigt kan tyckas.
Från ledningen i SAS så har man försökt luska fram vad som är unikt med SAS. Vad man kom fram till var något i stil med ”det skandinaviska” hos personalen och ens brand.

Och nu kommunicerar man utåt att det skandinaviska inte existerar.

Det här är ett sånt clusterf*ck så det finns inte. Totalt hjärnsläpp.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Om du missat det så befinner vi oss år 2020 där reklamfilm existerar även på sociala medier.
En reklamfilm är inte en youtube video, Youtube har faktiskt kortare reklamfilmer än vad exempelvis TV4 har, 15 sekunder. Ingen tittar på en 2.5 minut lång reklamfilm, framförallt inte på sociala medier.
 

lit01

Medlem
En reklamfilm är inte en youtube video, Youtube har faktiskt kortare reklamfilmer än vad exempelvis TV4 har, 15 sekunder. Ingen tittar på en 2.5 minut lång reklamfilm, framförallt inte på sociala medier.
Det blir en reklamfilm för ett företag om folk tittar på det, oavsett plattform.

Och folk tittar på det. Bara titta på viewcounten på Facebook eller youtube.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Jag ser det inte som att någon försöker förneka något överhuvudtaget. Snarare att den vill peka på några av alla de fina saker som vi idag anser är skandinaviska, en gång tagits med hem av resande och sedan förfinats under åren på ett sätt som bara skandinaver kan...
Posta detta på lämpligt annat forum som reddit eller Flashback så kommer nog vi se något liknande, fast mer uppblåst.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Det blir en reklamfilm för ett företag om folk tittar på det, oavsett plattform.
Yes där är vi helt överens. SAS vill nog göra folk upprörda. Kanske kommer någon av USAs talkshows nämnda det och man har nått 100x reach utan reklamkostnad alls.

Men det är ändå inte en reklamfilm, det är en film som ska skaka om lite. För mig är den humoristisk och jag förstår verkligen budskapet. Men inte alla uppfattar den så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen