Senaste nytt

Vad väljer du? Betald Plus eller köpa poäng till business.

Fredde18

Medlem
Detta forum håller generellt en hög nivå på diskussioner, argument ges och tas emot och 99 gånger av 100 är tonen väldigt vårdad. Ofta, för att inte säga alltid, lär man sig också något på vägen!

Jag tänkte slänga upp ett case, helt taget ur luften. Det är ingen fråga jag ställer för att göra ett eget val utan syftet är bara att få lite diskussion så här mitt i veckan..

Så...
Vi flyttar oss till mörka hösten, början av oktober. Du har blivit bjuden på en kär väns bröllop i New York i början av december, och du kan omöjligen tacka nej. Året börjar närma sig sitt slut och efter en poängresa i First nyligen är eurobonus-kontot i princip tomt. Typiskt.. Du har dock kvar en 2-4-1 voucher som går ut vid årsskiftet. Du är EBS (silvermedlem) hos SAS men ser ingen möjlighet att komma högre detta år då din period snart löper ut och du inte samlat på dig några statuspoäng senaste tiden..

Nu har du två val. Resan ska utgå från Arlanda.
  • Vid dina tänkta resedatum finns det platser i Plus till hyfsat pris, ca 10-12000kr ToR. Det skulle ju innebära en hyfsad startpott i poäng till nästa intjäningsår!
  • Du ser samtidigt att det verkar ha släppts några award-platser i business som faktiskt tajmar dina datum perfekt. Nice! För att ha råd med detta skulle du dock behöva köpa poäng, 50000p för 10 000kr hos SAS. Med skatter och avgifter blir det ju nästan samma som för Plus. Men ingen poäng-intjäning...
Så vad gör du, Plus betald eller köpa poäng till en award business??


Det finns säkert fler parametrar man kan väga in såsom resemönster i framtiden, hur tjänar du poäng osv.. men krångla inte till det. Trevlig BC-tisdag!
 
Last edited:

ulagun

Medlem
Du kommer säkerligen få mer genomtänkta råd än mitt. Men själv hade jag köpt plusbiljetten och lagt ett bud på uppgradering till business.
 

palmen

Moderator
Jag hade alla dagar köpt poängen och flygit i Business.
Antalet poäng du tjänar för att resa i Plus till New York är relativt låg (8000 tur och retur) och priset du anger är högt. Ska jag åka betald plus på longhaul så betalar jag 6-7000 kronor och åker till Los Angeles, San Francisco, Miami eller Hong Kong. Varför då kan man undra, jo för att det är alla destinationer som ger max intjänign till Eurobonus. I ditt fall skulle det ge 12.000 poäng som EBS, är man EBG eller högre ger resan 15.000 poäng (förutsatt att man flyger direkt utan mellanlandning).

Sen finns det självkalrt scenarion där man kanske skulle valt plus i alla fall, du kanske vet att nästa år så kommer det vara denna resa i plus som får bägaren att tippa över för att bli EBG, då kan det vara värt att betala för det istället för att dra iväg på en Mileage Run i slutet på året för att få in de sista poängen.

Så det slutgiltiga svaret blir från min sida "Det beror på", men grundvalet skulle vara åka business med poäng om vouchern ändå brinner inne.
 

ekf

Medlem
Jag hade troligtvis köpt biljetten för pengar, fast frågan är om jag inte bokat Go istället.. Beroende på prisskillnad förstås, så fantastiskt mycket bättre var inte Plus på longhaul när jag åkte det senast.
Dock så bör man ju ta med i beräkningen att om man köper poäng som man betalar awardbiljetten med istället, så får man en avbokningsbar biljett...

Edit: Äsch, såg nu att det var poäng för business som var alternativet, inte poäng för plus. Då hade jag också valt Business.
 

Axxo

Medlem
Jag hade nog köpt poängen och flugit i business :)

FYI - Vad jag har sett så har man inte kunnat köpa poäng på ett par veckor nu. Du kan kolla om det funkar om man ringer in och dom lägger in det manuellt?

Följande meddelande står när man försöker köpa poäng:
Vänligen notera: Det är för närvarande inte möjligt att köpa Extrapoäng. Vi beklagar besväret.
 

Alf

Medlem
Enkelt val, i varje fall för mej. Köp poäng så det räcker till business. Det är så pass mycket bättre komfort i business så det är värt varenda krona.

Plus varianten är inte värd pengarna. Då kan man lika bra köpa den billigaste ekonomi biljetten om man vill spara pengar. Man sitter nästan lika illa i båda klasserna.
 

Fredde18

Medlem
Jag hade nog köpt poängen och flugit i business :)

FYI - Vad jag har sett så har man inte kunnat köpa poäng på ett par veckor nu. Du kan kolla om det funkar om man ringer in och dom lägger in det manuellt?

Följande meddelande står när man försöker köpa poäng:
Vänligen notera: Det är för närvarande inte möjligt att köpa Extrapoäng. Vi beklagar besväret.
Det var som sagt bara ett påhittat exempel för att få höra lite hur ni resonerar. Men det är ju värt att kolla upp OM man hamnar i situationen.
 
Toppen