Senaste nytt

Vy Tåg tar över nattågen till norra norrland from 13/12 2020

ski

Medlem
Helt sjukt att inte bara SJ får i uppdrag att sköta detta.

Det är ingen operatör som vill investera i detta med så korta avtalstider. Dessutom ger man det till en operatör som inte har erfarenhet av nattåg i Sverige, och man ger fingret till dem som köpt årskort på SJ för att kunna resa i okej kupé på nätterna.

Men det är väl nu som pendeln börjar svänga tillbaka. Efter lite inställda nattåg så kommer folk börja flyga igen. Jag blir rätt förbannad faktiskt.
Vy tåg startade som Tågkompaniet och körde nattågen till Norrbotten under flera år till stor belåtenhet. Vagnar och lok tillhandahålls av Trafikverket så där blir det vare sig bättre eller sämre.
 

Hachans

Medlem
Vy tåg startade som Tågkompaniet och körde nattågen till Norrbotten under flera år till stor belåtenhet. Vagnar och lok tillhandahålls av Trafikverket så där blir det vare sig bättre eller sämre.

Det var 20 år sen Tågkompaniet körde nattåg till Norrland och det har skett en del sen dess vågar jag påstå.

Och visst är det samma material. Men SJ har haft möjlighet att täcka upp strulande lok och vagnar med material från sin egen flotta. Den möjligheten har inte VY alls som det ser ut nu.

Dessutom står det tydligt i pressmeddelandet att de vill satsa särskilt på turister, vilket innebär att vi som använt tågen för affärsresor antagligen får se oss om efter alternativ.
 

Resenaren55

Medlem
Undrar hur det blir med loungen för Första Klass passagerarna i Stockholm kommer dom fortfarande har tillgång till den?.....
och om man inte ätit frukost ombord på tågen har man ju kunnat gå till några utvalda hotell på destinationerna hur blir det med det nu?
 

JochenS

Medlem
Undrar hur det blir med loungen för Första Klass passagerarna i Stockholm kommer dom fortfarande har tillgång till den?.....
och om man inte ätit frukost ombord på tågen har man ju kunnat gå till några utvalda hotell på destinationerna hur blir det med det nu?
Allt det du beskriver är del av SJs erbjudande. Återstår att se vad Vy istället kan erbjuda, men vi kan nog vara rätt säkra på att SJ loungen försvinner.
 

Resenaren55

Medlem
Allt det du beskriver är del av SJs erbjudande. Återstår att se vad Vy istället kan erbjuda, men vi kan nog vara rätt säkra på att SJ loungen försvinner.
Exakt man får väl hoppas på att frukost ställena blir kvar med det är ju också SJs erbjudande. Men eftersom att dom kommer att köra med trafikverkets vagnar så kommer Första klassen finnas kvar och i den borde det ju ingå frukost.
 

JochenS

Medlem
Exakt man får väl hoppas på att frukost ställena blir kvar med det är ju också SJs erbjudande. Men eftersom att dom kommer att köra med trafikverkets vagnar så kommer Första klassen finnas kvar och i den borde det ju ingå frukost.
Det tror jag inte man ska räkna med. Skulle inte bli förvånad om det blir frukostpåse. Men det får vi väl se.
 

Hachans

Medlem
Exakt man får väl hoppas på att frukost ställena blir kvar med det är ju också SJs erbjudande. Men eftersom att dom kommer att köra med trafikverkets vagnar så kommer Första klassen finnas kvar och i den borde det ju ingå frukost.

Jag tror att du får börja vänja dig vid tanken att Vy inte är SJ och erbjudandet inte kommer vara detsamma. Det innebär:

- Ingen årskortsgiltighet
- Ingen lounge
- Ingen frukost
- Ingen Respluskoppling
- Minskad driftsäkerhet pga mindre utrustning.
- Slitna 1:a-klassvagnar istället för de fräschare svarta

Någon av grejerna kan finnas även hos Vy såklart, men det Trafikverket har handlat upp är transport från Stockholm till Narvik och till det ska utrustningen som Trafikverket äger användas. Allt annat som kommer till är en bonus.

Och med tanke på att Vy vill förvandla det till en turistlinje så tror jag inte det kommer ett erbjudande som lockar de som reser i tjänsten.
 

Resenaren55

Medlem
Jag tror att du får börja vänja dig vid tanken att Vy inte är SJ och erbjudandet inte kommer vara detsamma. Det innebär:

- Ingen årskortsgiltighet
- Ingen lounge
- Ingen frukost
- Ingen Respluskoppling
- Minskad driftsäkerhet pga mindre utrustning.
- Slitna 1:a-klassvagnar istället för de fräschare svarta

Någon av grejerna kan finnas även hos Vy såklart, men det Trafikverket har handlat upp är transport från Stockholm till Narvik och till det ska utrustningen som Trafikverket äger användas. Allt annat som kommer till är en bonus.

Och med tanke på att Vy vill förvandla det till en turistlinje så tror jag inte det kommer ett erbjudande som lockar de som reser i tjänsten.

och det är ju det som är tråkigt att om det blir driftstörningar så kunde SJ täcka upp med sina egna lok och vagnar men vilket numera (förmodligen) inte kommer att gå pga att Vy tåg är operatör och inte äger tågen. Samma sak med Norrtåg som har haft mycket problem med fordonsbrist och där Vy tåg också är operatör.
 
Toppen