Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Canadien

Medlem
Har hållit koll på Awardhacks dagligen under en längre tid och ser ingen SAS-tillgänglighet på någon av rutterna till Asien alls efter 16 december 2020. Det släpps en del biljetter till USA men senaste veckorna har det varit stendött till Asien under perioden dec/jan 2020/2021. Är det bara så att någon hugger biljetterna vid midnatt eller släpper SAS helt enkelt inga business-awards till Asien kring jul/nyår?
Sas brukar ha gray-out från mitten av december till ca 10 januari på longhaulawards. D v s de släpper inte som vanligt utan mycket närmre inpå ifall det skulle vara glest i kabinen. Typiskt ca 4 månader innan kan det komma platser.
 
  • Gilla
Reactions: J S

palmen

Moderator
Har hållit koll på Awardhacks dagligen under en längre tid och ser ingen SAS-tillgänglighet på någon av rutterna till Asien alls efter 16 december 2020. Det släpps en del biljetter till USA men senaste veckorna har det varit stendött till Asien under perioden dec/jan 2020/2021. Är det bara så att någon hugger biljetterna vid midnatt eller släpper SAS helt enkelt inga business-awards till Asien kring jul/nyår?
Tidigare år har de inte släppt vid jul/nyår 330 dagar innan, men precis som du säger har man gjort det i år för USA. Vad det beror på kan vi nog bara gissa men jag antar att från nästa vecka kommer det komma awards för mitten på januari ungefär, även till Asien.

Om man har genomgående biljett (och därmed rimligen en godkänd MCT) och missar sin connection, kan man då bli ombokad till bokningsklass som ger poängintjäning? Detta är något jag bara hört om men inte fått bekräftat.
Ja det kan hända, men finns ingen garanti för att så blir fallet.
Om det blir så får man se det som "bonus"
 

pswe

Medlem
Om man har genomgående biljett (och därmed rimligen en godkänd MCT) och missar sin connection, kan man då bli ombokad till bokningsklass som ger poängintjäning? Detta är något jag bara hört om men inte fått bekräftat.
Det stämmer, vid ombokningar blir det oftast till en bokningsklass som finns tillgänglig vid tillfället. Med lite tur finns endast revenuebiljetter och då kommer det ge poäng.
 

Matore

Medlem
Vi landar i Houston med LH F kl 14.20, trevligt som tusan :) Vi har sen connection med United Houston - Mexico city kl 16.25 på genomgående biljett. Man kan inte checka in bagage hela vägen till MEX när det är via USA? Jag tänker vad som händer om det blir stök och kö vid immigration, och vi pga det inte hinner med 16.25, vad händer då - får vi hjälp av United att boka om, eller gäller det det bara vid flygförsening?
 

pswe

Medlem
Vi landar i Houston med LH F kl 14.20, trevligt som tusan :) Vi har sen connection med United Houston - Mexico city kl 16.25 på genomgående biljett. Man kan inte checka in bagage hela vägen till MEX när det är via USA? Jag tänker vad som händer om det blir stök och kö vid immigration, och vi pga det inte hinner med 16.25, vad händer då - får vi hjälp av United att boka om, eller gäller det det bara vid flygförsening?
Bagaget är det lilla problemet, det ska bara fraktas genom tullen tar ingen tid i sammanhanget.
Gränspassagen är det som kan ta tid, men skulle bli förvånad om United inte hjälper er med antingen nya biljetter, eller om det är tight med en fast lane genom kontrollen.
 

Whiskey

Medlem
Hej alla!

nybörjarfråga; har bokat en SAS EB-award med SWISS i C. Bokningen ligger i SAS-appen. Kommer jag kunna använda SAS fasttrack och checkin på CPH (är endast EBS)?
 
Toppen