Senaste nytt

Laptop/USB-Laddare

mha321

Medlem
Jag har en Mac Book Pro 17" och den kommer med en 85W laddare som standard, om jag använder frugans 45W laddare från hennes Mac Book 12" så klarar den lilla laddaren inte av att ladda min Mac fullt under användning, den bromsar bara tiden det tar för batteriet att dra ur, skulle rekommendera att ha minst samma kapacitet som din original laddare
Det beror helt på vad man har för laptop såklart.

Min Lenovo kommer tex med dels en 75W och dels en 45W som options. Den laddar alldeles utmärkt på 45 även om det tar längre tid. Och den laddar även medans den används då (tar såklart ännu längre tid).

En bra variant är att kolla om just den modellen har en reseladdare och hur många watt den är på.
Ja, det är väl det man är rädd för. Speciellt om man behöver ladda mobilen eller något annat samtidigt.
Det måste man också tänka på. En del sådana laddare har en delad kapacitet, men en del har tex garanterat 45W på en port och lite mindre på de andra portarna.
 

Flytoheaven

Medlem
Den jag tipsade om ger 60W på USB-C PD porten. Min original laddare till laptopen ger 130W och jag har hitils inte märkt att 60W inte skulle räcka till för normal användning.
 

Attachments

  • 20200209_142204 (2).jpg
    20200209_142204 (2).jpg
    49,5 KB · Visningar: 186

andersson.j

Medlem
Jag har en Mac Book Pro 17" och den kommer med en 85W laddare som standard, om jag använder frugans 45W laddare från hennes Mac Book 12" så klarar den lilla laddaren inte av att ladda min Mac fullt under användning, den bromsar bara tiden det tar för batteriet att dra ur, skulle rekommendera att ha minst samma kapacitet som din original laddare
Apple har inte sålt en 17" laptop sedan 2011. Kanske har du den nya 16"-Pron? ;)

Jag brukar resa med diverse svagare laddare till min 15" MBP och har aldrig upplevt att de inte hänger med.
 

jumbooze

Medlem
När vi snackar batteri hur är det med regler att flyga med batteri?
Jag har sett Max 10000 mAH och Max 20000 mAh
som max i Asien men kommer ej ihåg var.

Kanske Tesla batteri eg. skulle vara ok då de ej ska bli så varma men jag tror inte att man lyckas övertyga någon om att det inte är litiumbatteri
 

nissefalk

Medlem
Apple har inte sålt en 17" laptop sedan 2011. Kanske har du den nya 16"-Pron? ;)

haha helt rätt det är ju en 15" jag har....

Jag brukar resa med diverse svagare laddare till min 15" MBP och har aldrig upplevt att de inte hänger med

Jag är inte riktigt med idag, det är en 30W laddare frugan har och den är helt klart svag för en 15" Mac Book Pro.
 
Last edited:

Jönsson

Medlem
När vi snackar batteri hur är det med regler att flyga med batteri?
Jag har sett Max 10000 mAH och Max 20000 mAh
som max i Asien men kommer ej ihåg var.

Kanske Tesla batteri eg. skulle vara ok då de ej ska bli så varma men jag tror inte att man lyckas övertyga någon om att det inte är litiumbatteri
Det är numera oftast Max 100Wh som gäller.
Wh räknas ut med formeln (mAh) / 1000 x (V) = (Wh) . Fast det är flygbolagen själva som bestämmer gränsen själva så hos en del flygbolag kan ändå upp till 160Wh vara tillåtet.

exempel: 20000mah/1000 x 3.7v = 74Wh
 

Patrik

Medlem
Jag har idag Satechi med 1xUSBC och 3xUSBA, fantastisk reseladdare (skönt att bara ha en laddare med sig och till denna kunna köpa en lokal apparatsladd på närmsta el-butik för lokal anslutning utan adaptrar). Så tackar för tipset om 108W som jag inte visste hade dykt upp, så har beställt en sådan. Upp till 90W på första USBC, så den kommer duga länge.
 

TomJ

Medlem
Jag har idag Satechi med 1xUSBC och 3xUSBA, fantastisk reseladdare (skönt att bara ha en laddare med sig och till denna kunna köpa en lokal apparatsladd på närmsta el-butik för lokal anslutning utan adaptrar). Så tackar för tipset om 108W som jag inte visste hade dykt upp, så har beställt en sådan. Upp till 90W på första USBC, så den kommer duga länge.

Jag lär nog sikta på antingen den du nämner eller den som har 2xUSBC och 2xUSBA. Den senare verkar vara något tunnare än din och jag tror att jag uppskattar det mest. Den större varianten verkar klart bäst men också tjockare så jag får nog testa den mindre först och se om det räcker till.
 
Toppen