Senaste nytt

Möjlig lösning till poäng?

igelkotten

Medlem
Om nya kunder, förutom Centurion får en riktig kredit numera så tar jag såklart tillbaka mitt påstående.
Jag har haft Platinum i ett par år, och fick nyligen ett nytt kort. Har inte i någon UC synts och den senaste kreditupplysningen jag har är från Jan i år.
Eftersom denna tråden ligger i kreditkort tänkte jag det går bra att svara här, men det går bra om moderator vill flytta diskussionen till lämpligare forum också. Har inte sett just detta i Amex trådarna men kan såklart ha missat det.

Du kan lasa mer har: Amex har tagit bort betalkorten | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor .
 

mry

Medlem
Det där med kreditkort tror jag syftar på att de inte tar något kort som har avgiften för att de är kreditkort. Detta inkluderar SAS Eurobonus MC. Det är en högre avgift på dessa kort för handlaren än för ett vanligt kort som är kopplat till en bankkonto. Det är även mycket möjligt att handlaren inte tar utländska kort heller. Såvitt jag vet så går det att spärra för utländska kort med de företag som har inlösning i Sverige, men det är mer oklart om de verkligen kan spärra kreditkort generellt, men de är nog upp till personen att kolla på kortet. I ditt fall skulle nog det bästa vara om du kunde få faktura att betala istället antar jag.
 

lunkens

Medlem
För ca 3år sedan var du tvungen att ha avtal med AMEX för att kunna erbjuda kortbetalning med AMEX till dina kunder. Kanske detta fortlever än idag? Detta gäller väl oavsett om det är debit eller kredit-kort från AMEX kan man tänka?

Om ovanstående är gällande bör det vara upp till köpstället att erbjuda sina kunder att ta betalt med AMEX, oavsett om det är kredit eller debit-version?

Frågan är om de kan via sin kortinlösare spärra på kredit/debit-kort, eller om de generellt bara har en intern policy på företaget som "inte tillåter kreditkort"? Detta för att handlaren/företaget skall slippa eventuella extra kortkostnader som tillkommer handlaren.
 

palmen

Moderator
För ca 3år sedan var du tvungen att ha avtal med AMEX för att kunna erbjuda kortbetalning med AMEX till dina kunder. Kanske detta fortlever än idag? Detta gäller väl oavsett om det är debit eller kredit-kort från AMEX kan man tänka?

Om ovanstående är gällande bör det vara upp till köpstället att erbjuda sina kunder att ta betalt med AMEX, oavsett om det är kredit eller debit-version?

Frågan är om de kan via sin kortinlösare spärra på kredit/debit-kort, eller om de generellt bara har en intern policy på företaget som "inte tillåter kreditkort"? Detta för att handlaren/företaget skall slippa eventuella extra kortkostnader som tillkommer handlaren.
Det är korrekt att man måste ha avtal med Amex för att kunna ta deras kort, eller i teorin kan man ju köra utan avtal men då lär man inte få några pengar från amex heller.

Ja det är upp till varje inköpsställe om de vill ta amex eller inte. En del ser det som en kostnad, andra som en konkurrensfördel, och vissa anser att de måste ta det för att inte tappa andelar på marknaden.

Beror helt på vilken inlösare av kort som man använder, det finns absolut inget som säger att man inte kan stoppa debit eller kreditkort från amex då de har olika nummerserier. Vill man blocka kort som börjar på 1234 men inte 1235 så går det att göra. Om kortinlösaren tillåter detta eller ej är upp till varje kortinlösen.
 

mha321

Medlem
Det är korrekt att man måste ha avtal med Amex för att kunna ta deras kort, eller i teorin kan man ju köra utan avtal men då lär man inte få några pengar från amex heller.

Ja det är upp till varje inköpsställe om de vill ta amex eller inte. En del ser det som en kostnad, andra som en konkurrensfördel, och vissa anser att de måste ta det för att inte tappa andelar på marknaden.

Beror helt på vilken inlösare av kort som man använder, det finns absolut inget som säger att man inte kan stoppa debit eller kreditkort från amex då de har olika nummerserier. Vill man blocka kort som börjar på 1234 men inte 1235 så går det att göra. Om kortinlösaren tillåter detta eller ej är upp till varje kortinlösen.

En stor skillnad är att man inte längre behöver ha avtal *direkt* med Amex vilket vad jag förstått var ett krav tidigare. Numera kan det räcka med att ha avtal enbart med inlösaren, på samma sätt som för mc/visa. Vilket klart förenklar processen.

Inte längre "här är de 10 sidorna avtal för mc/visa. Vill du ha Amex också tillkommer de här 45 sidorna".
 
Toppen