Senaste nytt

Ombokning, vad gäller?

RickardG

Medlem
Vad säger den samlade expertisen om den här situationen som jag hamnat i?

Jag har en bokad resa juli/augusti 2020 (alltså med råge mer än 14 dagar kvar) enligt följande

1. Stockholm - Frankfurt (Lufthansa)
2. Frankfurt - Hong Kong (Lufthansa)
3. Hong Kong - Sydney (Virgin Australia)
..
4. Sydney - Hong Kong (Virgin Australia)
5. Hong Kong - Frankfurt (Lufthansa)
6. Frankfurt - Stockholm (Lufthansa)

Nu har jag fått meddelat att segment 3 och 4 ställts in. Allt är bokat med resebyrå på nätet, Cheapoair (jag vet, det var en medveten chansning, brukar inte göra det). Biljetterna är utställda på Lufthansa (220-stock).

Cheapoair skriver att jag ska kontakta dem för "bästa alternativen för ombokning" så det låter som att de är öppna för att boka om. Eftersom allt annat är bokat och klart för semestern vill jag inte avboka eller förändra ankomst/avresa från Sydney alltför mycket.

Har jag rätt till ombokning? Eller kan resebyrån hävda att det endast blir tal om avbokning? Om jag har rätt att boka om, vad kan jag i så fall kräva när det gäller rutt, reslängd, avresa och ankomst?

Resan är fem personer i business hela vägen och är köpt under Lufthansas kampanj med 2-4-1 i höstas om det inverkar.

Tacksam för input!
 

palmen

Moderator
Detta regleras helt i 261/2004 för inställd flight och vad som gäller när det är mer än 14 dagar innan. Sitter på telefonen nu så har lite problem att söka men en googling på 261/2004 borde ge dig länkar där du kan läsa i klartext vad som gäller i ditt fall.

Avbokning är ert alternativ, ska även finnas möjlighet till ombokning, men där kan det ju bli uppförsbacke med cheapoair.
 

RickardG

Medlem
Jo jag har läst på lite och tycker att 261/2004 bör gälla eftersom det är från och till EU och det är "normala" biljetter. Så min utgångspunkt är att kräva ombokning för att komma fram på ungefär samma tid och resa tillbaka med ungefär samma avgångstid.

Men sen kommer lite följdfrågor kring vad som är "comparable conditions". Det finns flyg med Qantas som passar och där det finns platser kvar. Ska jag vara proaktiv och leta alternativ och presentera?
 

Tonton

Medlem
Jo jag har läst på lite och tycker att 261/2004 bör gälla eftersom det är från och till EU och det är "normala" biljetter. Så min utgångspunkt är att kräva ombokning för att komma fram på ungefär samma tid och resa tillbaka med ungefär samma avgångstid.

Men sen kommer lite följdfrågor kring vad som är "comparable conditions". Det finns flyg med Qantas som passar och där det finns platser kvar. Ska jag vara proaktiv och leta alternativ och presentera?

Det där har väl nyligen avhandlats i någon dom - att även konkurrerande bolag är "Comparable conditions". Har dock inte källan till det nu - men vet att det har diskuterats i stora tråden om EU261/2004.
 

RickardG

Medlem
Det där har väl nyligen avhandlats i någon dom - att även konkurrerande bolag är "Comparable conditions". Har dock inte källan till det nu - men vet att det har diskuterats i stora tråden om EU261/2004.
Jag hittade några bra alternativ på Lufthansas egen websida som går via Bangkok eller Singapore så jag gör ett försök med att föreslå de alternativ som jag föredrar och ser var jag hamnar.
 

anjak

Medlem
Jo jag har läst på lite och tycker att 261/2004 bör gälla eftersom det är från och till EU och det är "normala" biljetter. Så min utgångspunkt är att kräva ombokning för att komma fram på ungefär samma tid och resa tillbaka med ungefär samma avgångstid.

Men sen kommer lite följdfrågor kring vad som är "comparable conditions". Det finns flyg med Qantas som passar och där det finns platser kvar. Ska jag vara proaktiv och leta alternativ och presentera?
Alltid bäst att själv leta upp ett antal alternativ som kan fungera. Betydligt större chans att få igenom det då.
 

RickardG

Medlem
Jag tog fram ett alternativ via Bangkok och ett annat via Singapore men båda nekades. Lufthansa valde istället att låta bokningen vara oförändrad på sträckorna till/från Hong Kong, och istället boka in oss med Cathay Pacific mellan Hong Kong och Sydney. Lite förvånad blev jag att de väljer ett bolag från konkurrerande allians, men det var riktigt bra hanterat av Cheapoair.
 

Senator

Moderator
Jag tog fram ett alternativ via Bangkok och ett annat via Singapore men båda nekades. Lufthansa valde istället att låta bokningen vara oförändrad på sträckorna till/från Hong Kong, och istället boka in oss med Cathay Pacific mellan Hong Kong och Sydney. Lite förvånad blev jag att de väljer ett bolag från konkurrerande allians, men det var riktigt bra hanterat av Cheapoair.

Lufthansa har sedan nåt år tillbaka ett strategiskt samarbete med Cathay och har börjat routa en del av deras passagerare mot t.ex Australien via HKG
 

Doctor-X

Medlem
Bumpar tråden för en fråga.

Har en resa till Gdansk inbokad nu fredag-söndag, ARN-CPH-GDN.
Håller koll i appen/hemsidan för ev ändringar såhär i Corona-tider.

Ser nu att flighten på fredag CPH-GDN inte längre går att boka på SAS hemsida, tidigare flighter under dagen går dock fortsatt att boka. Beläggningen på flighten är 11 av 100 enligt ExpertFlyer gällande säten(vet att det inte säger allt, men ger ju en viss hum om läget). Via SAS hemsida har det nu precis kommit upp information om ”Möjlig störning” men på samtliga flighter både dit och hem och att jag har möjlighet till kostnadsfri ombokning alternativt att de bokar in mig på nästa flyg vi ev inställt flyg.

Jag kan inte resa tidigare under dagen så flighten från till Gdansk från Köpenhamn 22:55 är den enda jag hinner till, tyvärr. Så jag har tittat på lite alternativ - det finns ARN-WAW-GDN med LOT som går 19:35 från ARN, skulle hinna denna och komma fram till Gdansk innan midnatt. Jag vill gärna tjäna in mina 2812p som sträckan ARN-CPH-GDN skulle gett i Plus med EBG.
Om SAS går med att omboka mig till LOT-flighterna, kan jag fortfarande tjäna poäng enligt originalbokningen eller behöver det först bli inställt?
Någon som blivit ombokad SAS plus -> LOT? senast jag blev ombokad såhär var inte Plus ekvivalent med Business hos lufthansa utan fick glatt sitt i eco men fick 300€ i kompensation från SAS.
 

ZZZebra

Medlem
Bumpar tråden för en fråga.

Har en resa till Gdansk inbokad nu fredag-söndag, ARN-CPH-GDN.
Håller koll i appen/hemsidan för ev ändringar såhär i Corona-tider.

Ser nu att flighten på fredag CPH-GDN inte längre går att boka på SAS hemsida, tidigare flighter under dagen går dock fortsatt att boka. Beläggningen på flighten är 11 av 100 enligt ExpertFlyer gällande säten(vet att det inte säger allt, men ger ju en viss hum om läget). Via SAS hemsida har det nu precis kommit upp information om ”Möjlig störning” men på samtliga flighter både dit och hem och att jag har möjlighet till kostnadsfri ombokning alternativt att de bokar in mig på nästa flyg vi ev inställt flyg.

Jag kan inte resa tidigare under dagen så flighten från till Gdansk från Köpenhamn 22:55 är den enda jag hinner till, tyvärr. Så jag har tittat på lite alternativ - det finns ARN-WAW-GDN med LOT som går 19:35 från ARN, skulle hinna denna och komma fram till Gdansk innan midnatt. Jag vill gärna tjäna in mina 2812p som sträckan ARN-CPH-GDN skulle gett i Plus med EBG.
Om SAS går med att omboka mig till LOT-flighterna, kan jag fortfarande tjäna poäng enligt originalbokningen eller behöver det först bli inställt?
Någon som blivit ombokad SAS plus -> LOT? senast jag blev ombokad såhär var inte Plus ekvivalent med Business hos lufthansa utan fick glatt sitt i eco men fick 300€ i kompensation från SAS.

Om jag går in på SAS nu så går den att boka men finns inga platser i GO utan bara i Plus. Att välja flyg går bra och kommer då vidare till dialogen där man skall fylla i passagerarinformation där jag avbröt bokningen.

Valde flyg inklusive anslutning från ARN, dvs ARN-CPH-GDN.
 
Toppen