Från dagens Expressen:
" – Jag höjer ett varningens finger för turkisk flygsäkerhet, säger (flygsäkerhetsexperten) Jan Ohlsson.
Det gäller också Turkish Airlines som är det nationella flygbolaget, uppger han. Statistiken över antalet dödsoffer är visserligen inte så dålig.
– Men man har ett ökande och abnormt antal flygolyckor där flygplanen blir skrot och ofta, onormalt ofta, vid landning över de senaste fem, sex, sju åren, säger Jan Ohlsson.
Det handlar enligt honom en kulturfråga bland piloterna.
– Man har en större tendens än andra flygbolag att få ner flygplanen väldigt hårt, så att man bryter av landningsställ och glider av banor. "
Kan detta stämma? Landar piloter från olika bolag och länder på olika sätt?
Fast Salme jobbade från 1999-2006 som kapten för Air One, ett Italienskt bolag, och en sväng åt Jet2, ett engelsk bolag, så att bara peka finger åt turkiska bolag är väl lite taskigtJag ger normalt inte så mycket för Jan Ohlssons uttalande som ”flygsäkerhetsexpert” eftersom han är flygjournalist med ett intresse för flyg. Han har mig veterligen inte jobbat med flygsäkerhet inom någon myndighet eller flygbolag. Men i detta fall håller jag med honom. Statistiken över haverier och incidenter för Turkiska flygbolag sticker ut. Om det är en kulturfråga eller bristande utbildning vill jag låta vara osagt. Men flygsäkerhet är inte den högst prioriterande frågan hos Turkiska flygbolag. Korrumperade länder gör andra prioriteringar.
Det var nog inte en slump att den svenske piloten Thomas Salme flög för ett Turkiskt flygbolag, Corendon Airlines, när han greps i Amsterdam med förfalskat flygcertifikat.
Fast Salme jobbade från 1999-2006 som kapten för Air One, ett Italienskt bolag, och en sväng åt Jet2, ett engelsk bolag, så att bara peka finger åt turkiska bolag är väl lite taskigt