Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Glenn E

Medlem
United har visst slutat flyga till Hong Kong. Indonesien har infört 14 dagars gräns som antal dagar ifrån Kina. Jag är på 13 dagar nu och ska till Bali från Kuala Lumpur på lördag. 16 dagar då.
Shanghai där jag jobbar ligger visst på drygt 700 fall och 8 döda nu.
Blir på Bali där jag tar ett visa on arrival för 500000 idr så jag kan stanna i 60 dagar om nödvändigt.
I och för sig bra att ha bott på hotell i Shanghai så ingen kostnad där. Sämre eftersom jobbet vill att man tar 7 dagars självkarantän efter att man flugit tillbaka innan man får börja jobba. (Inte 14) Att åka tunnelbana till jobbet är däremot ok:eek:
Ett tydligt tecken på att det blir för dyrt för dem att stänga.
 

bachelor

Medlem
Har jobbresa till Hong Kong sista veckan i Feb med SAS, är inne på att det kommer bli sämre innan det blir bättre så kanske ska ta resan nu ändå när det är förhållandevis lugnt där. Var planerat att träffa 5 leverantörer från mainland China (alla från Guangdong) men känns inte som man varken vill eller kommer kunna det då de verkar stänga allt mer mot Kina
 

Birch

Medlem
Jag har en planerad resa till Filippinerna i slutet på Februari till i slutet på Mars. Min resa är bokad via Hong Kong den 27:e Februari till den 31:a Mars med SAS i Plus, bokad i September på SAS hemsida. Sen har jag en separat bokning med Cebu Pacific, Hong Kong - Cebu t&r.

Nu har Filippinerna beslutat att alla utländska medborgare som flyger från eller via Hong Kong (bara fastland Kina förut) inte har tillåtelse att komma in i landet fram till den 31:a Mars, så jag måste avboka min resa och hitta något annat alternativ.
Enligt SAS information skall det ge full återbetalning på resor till och från Hong Kong mellan 30 Januari och 29 Februari, vilket min resa har.

Jag ringde in till SAS kundtjänst för att få min resa återbetald men de hävdade att jag bara kan få min resa till Hong Kong återbetald, då begränsningen bara är satt till 29e Februari och min resa hem från Hong Kong är den 31Mars. Avbokar jag bara utresan är ju hemresan helt meningslös. Är det verkligen så det ska vara/fungerar när man bokat en T&R resa? Jag har aldrig behövt avboka/få återbetalt tidigare så detta är nytt för mig.
 

Tonton

Medlem
Jag har en planerad resa till Filippinerna i slutet på Februari till i slutet på Mars. Min resa är bokad via Hong Kong den 27:e Februari till den 31:a Mars med SAS i Plus, bokad i September på SAS hemsida. Sen har jag en separat bokning med Cebu Pacific, Hong Kong - Cebu t&r.

Nu har Filippinerna beslutat att alla utländska medborgare som flyger från eller via Hong Kong (bara fastland Kina förut) inte har tillåtelse att komma in i landet fram till den 31:a Mars, så jag måste avboka min resa och hitta något annat alternativ.
Enligt SAS information skall det ge full återbetalning på resor till och från Hong Kong mellan 30 Januari och 29 Februari, vilket min resa har.

Jag ringde in till SAS kundtjänst för att få min resa återbetald men de hävdade att jag bara kan få min resa till Hong Kong återbetald, då begränsningen bara är satt till 29e Februari och min resa hem från Hong Kong är den 31Mars. Avbokar jag bara utresan är ju hemresan helt meningslös. Är det verkligen så det ska vara/fungerar när man bokat en T&R resa? Jag har aldrig behövt avboka/få återbetalt tidigare så detta är nytt för mig.

Testa att ringa upp igen och försök avkoka hela resan. Tillslut kommer du ha flyt i Kundtjänstlotteriet.
 

henke12

Medlem
Har jobbresa till Hong Kong sista veckan i Feb med SAS, är inne på att det kommer bli sämre innan det blir bättre så kanske ska ta resan nu ändå när det är förhållandevis lugnt där. Var planerat att träffa 5 leverantörer från mainland China (alla från Guangdong) men känns inte som man varken vill eller kommer kunna det då de verkar stänga allt mer mot Kina

Jag tror du har rätt i dina tankar...
Många företag här ställer in aktiviteter fortlöpande och försenar projekt och så..
 

Homer

Medlem
British scientist makes breakthrough in race for coronavirus vaccine: Sky - Reuters

LONDON (Reuters) - A leading British scientist has made a significant breakthrough in the race for a coronavirus vaccine by reducing a part of the normal development time from “two to three years to just 14 days”, Sky news reported.

Robin Shattock, head of mucosal infection and immunity at Imperial College London, said he is now at the stage to start testing the vaccine on animals as early as next week with human studies in the summer if enough funding is secured, Sky said.

“Conventional approaches usually take at least two to three years before you even get to the clinic,” he told Sky. “And we’ve gone from that sequence to generating a candidate in the laboratory in 14 days.”

The vaccine will be too late for this current outbreak but it will be crucial if there is another one, Sky said.
 

Tur-Ture

Medlem
Insåg just att jag kanske gjort en tavla....jag avbokade precis SAS ARN-PEK-ARN (Plus Smart ) med utresa 9/3 och hem 19/3 pga inställda möten. Blir ju minst sagt tråkigt om jag bara får tillbaka för utresan.
 
Toppen