Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

011430121

Medlem
Som jag skrev i första inlägget i förra tråden, så har jag en resa bokad de första dagarna i mars till PEK med SAS,
hoppas de förlänger möjligheten att avboka en vecka.

Kontaktade SAS och hörde hur mycket det skulle kosta att avboka resan som är i Plus och bokad i en F&F kampanj, skulle kosta 300€.
Hotellen är avbokningsbara.

Var på Chania Visa Center ( tror att det heter så)igår för att söka visa och frågade om man kunde få visat förlängt att gälla en inresa i sex månader, men det blev nej det gäller en i resa inom tre månader, hade ingen förhoppning att få det förlängt, men man måste ju fråga.

Har även en resa till PEK i början av juni.
 

palmen

Moderator
Någon som upplever någon risk med att flyga i Europa? Många flygplatser i Europa hanterar ju passagerare som potentiellt varit i kontakt med smittade.
Risk finns de talltid, men antar att risken att bli drabbad av Corona på en europeiskt flygplats just nu är typ lika stor som att bli drabbad av en olyckapå väg till flygplatsen. Läste någon siffra om att det var 26 bekräftade fall av Corona i hela Europa. Nu ska man absolut ta detta allvarligt, men det är inga jättehöga siffror i dagsläget.

Personligen skulle jag inte vara orolig för att resa inom Europa i dagsläget.
 

mha321

Medlem
Någon som upplever någon risk med att flyga i Europa? Många flygplatser i Europa hanterar ju passagerare som potentiellt varit i kontakt med smittade.
Risken är nog minst lika stor i tex tunnelbanan eller annan kollektiv trafik inne i städerna, än på flygplatsen. Inklusive Stockholm.
 

pep

Medlem
I Hanoi lufthavn staar der masser af frysende kinesere og andre der ikke kan rejse til Kina. Kun Hongkong Airlines, Dragon, og maaske AC/CA flyver. Jeg skulle med CZ til CAN for at fange en TG forbindelse til BKK, videre til JNB via NBO. Men ak, 4 timer foer mit fly afgik til CAN aflyste de alle flights og refunderede omgaaende. Men omkostningerne for rejsende bliver enorme. Af Afrikanske selskaber flyver kun KQ og ET nu til CAN. Selv braendte jeg 2000 usd af i nat for at faa en billet der alligevel ikke helt dur (da mine positionering i mellemtiden er oedelagt og jeg kan vistnok IKKE rejse til Kina (undtagen HKG). Folk er helt hysteriske for en lille, ny sygdom. Der er de mere ekstreme paranoide der gaar med masker!!?? What a joke
 

011430121

Medlem
Nedan info är från 2020-02-04
SAS
Har ställt in alla flyg till Peking och Shanghai samt att inga nya biljetter säljs på flyg fram till den 15 mars
Message - Traffic Information | SAS

Ursäkta @palmen ett litet litet förtydligande SAS har ställt in flygningarna till den 29 februari.
SAS säljer förnärvarande inga biljetter fram till 15 mars, om Corona skulle avta snabbt, tolkar jag att de kan kommer att öppna upp försäljningen, finns ingen källa till det bara mitt antagande.

CORONAVIRUS
(Updated 04FEB20)

INFORMATION REGARDING SAS FLIGHTS TO AND FROM SHANGHAI, BEIJING AND HONGKONG
The safety of our passengers and employees is our highest priority. A new evaluation has been made of the situation in China regarding the Coronavirus and SAS has decided to prolong the suspension of all flights to and from Shanghai and Beijing until February 29th. SAS has closed sales for all flights to and from Shanghai and Beijing until March 15.
Refunds and rebooking possibilities are offered for affected passengers.
 

Martin B

Medlem
Hade en resa med SAS till Shanghai under andra halvan av februari där fighterna nu är inställda enligt dagens uppdaterade info från SAS. Lite märkligt är dock att jag inte fått någon som helst info från SAS angående detta och i appen ligger resan kvar precis som innan, på hemsidan ligger den inte kvar under mina bokningar.
 

Ubbe

Medlem
Hade en resa med SAS till Shanghai under andra halvan av februari där fighterna nu är inställda enligt dagens uppdaterade info från SAS. Lite märkligt är dock att jag inte fått någon som helst info från SAS angående detta och i appen ligger resan kvar precis som innan, på hemsidan ligger den inte kvar under mina bokningar.
Uppdatera appen... Svipa nedåt eller starta om.
 

Martin B

Medlem
Uppdatera appen... Svipa nedåt eller starta om.
Har redan gjort det men den ligger fortfarande kvar där. Min poäng är att jag tycker att det kunde vara lämpligt att skicka ut ett mail om man har en bokning som blir avbokad och upplysa om varför samt vilka alternativ man har och/eller att man skall kontakta dem.
 

palmen

Moderator
Ursäkta @palmen ett litet litet förtydligande SAS har ställt in flygningarna till den 29 februari.
SAS säljer förnärvarande inga biljetter fram till 15 mars, om Corona skulle avta snabbt, tolkar jag att de kan kommer att öppna upp försäljningen, finns ingen källa till det bara mitt antagande.

CORONAVIRUS
(Updated 04FEB20)

INFORMATION REGARDING SAS FLIGHTS TO AND FROM SHANGHAI, BEIJING AND HONGKONG
The safety of our passengers and employees is our highest priority. A new evaluation has been made of the situation in China regarding the Coronavirus and SAS has decided to prolong the suspension of all flights to and from Shanghai and Beijing until February 29th. SAS has closed sales for all flights to and from Shanghai and Beijing until March 15.
Refunds and rebooking possibilities are offered for affected passengers.
Har ändrat lite i texten
 

henke12

Medlem
Som jag skrev i första inlägget i förra tråden, så har jag en resa bokad de första dagarna i mars till PEK med SAS,
hoppas de förlänger möjligheten att avboka en vecka.

Kontaktade SAS och hörde hur mycket det skulle kosta att avboka resan som är i Plus och bokad i en F&F kampanj, skulle kosta 300€.
Hotellen är avbokningsbara.

Var på Chania Visa Center ( tror att det heter så)igår för att söka visa och frågade om man kunde få visat förlängt att gälla en inresa i sex månader, men det blev nej det gäller en i resa inom tre månader, hade ingen förhoppning att få det förlängt, men man måste ju fråga.

Har även en resa till PEK i början av juni.

Jag skulle avvakta om jag var dig, jag tror SAS kommer förlänga.
Jag bor i HK och de locals jag pratat med tror att det kommer "peaka" i Mars.
 
Toppen