Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

palmen

Moderator
Vi startar en ny tråd som handlar om Corona viruset och hur det påverkar resor runt omkring i världen. Tråden ska ha fokus på just resande och inte fokusera på viruset i sig, vilka botemedel som finns och liknande.

Personliga påhopp på andra hör aldrig hemma på Businessclass. Var sakliga och diskutera sak och inte person.

Exempel på frågor som lämpar sig i denna tråd:
  • Jag ska resa med flygbolag X på datum Y till land Z, vad har jag för möjighet att avboka resan pga detta virus?
  • Vilka försiktighetsåtgärder kan jag ta på resande fot för att minimera riskerna med Corona?
  • Om flygbolaget ställer in min flight pga detta, vad har jag då rätt till?
  • Om jag vistats i Land X, kommer då land Y att släppa in mig?
  • Vad är det senaste om Corona, har det spridit sig till flera länder?
  • Finns det någon försäkring som täcker detta om man vill avboka sin resa?

Hur hanterar de olika flygbolagen nuvarande situation?

De flesta flygbolag har ställt in flyg till och från Kina. Flera länder nekar dessutom inträde till folk som besökt Kina under de senaste dagarna/veckorna.
Nedan information är ett axplock från olika flygbolag, det kan ändras när som helst så för senaste uppdatering rekommenderas att alltid besöka respektive flygbolags hemsida.

IATA har sammanställt en lista med vad som gäller för olika länder.
IATA - International Travel Document News

Nedan info är från 2020-02-04 (om inget annat anges)

SAS
Har ställt in alla flyg till Peking och Shanghai.
Nya biljetter säljs endast på flyg efter 15 mars.
Message - Traffic Information | SAS

Lufthansa Group (Swiss, Austrian, Lufthansa, LOT)

Uppdaterat 14/2-2020
Har ställt in alla flighter till Peking och Shanghai till 28 mars.
Nanjing, Shenyang och Qingdao har ställt in flighter till 28 mars.
Flyg till Hong Kong går som vanligt, men med reducerad trafik samt ändring av flygplan på vissa avgångar.
https://www.lufthansa.com/de/en/flight-information

British Airways
Flyg till Peking och Shanghai inställda till 29 februari. Flyg till Hong Kong går som vanligt.
Travel news | British Airways


Tidigare tråd fär den som vill läsa diskussionen som varit
SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Resetips;
Ett dagsfärskt exempel från Korea, tydligen hade kunden gått ut med mail till alla besökare om att munskydd var mandatory vid besök på huvudkontoret. Som svensk så finns det ju inte att köpa någonstans i Sverige p g a orsak, så jag kom direkt från flygplatsen utan skydd och blev hänvisad till karantän bredvid receptionen hos kunden, vilket dock bara bestod i 2 min väntan på att kolla feber med pannscanner. Mina lokala koreaner hade heller inget skydd.

Ca 50% av personerna jag möter på gatan i Seoul har munskydd, så man smälter ändå in bra utan, ingen vits att tillverka sitt eget på planet m h a varma handdukar och ögonbindelsnoddar.
 

Sullon

Medlem
Fundering. Flyger till Japan i slutet av mars via Beijing. Hemresa från Seoul via Beijing. Vad händer om Sydkorea under tiden jag är i Japan förbjuder inresa man besökt Kina? (Tänkte ta båt från Japan-Busan).
 

JacobGBG

Medlem
Jag har en oro för att en Kina-stämpel i passet ska ställa till med problem i övrigt resande under våren. Kommer sannolikt att åka till Kina så fort SAS börjar flyga igen (15 Mars) men har också ett behov av att åka till Malaysia i snar framtid.
 

Canadien

Medlem
Fundering. Flyger till Japan i slutet av mars via Beijing. Hemresa från Seoul via Beijing. Vad händer om Sydkorea under tiden jag är i Japan förbjuder inresa man besökt Kina? (Tänkte ta båt från Japan-Busan).

Du har som det ser ut idag större problem med resorna Europa-Kina-Europa, men slutet av mars är låååångt bort. Världsekonomin kommer inte tillåta stopp i trafiken så länge.
 

Nemo

Medlem
Jag har en oro för att en Kina-stämpel i passet ska ställa till med problem i övrigt resande under våren. Kommer sannolikt att åka till Kina så fort SAS börjar flyga igen (15 Mars) men har också ett behov av att åka till Malaysia i snar framtid.
USA tillåter inte utlänningar/non-residents att flyga till USA om de varit i Mainland Kina, högst 14 dagar före inresa.
Japan begränsar detta till resenärer eller medborgare från Hubei provinsen.

Message - Traffic Information | SAS

Updated 04FEB20 11:22 CET)
REQUIREMENTS FOR PASSENGERS TRAVELING TO THE US WHO HAS BEEN PRESENT IN MAINLAND CHINA
(Updated 04FEB20)

EFFECTIVE 02FEB20 FROM 23:00 CET, the US authorities (TSA) has issued new requirements for passengers traveling to the US. The new requirements are valid for passengers who has been present in mainland China within the preceding 14-days of the date of the individual’s entry or attempted entry into the United States.

All airlines must question each passenger to determine whether the individual has been present in Mainland China (excluding Hong Kong and Macau), within the preceding 14-days of the date of the individual’s entry or attempted entry into the United States.

If presence cannot be determined, the foreign air carrier must: Examine the passport for entry and/ or exit stamps and also examine the passenger PNR.

If determined that passenger has been present in Mainland China the preceding 14 days, SAS must NOT allow alien persons to board a flight to the USA.

If determined that passengers like US Citizens holding US Passports or permanent residence cards, who has been in, transferred from or transited through any location in Mainland China within the preceding 14 days, must ONLY arrive to the United states to the following airports when traveling with SAS:
EWR, IAD, LAX, ORD and SFO.

SAS other destinations in the United States, Boston (BOS) and Miami (MIA), are not cleared to accept passengers who have been present in mainland China within the preceding 14-days of the date of the individual’s entry.

Passengers will be questioned along with the other questions SAS already are obliged to perform for flights to the United States.”

https://www.ana.co.jp/asw/topinfo/info_branch_g.jsp?infoID=us_e20200201142708&info_tool_flag=1

Restriction on Entry to Japan and other country due to New-type Coronavirus
By directives enforced by the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism of Japan,
Foreign nationals who have stayed in Hubei Province within 14 days prior to the day of application for landing in Japan,
or who have Chinese passport issued by Hubei Province will not be able to land in Japan for a while except in special circumstances.

In addition to Japan, the entry conditions of some countries have been changing.
Customers are advised to check the relevant information from embassies, consulates and health organizations of the destination country.

On selected routes, web check-in and use of KIOSK check-in machines at airport may be suspended.

We appreciate your understanding.

February 2, 2020
All Nippon Airways Co., Ltd.”
 
Upprepar obesvarad fråga fråga från den stängda tråden; hur smart är det att resa med EVA air via TPE under den kommande tiden tycker ni? Det är inte fastlandskina men ändå nära.
 

LPC123

Medlem
Är på Maldiverna nu och kom hit via Singapore igår. Båda ställena har nya hälsodeklarationer att fylla i och där måste man fylla i om man varit i Kina inom 2v tid. Vet inte hur dom reagerat om man skrivit ja på den frågan. Värmekameror vid ankomst på båda flygplatserna för feberkoll. Flesta kabinpersonal bar munskydd.
 
  • Gilla
Reactions: Alf
Någon som upplever någon risk med att flyga i Europa? Många flygplatser i Europa hanterar ju passagerare som potentiellt varit i kontakt med smittade.
 
Toppen