Senaste nytt

Köpenhamns flygplats (CPH) - största interkontinentala rutter 2019

Ok, vad för typ av beslut syftar du på?
Datan rätt straight forward, hela inslaget handlar om mest trafikerade rutter med start i CPH. En rutt är ju start i CPH och sedan flyger men till en annan flygplats där man landar. Tex Doha, om man sedan åker Doha-bangkok är det ju en annan start och slutpunkt och kan inte räknas in här ovan.
med tanke på Doha är etta så är det också rätt uppenbart, tror inte jättemånga åker dit som destination :)
Nog är det viktigt att förstå den statistik som presenteras. Dessutom tror jag du har fel. Om man tittar på rubriken till statistiken @Agö la upp så står det "Antal avgående och ankommande passagerare". Om 400 000 personer startade i CPH 2019 så betyder det 1095 personer per dag i snitt (400000/365). Även om Qatars två avgångar skulle gå helt fulla, varje dag, hela år, så kommer man inte upp i den siffran. Därför är det viktigt att förstå statistik.
 

Kebalibre

Medlem
Nog är det viktigt att förstå den statistik som presenteras. Dessutom tror jag du har fel. Om man tittar på rubriken till statistiken @Agö la upp så står det "Antal avgående och ankommande passagerare". Om 400 000 personer startade i CPH 2019 så betyder det 1095 personer per dag i snitt (400000/365). Även om Qatars två avgångar skulle gå helt fulla, varje dag, hela år, så kommer man inte upp i den siffran. Därför är det viktigt att förstå statistik.
Om jag inte minns fel har QR 18 avångar i veckan (oftast med 777) delar av året både från CPH och ARN, vet dock inte när dom började med det.
 

Crater

Medlem
Ja man undrar hur ni räknar. B 787 har ca 250 platser, 777 har 350 säten.
18*250*52*2 = 468000 stolar per år. Med 777 ibland blir det än fler förstås.

Men jag är inget mattegeni så nån annan kan väl bekräfta.
 
Toppen