Senaste nytt

Liverapportering om flighter

Homer

Medlem
Barajas har varit stängt 1,5 timme pga av drönare innan Air Canada planet lyfte.

Tydligen kan inte 767 dumpa bränsle och det var därför de var tvungna att cirkla för att bränna bränsle.
 

mha321

Medlem
Barajas har varit stängt 1,5 timme pga av drönare innan Air Canada planet lyfte.

Tydligen kan inte 767 dumpa bränsle och det var därför de var tvungna att cirkla för att bränna bränsle.
Ska man vara petig så är det olika på olika modeller av 767. -400 kan det alltid. På de andra modellerna kan de nyare planen det men inte de äldre.
 

Alf

Medlem
Läser man sedan om hur en av våra kära kvällstidningar beskriver det hela så får man nästan ett litet gott kvällsskratt.

Flygplan tvingades nödlanda på Madrids flygplats | Nyheter | Expressen

Citat från Expressen:
”Enligt operatören så ringde piloten upp lufttrafikskontrollen en halvtimme efter att det lyft och begärde nödlandning”

För det första, vem är operatören, menar man flygbolaget? Ja troligen.

Jag begär inte att alla journalister skall begripa hur flygledning fungerar, men dom flesta har väl ändå sett på film hur det går till. Inga piloter ringer till någon lufttrafikkontroll. Piloten sköter all kommunikation via radion med flygledningen, inkl att meddela nödläge och begära nödlandning. Ännu har man inte övergått till att sköta kommunikationen med flygledningen med mobiltelefonen och lär förhoppningsvis inte göra det heller.
 

Sir Lemon

Medlem
Du svarade på ett inlägg som uttryckte sympati för de som åker charter med dessa plan. Du skrev att det inte är synd om dem då de inte betalat för plus/business. Jag kommenterade den generella inställningen du gav uttryck för, huruvida det är jobbigt att åka dessa plan är ovidkommande.
Man kommer som tur är aldrig ifrån att det (oftast) finns en koppling mellan pris och kvalitet. Tycker inte du det är bra ?
 

henke12

Medlem
Läser man sedan om hur en av våra kära kvällstidningar beskriver det hela så får man nästan ett litet gott kvällsskratt.

Flygplan tvingades nödlanda på Madrids flygplats | Nyheter | Expressen

Citat från Expressen:
”Enligt operatören så ringde piloten upp lufttrafikskontrollen en halvtimme efter att det lyft och begärde nödlandning”

För det första, vem är operatören, menar man flygbolaget? Ja troligen.

Jag begär inte att alla journalister skall begripa hur flygledning fungerar, men dom flesta har väl ändå sett på film hur det går till. Inga piloter ringer till någon lufttrafikkontroll. Piloten sköter all kommunikation via radion med flygledningen, inkl att meddela nödläge och begära nödlandning. Ännu har man inte övergått till att sköta kommunikationen med flygledningen med mobiltelefonen och lär förhoppningsvis inte göra det heller.

Snart borde det inte behövas fler anledningar att inte läsa Aftonbladet/Expressen :)
 
Toppen