Senaste nytt

Rådgivning + värvning

palmen

Moderator
Om du bara är ute efter 20p/100SEK på Amex Elite istället för 15p/100SEK med Amex Premium så blir det väldigt dyra poäng.
Amex Elite är egentligen bara fördelaktigt om du behöver 20k statuspoäng eller om du har 300k spend och har nytta av två vouchers.

Du behöver något backup-kort till Amex då det inte fungerar överallt.
Något av SAS Mastercard korten är helt klart bra, men det kan vara så att du har nytta av Nordic Choice, Lufthansa eller något av de andra korten som finsn på marknaden, allt beroende på vart du vill samla poäng.

Tycker du ska börja med Amex Premium och den billigare varianten av SAS Mastercard, märker du sen att du har behov av de dyrare korten kan du ansöka om dessa senare.
 

Lauda 777

Medlem
Sas MasterCard premium har rätt låg avgift, kan vara värt det eftersom dom emellanåt kommer med bra poängkampanjer.. exempelvis dubbla poäng under en helg. Då kan man lite fint styra stora inköp dit.
 
Sas MasterCard premium har rätt låg avgift, kan vara värt det eftersom dom emellanåt kommer med bra poängkampanjer.. exempelvis dubbla poäng under en helg. Då kan man lite fint styra stora inköp dit.
Skulle säga att allt är relativt men man får spendera hyffsat mycket för att det ska löna sig med de extra poängen som premium ger. Dock dock så ger ju Curve med GBIT funktionen lite möjligheter med dubbla poänghelgerna så kombinerat med det så håller jag helt med dig samt att det blir lättare att räkna hem de trots att man kanske inte använder statuspoäng o fly premium.
 

Fredde18

Medlem
Tycker man att Amex Elite känns väl dyrt och OM man har nog med poäng för att ha nytta av två vouchers och OM man vet att spend blir över 300k på amex och OM den sociala situationen tillåter kan man ju värva sin sambo/make/maka/partner till amex premium när man skaffat sitt eget. Görs detta vid en kampanj, som brukar infalla ca 2 ggr per år med extra hög värvingsbonus, så kan det bli en bra pott med poäng om man dessutom samlar Eurobonus ihop på så kallat point Share. Sen får man se till att lägga 150k kr per kort under året. Totalt antal poäng det första året torde bli högre än om man bara skaffar ett Elite själv.

Skrev jag förresten att det var OM? :D
 
Last edited:

Walter

Medlem
Har dålig koll på vilka som tar Amex faktiskt men händer ju att man är ute och röjjer, på sommaren framförallt.

Då tror jag ett Mastercard kan vara bra i plånkan. Restauranger och barer är alltid en gråzon med amex, dock bättre i stockholm än ex malmö i min erfarenhet. Bilhandlare/bilmek/biltvätt tar även de sällan amex - där är det bra med med ett sas amex.
 

McFace

Medlem
Skulle säga att allt är relativt men man får spendera hyffsat mycket för att det ska löna sig med de extra poängen som premium ger. Dock dock så ger ju Curve med GBIT funktionen lite möjligheter med dubbla poänghelgerna så kombinerat med det så håller jag helt med dig samt att det blir lättare att räkna hem de trots att man kanske inte använder statuspoäng o fly premium.

Första året är det inte jättemycket att fundera på. 10 000 poäng + 5 extra per 100kr för 1500kr. Break even jämfört med att skaffa World är 30 000kr (baserat på kostnaden för att "köpa" poängen med sitt Amex Premium för mellanskillnaden mellan halva årsavgiften för World och årsavgiften för Premium).

Skaffa först vanliga kortet och så snart du fått de första 3 000 poäng så byter du till Premium, får tillbaka mellanskillnaden i årsavgift och nya poäng. Jag har inte räknat exakt på det men det skjuter break even lite lägre.

År 2 är det snarare en fråga om hur mycket du värdesätter statuspoängen, förvisso. Men då kan man å andra sidan byta ner sig till World. Alternativt om man har en bättre hälft med på tåget byta till att de tecknar kortet. Extrakort gör även beräkningen ännu mer lukrativ för Premium.
 

Davvelavve

Medlem
Första året är det inte jättemycket att fundera på. 10 000 poäng + 5 extra per 100kr för 1500kr. Break even jämfört med att skaffa World är 30 000kr (baserat på kostnaden för att "köpa" poängen med sitt Amex Premium för mellanskillnaden mellan halva årsavgiften för World och årsavgiften för Premium).

Skaffa först vanliga kortet och så snart du fått de första 3 000 poäng så byter du till Premium, får tillbaka mellanskillnaden i årsavgift och nya poäng. Jag har inte räknat exakt på det men det skjuter break even lite lägre.

År 2 är det snarare en fråga om hur mycket du värdesätter statuspoängen, förvisso. Men då kan man å andra sidan byta ner sig till World. Alternativt om man har en bättre hälft med på tåget byta till att de tecknar kortet. Extrakort gör även beräkningen ännu mer lukrativ för Premium.
Så om jag skaffar MC World får man välkomstpoängen, sedan nästa månad byter man till premium och får 10000 poäng i välkomstbonus och sedan 1000 poäng i månaden? Låter ju nice om man får välkomstpoängen på båda :)
 
Så om jag skaffar MC World får man välkomstpoängen, sedan nästa månad byter man till premium och får 10000 poäng i välkomstbonus och sedan 1000 poäng i månaden? Låter ju nice om man får välkomstpoängen på båda :)
Yes de går att få på båda så räknar man med välkomstbonus så blir kalkylen väldigt bra o bättre än vad jag tänkte som räknade på ett generellt år. O kör man pointearner till respektive så blir det lite poäng där även dubbelt.


Tänk på att de 1000 poäng man får per månad är statusgrundande poäng och inte extrapoäng, dvs de räknas in på din status mot silver/guld etc men du kan inte "använda" dem för att boka resa eller annat med. Motsvarar de 20k statusgrundande poäng man får med Amex Elit varje år.
 

Davvelavve

Medlem
Yes de går att få på båda så räknar man med välkomstbonus så blir kalkylen väldigt bra o bättre än vad jag tänkte som räknade på ett generellt år. O kör man pointearner till respektive så blir det lite poäng där även dubbelt.


Tänk på att de 1000 poäng man får per månad är statusgrundande poäng och inte extrapoäng, dvs de räknas in på din status mot silver/guld etc men du kan inte "använda" dem för att boka resa eller annat med. Motsvarar de 20k statusgrundande poäng man får med Amex Elit varje år.
Perfekt, då blir ju statuspoängen som en bonus då :)
Hur länge bör man vänta innan man skaffar premium då? Känns iofs lite onödigt många UC. Har ju fått en uc för Amex nu och då blir de 2 till inom kort tid...
 
Toppen