Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Hachans

Medlem
Träffade för några veckor sen en som jobbar på SJ som tror att det inte blir några renoveringar av X2000-tågen. Han verkade insatt. Nya tågen har skjutits upp pga. upphandlingsproceduren och oklart med nya snabbtågsbanor. Är nog lättare på SAS att köpa in morgondagens flygplan...

Jag är ledsen men din kompis är inte insatt. Renoveringen pågår, bilden jag postat ovan är en bild på ett av tågen som undergår tester. Du ser att dörrarna är bytta på det. Blir det inte renoverat så får man stora problem eftersom alla tågen fyller 30 snart och ska på storrevision. Antingen får man då skrota ut och köpa helt nya tåg, eller så får man renovera.

Vidare så har de nya tågen, projekt Delta, inte något som helst att göra med snabbtågsbanorna. Delta var tänkt från början att sättas i trafik 2021. Höghastighetsbanorna är decennier från färdigställning. Högsta hastighet på projekt Delta är 250 km i timmen, vilket du redan får köra på Botniabanan. Den dagen vi kanske får höghastighetsbanor kommer det vara andra tåg.

Upphandlingen avbröts när i princip allting var klart. Det finns ett designprogram som det las miljoner på att ta fram och fordonsleverantören var klar. Nu ska man ha undantag från EU angående LUF, vilket man säkert kan få, men de kvarnarna maler långsamt. De resultat man fått i arbetet med de nya tågen kommer man inte kasta bort frivilligt.

Så vill du mästra din kompis som var så insatt så feel free! Fråga honom vad designbolaget som hjälpt SJ med de nya tågen heter. Vet han inte det så kan du avskriva hans trovärdighet i frågan direkt. ;)
 

perhall

Medlem
Jag fattar att snabbtågsbanor och de nya tågen där upphandlingen avbröts inte är samma sak. Men det är ändå intressant när man stöter på människor från SJ som raljerar över att tågrenoveringarna aldrig tar fart. Frågar nästan varje gång jag åker tåg.
Obs, personen var inte min kompis...
Älskar X2000-tågen och ser därför fram emot renoveringen!
 

perhall

Medlem
Ser fram mycket emot att åka med de nya tågen. Att de är försenade renoveringar är inte ovanligt, men synd att SJ:s medarbetare trashtalkar… bra också med 15% fler säten, det behövs och det ryms. Stolarna nu är ju inte så smarta ur utrymmeshänseende
 

perhall

Medlem
Tyvärr verkar ju lokföraren på SJ som jag träffade ha rätt. Har inte sett röken av de uppdaterade tågen och all ombordpersonal jag pratar med säger att det är kraftigt försenat. Men jag hoppas jag har fel, hade sett fram emot detta... åker ofta X2000.
 

Hachans

Medlem
Tyvärr verkar ju lokföraren på SJ som jag träffade ha rätt. Har inte sett röken av de uppdaterade tågen och all ombordpersonal jag pratar med säger att det är kraftigt försenat. Men jag hoppas jag har fel, hade sett fram emot detta... åker ofta X2000.

Tittade du ens på årsberättelsen jag skickade? Tågen rullar och testas för fullt. Andra kvartalet 2020 ska de gå i erfarenhetsdrift.

Att det är försenat vet vi, men SJ har ju offentliggjort vilka datum och tider som gäller i sin rapport. Och det finns bilder på första tåget från Stockholm C.
 
Kan säga så här, flera uppgraderade tåg är i princip färdiga men de som dröjer är inredningen. Tekniskt tror jag de är 4-5 tåg som är färdiga. Det finns som sagt ett helt färdigt tåg med både tekniskt och komfort uppgraderad.

Jag vet att det datum har nämnts när första färdiga tåget Skall rulla i trafik (Det som också är ommålat) men kan tyvärr inte nämna något officiellt.

2 st av fordonet var i Stockholm så senast som för 2 veckor sen.
 

Hachans

Medlem
Kan säga så här, flera uppgraderade tåg är i princip färdiga men de som dröjer är inredningen. Tekniskt tror jag de är 4-5 tåg som är färdiga. Det finns som sagt ett helt färdigt tåg med både tekniskt och komfort uppgraderad.

Jag vet att det datum har nämnts när första färdiga tåget Skall rulla i trafik (Det som också är ommålat) men kan tyvärr inte nämna något officiellt.

2 st av fordonet var i Stockholm så senast som för 2 veckor sen.

Tack för inputen. Det känns betydligt trovärdigare än random personal som personen jag svarade på kanske eller kanske inte har pratat med.
 

perhall

Medlem
Ja, jag tittade, men det var en delårsrapport och inte en årsberättelse (bilaga till årsredovisningen). OK, vi får se vem som har rätt, kan återkomma om fem månader, jag har pratat med ganska många men de kan såklart ha fel precis som den officiella PR-informationen man får ta del av här... hittills har ju den varit felaktig hela tiden så varför är det som de 20 SJ-medarbetare jag pratat med säger 100% fel och det som står i SJ:s officiella info 100% rätt? Hittills har ju den senare varit felaktig och projektet är flera år försenat. Om inredning saknas så tas tåget inte i bruk - det intressanta för resenärer är när det börjar användas, inte hur många halvfärdiga tåg det finns...
 
Toppen