Senaste nytt

Fortsatt förbud mot Eurobonus i Norge

NotRyan

Medlem
Nu var det ju inte såå länge sedan man inte kunde tjäna annat än endast nivåhöjande poäng med SAS på svensk inrikes... Som tur var så sansade ju de svenska myndigheterna sig.

Jag tycker att det är helt fel att förbjuda bonusprogram för ett företag, men tillåta det för konkurrenten. DET är inte konkurrens på lika villkor!

Mvh
/NotRyan
 

Alx

Medlem
Nu var det ju inte såå länge sedan man inte kunde tjäna annat än endast nivåhöjande poäng med SAS på svensk inrikes... Som tur var så sansade ju de svenska myndigheterna sig.

Jag tycker att det är helt fel att förbjuda bonusprogram för ett företag, men tillåta det för konkurrenten. DET är inte konkurrens på lika villkor!

Mvh
/NotRyan

NotRyan för en gångs skull håller jag med dig till 110%!! Mycket bra sagt!! :D
 

gdaily

Medlem
Sas skulle kunna passa på att lägga ner ett antal olönsamma norska inrikeslinjer i Nordnorge med hänvisning till det ekonomiska läge bolaget befinner sig i. Företrädesvis på de linjer där det inte finns något rimligt alternativ. Därefter tar man upp saken till ny förhandling, där EB-poängen är ett av spelkorten.
 

Capgras

Medlem
Sas skulle kunna passa på att lägga ner ett antal olönsamma norska inrikeslinjer i Nordnorge med hänvisning till det ekonomiska läge bolaget befinner sig i. Företrädesvis på de linjer där det inte finns något rimligt alternativ. Därefter tar man upp saken till ny förhandling, där EB-poängen är ett av spelkorten.

Og hvilke ruter til Nord-Norge skulle det være? Hva får deg til å anta att det finnes slike ruter?
 

darkcho

Medlem
Sas skulle kunna passa på att lägga ner ett antal olönsamma norska inrikeslinjer i Nordnorge med hänvisning till det ekonomiska läge bolaget befinner sig i. Företrädesvis på de linjer där det inte finns något rimligt alternativ. Därefter tar man upp saken till ny förhandling, där EB-poängen är ett av spelkorten.

Which should that be? Most of the routes are very profitable and feeds the bigger routes into Stavanger/Bergen/Cph/Sthlm. If they were non-profitable, SAS wouldnt run them.
 
Jag förstår inte dom som tror att resenärer förändrar sitt köpbeteende bara för att man får bonuspoäng.

Vem skulle flyga extra långt, flyga extra dyrt, bara välja bolag inom samma allians, skaffa "rätt" kreditkort och ägna i stort sett all sin vakna tid på en internetsajt bara för att hitta nya sätt att få poäng? Knappast någon. ;)
 

Kev_ABC

Ny medlem
Jag kan inte annat än hålla med dig här. Bor själv i Norge sedan 1 år och märke tidigt hur otroligt stort inflytande staten har över de enskilda invånarnas liv här. Statsmaktens roll i samhället här i Norge är enormt stor. Att säga att Norge är den sista Sovjetunionen är faktiskt inte att överdriva. Varför kan inte människor själv få välja vilket flygbolag de ska få välja utan att staten ska gå in o "jämna" ut konkurrensen. Om SAS dominans är för stor (vilket om jag inte har helt fel, var anledningen till att dem från början förbjöd Eurobonus) så är det väl upp till konkurrenterna att lista ut hur de ska locka över kunderna. DET är fri konkurrens !!!

Norge måste vara det ändå landet i världen som förbjudit Frequent flyer program idag....
 

Tjaeng

Medlem
Sas skulle kunna passa på att lägga ner ett antal olönsamma norska inrikeslinjer i Nordnorge med hänvisning till det ekonomiska läge bolaget befinner sig i. Företrädesvis på de linjer där det inte finns något rimligt alternativ. Därefter tar man upp saken till ny förhandling, där EB-poängen är ett av spelkorten.

Problemet SAS har med att använda argument mot statlig styrning är ju att många av de smalare linjerna utan konkurrens just är upphandlade servicelinjer som staten subventionerar. Samtidigt som staten är delägare i SAS. Fast jo, jag håller med om att poängförbudet inte längre tjänar sitt syfte. Inte ens med den norska statens egna logik (som inte på något sätt är obestridlig) kan förbudet längre motiveras, till skillnad från när förbudet instiftades (efter att SAS köpt Braathens).
 

agehall

Medlem
Problemet SAS har med att använda argument mot statlig styrning är ju att många av de smalare linjerna utan konkurrens just är upphandlade servicelinjer som staten subventionerar.

Låter mer som att norska staten behöver göra en bättre upphandling. Om den görs korrekt och på sakliga grunder så bör väl DY kunna vara med och slåss på lika villkor i den. Då kan man knappast använda det som argument för att förbjuda EB.
 
Toppen