Senaste nytt

Istrien / Rovinj, vs Öarna utanför Split?

Volatyle

Medlem
Blev till att starta en ny tråd istället, vi tittar på resmål för sommaren och har väl nu börjat sikta in oss på Kroatien där vi varit mkt tidigare. Vi har utforskat öarna Korcula och Vis och även Komiza på Vis - detta är ställen vi absolut tyckt om.

Jag skulle dock vilja prova något nytt och istället för att flyga till Split kanske flyga till Pula och tittar då på Rovinj / Istrien och kringområden.

Ni som varit på båda ställen, vad är för och nackdelar? Är maten bättre eller sämre uppe vid Istrien? Kroatisk mat kan ju svaja betänkligt till och från, även om pizzorna och glassen är makalöst bra så kan det bli några ordentliga bottennapp imellanåt

Några tips på mindre "mysiga" orter omkring Pula eller är det helt enkelt Rovinj man ska satsa på? Gäller 2 veckor i Juni, familj med 2 barn.

Vol
 

Volatyle

Medlem
För att vara lite tydligare, så är vi ute efter ställen som t.ex Komiza/Vis/Korcula, men INTE ställen som t.ex Makarska. Det ska vara mysigt och litet, vackert med små vikar. Vi är inte främmande för att hyra bil hela perioden, så i närhet av Pula/Split är ju fördelaktigt. Vi utforskar gärna området med bil givet vi hittar en lämplig bostad.
 

Juraj

Medlem
Jag har inte varit på Korčula eller Vis (vilket jag skäms över i och med att jag växte upp i Kroatien) men Istrien älskar jag. Om du ska dit, missa inte Motovun.

Ett exempel på mat i Rovinj: Monte – the best restaurant in Croatia? – Juraj's blog

Förresten, trots att jag tycker att pizza är godare i Kroatien än i Sverige, så finns det så mycket godare och mer autentisk mat i Kroatien än pizza. Särskilt i Istrien, både kontinental mat (tryffel är stort i Istrien) och mat från havet.

Ang. Montenegro har jag skrivit en del här: Croatia, Montenegro and Serbia – Juraj's blog.
 

sandek

Medlem
Jag har inte varit på Korčula eller Vis (vilket jag skäms över i och med att jag växte upp i Kroatien) men Istrien älskar jag. Om du ska dit, missa inte Motovun.

Ett exempel på mat i Rovinj: Monte – the best restaurant in Croatia? – Juraj's blog

Förresten, trots att jag tycker att pizza är godare i Kroatien än i Sverige, så finns det så mycket godare och mer autentisk mat i Kroatien än pizza. Särskilt i Istrien, både kontinental mat (tryffel är stort i Istrien) och mat från havet.

Ang. Montenegro har jag skrivit en del här: Croatia, Montenegro and Serbia – Juraj's blog.
Har varit på Hvar och Makarska. Tyckte båda var fina, men lite överbefolkade (partykids på hvar & familjer på Makarska). Vart i Istrien ska man åka, tycker du? Med frugan.
 

Juraj

Medlem
Jag tyckte mycket om Rovinj, staden är mysig, utbudet av kultur och mat är bra och likaså vad gäller stränder. Att det blir överbefolkat i Kroatien i högsäsong är mer en regel än undantag, tyvärr. Vill man att det ska vara lite folk och väljer ett mindre ställe, kommer även utbudet vara skralt. Men även den minsta byn kommer ha en fin strand och en hyfsad restaurang. Jag tycker att även Pula (Istriens största stad), Poreč (ganska jämförbar med Rovinj) och Umag (mindre ställe men kan ha mycket folk om du prickar in fel vecka - Umag | Overview | ATP Tour | Tennis) är fina. På andra sidan har vi Opatija, som är en av Kroatiens äldsta turistorter (började utvecklas som turistort under Österrike-Ungern-tiden) med många ståtliga villor och hotell.
 

Thornado

Medlem
I sommar åker jag tillbaka till Rovinj för åttonde året i rad. Jag tycker verkligen att det är en fantastiskt mysigt liten stad.
En huvudanledningen att jag åker dit är att det arrangeras en salsafestival (dansen, inte den starka såsen) där varje år som jag åker på, men det finns många sådana festivaler att åka på, så hade jag inte tyckt så mycket om staden så hade jag inte återvänt dit varje år. Det är dock värt att notera datum för detta då staden under två veckor invaderas av tusentals dansare. Rent generellt så är det väldigt trevliga och skötsamma människor, men det kanske inte är fullt lika lugnt som andra datum och spelas mer latinamerikansk musik på gator och torg. I år så är dessa festivaler (två relaterade som ligger back-to-back) 22 juni till 6 juli. @Juraj nämnde Opatija som ett annat alternativ och numera så börjar festivalen i den staden veckan innan dessa datum - har inte varit där själv och antagligen lite lugnare och mindre folk.

När det gäller mat så är det ju garanterat Monte som @Juraj har recenserat som är den "finaste" restaurangen där, men lite för fin för mig, och kanske inte perfekt med barn (beroende på barnens ålder och preferenser i mat). En restaurang som jag verkligen kan rekommendera som ligger ganska långt inne i gamla stan, inte så långt ifrån Monte är ett ställe som heter Tipico Old Town. Tipico Old Town Inte mycket dyrare än de vanliga "turistrestaurangerna", men väldigt hög kvalitet på maten (utan att vara alltför "fancy").
De flesta restauranger längs med vattnet har ju rätt så liknande menyer (cevapcicci, pljeskavica, lite olika typer av fisk, pizza, osv). En av mina favoriter för dessa mer "typiska" kroatiska rätter (där det både är billigare och godare än de som ligger precis vid vattnet) är La Vela LA VELA, Rovinj - Omdömen om restauranger - Tripadvisor
 

Gizmokvack

Medlem
Landade i Zadar förrförra sommaren.
Körde roadtrip med familjen norrut.

Blev stopp på krk, i Rijeka och även Rovinj och Pula.
Jag kan bekräfta dina farfågor om maten. Den är lite svajig generellt i Kroatien och du får vara flitig med saltkaret själv.
Pizzorna däremot är gudomliga och otroligt billiga, i synnerhet i norra delarna av Kroatien.

Ska ni vara så länge som två veckor behövs nog hyrbil och utflykter.

En trevlig servitör på en restaurang rekommenderade Slovenien om man gillar Istrien. Liknande mat, lite finare och lite billigare var hans ord.
Jag har planer på att undersöka sanningshalten i det i sommar.
 

Juraj

Medlem
Monte är ändå ganska avslappnat, inte för fancy på något sätt (förutom själva maten då). Angående barn, om jag skulle ta med min femåriga dotter dit skulle jag kolla med restaurangen på förhand och boka en tidigare sittning.

Om en restaurant serverar ćevapčići och pizza och fisk brukar jag hålla mig långt borta.

Slovenien är dyrare än Kroatien enligt min erfarenhet.
 
Toppen