Senaste nytt

Dag 3 med "SAS finest" (A350)

Canadien

Medlem
Jag räknade från brödkorgen, då det för mig signalerar början på middagen.

För mig passar upplägget bra. Flyga lite, sen en fördrink, kanske några nötter. Sen en trerätters på knappt två timmar. Vill egentligen inte äta för snabbt efter start när jag flyger västerut för att ställa om klockan.
Absolut och jag kan räkna till slutet av huvudrätt om jag inte äter efterrätt eller dricker kaffe. Problemet är ju att det inte är någon flexibilitet. Om man snabbt vill stöka av ätandet så går det inte, det är bara långsamnjutarna som du som får det som de vill. Bäst i min bok på detta är American Airlines. Rätterna kommer i din takt. Snabbt om man vill, långsamt om man vill.
 

palmen

Moderator
Verkar tyvärr som att din besättning var en av "de dåliga" som man tyvärr råkar ut för då och då.
Ska finnas presskaffe ombord, såg nog ett 20-tal sådana glaskannor på vägen ut.
Baren borde absolut innehållit mer saker, kan ju varit så att crew inte hittat grejerna men det är ingen ursäkt.

Vad det gäller wifi är det en helt ny lösning som de inte har på andra plan och tror de är bland de första att nyttja tekniken på longhaul. De har tyvärr inte kunnat testa detta i förväg då planet bara gått kortare flighter inom Danmark för träning. På vår flight så fungerade det dock ok hela flighten även om det inte var någon överdriven hastighet.

Får hoppas de skärper till sig med att leverera en service man kan förvänta sig. Mycket av det du beskriver har egentligen ingen koppling till ett nytt plan och där finns inga ursäkter.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Tycker absolut inte man kan skylla på att det är ett nytt plan. 350 ser ju ut som vilket Airbus plan som helst. Har man satt ugnarna i taket och varmvattnet under en lucka i golvet kan jag nog tycka att det kan vara svårt att lära sig men vagnarna med mat och cola står nog på precis samma ställe oavsett flygplanstyp.

Annars ska man ju få träning om det behövs, det är inget som en kund ska behöva se. Har svårt att se att det skulle funka i andra branscher. Du ska klippa dig och frisörskan skär dig och skyller på att det var ny salong, eller nya verktyg, eller på verkstaden, eller du sitter på Pontus och väntar på maten som aldrig kommer för "köket är ju nytt"..

För egen del har jag nog bivit lite färgad av Qatar, Emirates osv. där en biljett oftast kostar mindre än den gör på SAS men helt klart ger en bättre service. Att prata om pris här verkar dock vara väldigt känsligt och många har ju lite förkärlek till SAS så det är en väldigt känslig fråga.

Jag skulle helt klart reagera på samma sätt. Om man i marknadsföringsmaterial skyter om att man faktiskt har vissa egenskaper på sin produkt då ska väl dessa också finnas i verkligheten? Just "SAS baren" är ju en av deras genidrag och jag har åkt business på 330 ett antal ggr. och varit den som först tagit en öl, för att senare komma tillbaka och upptäcka att jag nog var den som tog "ölen"..
 
Last edited by a moderator:

Link

Medlem
Vad det gäller wifi är det en helt ny lösning som de inte har på andra plan och tror de är bland de första att nyttja tekniken på longhaul. De har tyvärr inte kunnat testa detta i förväg då planet bara gått kortare flighter inom Danmark för träning. På vår flight så fungerade det dock ok hela flighten även om det inte var någon överdriven hastighet.

SAS har väl ändå haft planet i besittning i ett par månader, kasta upp skorven i luften och kör igenom WiFi, kaffeservice och lär upp ett gäng flygvärdinnor var de hittar besticken. Det är ju fullständigt normalt förfarande i alla andra branscher. Inte förväntar jag mig att det tar ett par turer innan stereon fungerar i min nyköpta bil.
Här hade SAS haft ett fantastiskt tillfälle att köra ett par två-tre testflighter till USA med frivilliga, underlaget hade garanterat varit enormt med löfte om gratis flyg, självklart med reservationen att allt inte skulle fungera och tydliga regler.
Här skulle man börjat med att bjuda in Pandion och Diamant till C-klass, Guld till Plus och övrig pöbel till GO. Då hade man kunnat ge ett ordentligt mervärde, en "befolkning" som vet vad man kan förvänta sig och mängder av feedback innan man släpper in betalande.
 

apknug

Medlem
Intressant att de till och med i businnes class har annamant samma konceptet som i ekonomi att man måste beställa allt man vill dricka till middagen på samma gång.

Jag varför inte CC där fram ska väl inte behöva arbeta mer än de där bak.

Jag hade jublat om jag var konkurrent o läste detta.....
 
Last edited:

Hachans

Medlem
SAS har väl ändå haft planet i besittning i ett par månader, kasta upp skorven i luften och kör igenom WiFi, kaffeservice och lär upp ett gäng flygvärdinnor var de hittar besticken. Det är ju fullständigt normalt förfarande i alla andra branscher. Inte förväntar jag mig att det tar ett par turer innan stereon fungerar i min nyköpta bil.
Här hade SAS haft ett fantastiskt tillfälle att köra ett par två-tre testflighter till USA med frivilliga, underlaget hade garanterat varit enormt med löfte om gratis flyg, självklart med reservationen att allt inte skulle fungera och tydliga regler.
Här skulle man börjat med att bjuda in Pandion och Diamant till C-klass, Guld till Plus och övrig pöbel till GO. Då hade man kunnat ge ett ordentligt mervärde, en "befolkning" som vet vad man kan förvänta sig och mängder av feedback innan man släpper in betalande.

Det hade räckt om man gjort som andra flygbolag. Skicka det lite på shorthaul inom Europa ett tag.
 
Toppen