Senaste nytt

[Live] SAS historiska flygning med första A350n till Chicago

Tonton

Medlem
Nå - nu har jag i princip testat alla klasser ombord!

1H var mitt säte på nattens flight och det var super. Crew skötte sig jättebra och jag sov grymt! "Hålet" för fötterna är stöttre på A350n än vad de är på A330/A340. Det är onekligen positivt. Grymt nöjd med båda flighterna. Kan också konstatera att serveringen gick snabbare denna geången.

Med det sagt - tack för några trevliga dagar allesammans! Skoj att lära känna några nya ansikten :)
 

Hachans

Medlem
Det är förståeligt att det tog tid på första flighten. När crew gjorde sin andra flygning idag så gick det avsevärt snabbare.

Först och främst så är det dåligt at SAS att inte planera bättre men - det är inte crews fel att det var segt på första flighten.

1. De hade aldrig varit i planet tidigare. De fick 20 min innan inaugural flight att bekanta sig med allting.
2. Pratade med crew ombord och det är ganska mycket grejer som ligger lite annorlunda osv på denna kärran. Detta kommer de givetvis lära sig efter någon flight, men fullt förståeligt att de inte har koll ännu.

Det är faktiskt helt sjukt att man släpper på crew som inte haft möjlighet att träna tidigare. Även om det inte är en säkerhetsrisk så gör man väl inte det? Vem sjutton hade skickat någon hemma hos någon annan och sagt ”gör nu middag här, och snabbt ska det gå” när man inte vet var saker är, var maten finns osv. Och förresten, det kommer gäster.

Flyget borde gått på shorthaul så de haft möjlighet att bekanta sig med alla skrymslen och vrår.

Ja, det är klart det är förståeligt att de inte vet var allt finns. Men någonstans får man liksom dra gränsen kring vad som är rimligt för SAS att göra. Men å andra sidan. Rusa ut ett plan där allt inte fungerar (och skiljer sig ytterst marginellt gentemot föregångaren) med en rookiebesättning och sen göra en rejäl deal om detta, samtidigt som den mjuka produkten är lika dålig eller sämre som vanligt. Det är precis vad jag förväntar mig att SAS ska göra.

Jag är ledsen om det låter hårt, men låter precis som ett projekt där man rusar mot deadline och inser att man håller på att bli sen. Så under upploppet börjar man fuska och tar genvägar.
 
Det är faktiskt helt sjukt att man släpper på crew som inte haft möjlighet att träna tidigare. Även om det inte är en säkerhetsrisk så gör man väl inte det? Vem sjutton hade skickat någon hemma hos någon annan och sagt ”gör nu middag här, och snabbt ska det gå” när man inte vet var saker är, var maten finns osv. Och förresten, det kommer gäster.

Flyget borde gått på shorthaul så de haft möjlighet att bekanta sig med alla skrymslen och vrår.

Ja, det är klart det är förståeligt att de inte vet var allt finns. Men någonstans får man liksom dra gränsen kring vad som är rimligt för SAS att göra. Men å andra sidan. Rusa ut ett plan där allt inte fungerar (och skiljer sig ytterst marginellt gentemot föregångaren) med en rookiebesättning och sen göra en rejäl deal om detta, samtidigt som den mjuka produkten är lika dålig eller sämre som vanligt. Det är precis vad jag förväntar mig att SAS ska göra.

Jag är ledsen om det låter hårt, men låter precis som ett projekt där man rusar mot deadline och inser att man håller på att bli sen. Så under upploppet börjar man fuska och tar genvägar.
Var du med på den första flighten och störde dig så mycket på det? Eller är det en sarg-kommentar?

Och om du förväntade dig att SAS skulle göra precis detta, varför är det så förvånade att det hände?
 

palmen

Moderator
Ja, det är klart det är förståeligt att de inte vet var allt finns. Men någonstans får man liksom dra gränsen kring vad som är rimligt för SAS att göra. Men å andra sidan. Rusa ut ett plan där allt inte fungerar (och skiljer sig ytterst marginellt gentemot föregångaren) med en rookiebesättning och sen göra en rejäl deal om detta, samtidigt som den mjuka produkten är lika dålig eller sämre som vanligt. Det är precis vad jag förväntar mig att SAS ska göra.
Det var långt ifrån någon rookie besättning på någon av de första två flighterna. Det var minst 2 pursers med på båda flighterna och crew var inga duvungar direkt och är övertygad om att sas valt besättning med omsorg för detta.

Det enda som inte var bra var att det tog typ 4h innan serveringen var klar i Business efter att vi startat. Men i stort sätt alla i Business hade full koll på detta. Det som tog tid var till dess att förrätt serverades, där kan det bli mycket bättre och är övertygad om att det så kommer att bli också.
Då longhaul och shorthaul servering skiljer hade de inte haft möjlighet att testa detta koncept. Slänga ut lite kuber och servera dryck enligt plus konceptet inom Europa hade knappast lärt crew mer hur det är att servera på longhaul.
Att saker och ting tar lite tid gör inte så mycket när alla ändå vill utforska planet och testa allt.
Tror ingen led av utdragen service, vissa fick mer tid att jobba under tiden, själv kunde jag sitta och lyssna på lite poddar och bara njuta av god dryck. Vi skulle ändå spendera 8h ombord, varför all stress?

Det känns som mycket kritik från folk som inte varit med. Ungefär som alla som klagar på att det blir så trångt med 2-4-2 i plus och 3-3-3 i GO utan att faktiskt ha testat. Det är onekligen lätt att ha väldigt starka åsikter utan att ha testat en produkt.

Den mjuka produkten var riktigt riktigt bra ombord, med flera nya produkter och suverän service från crew. Du kan ju titta på Jeb Brooks video som länkats ovan och han ger samma betyg utan att vara ett "SAS Fanboy" som jag själv ofta blir kallad.

Synd att du inte valde att åka med för att bilda dig en egen uppfattning.
 
Toppen