Senaste nytt

Argentina & Buenos Aires-tråden

Jag blir nästa person att bumpa tråden i hopp om något eller några nya bra tips.
11-16/3 åker jag med morsan med LH F till Buenos Aires (tack BC för tips om 2-4-1kampanj), men jag har ännu bara gjort två bokningar. En lyckad för ett restaurangbesök, och en klantig flygbokning.
- Den klantiga flygbokningen avser flyg från Montevideo till Buenos Aires på hemresedagen, och med tanken att kliva från det och rakt på LH-flyget hemåt. Att åka TILL Montevideo tänkte jag kunde vara kul att göra med färja dagen innan, men det visade sig inte gå några direkt dit då. Om jag inte har fel dvs, och i så fall blir jag gärna upplyst.
- Vilket område är trevligast att bo i, och finns det möjligen något nyligen beprövat hotell där som kan rekommenderas? Budget upp till 6-8k/natt/rum.
- Den lyckade restaurangbokningen avser Don Julio, men jag tar gärna emot tips om fler bra ställen oavsett typ av mat.
- Morsan envisas med att vilja se tango... Var kan man göra detta så bra som möjligt, men ändå plåga sig själv så kort tid som möjligt?
- Vad får man inte missa, och vad borde man missa under fem dagar på plats?

Okej, nu blev det lättare att svara!

Jag gillar att bo i olika delar av stan men för er skulle jag rekommendera Recoleta. Ganska centralt, nära både Mayo och Palermo. Tänk er mig runt om Av. Santa Fee.

Undvik att bo i San Telmo.

Mat: häng runt om i Palermo Soho och käka vad ni gillar.

Tango har jag inget tips på men både hotel och Turistbyråer borde kunna hjälpa till med detta enkelt.

Ni har valt en bra årstid att åka dit. Det drar mot höst nu och temperaturen går ner från +40 till mer normal sommarvärme. Jag älskar stan för dess nattliv, men det kanske inte är nått för er?
 

oxxax

Medlem
TACK FÖR
Okej, nu blev det lättare att svara!

Jag gillar att bo i olika delar av stan men för er skulle jag rekommendera Recoleta. Ganska centralt, nära både Mayo och Palermo. Tänk er mig runt om Av. Santa Fee.

Undvik att bo i San Telmo.

Mat: häng runt om i Palermo Soho och käka vad ni gillar.

Tango har jag inget tips på men både hotel och Turistbyråer borde kunna hjälpa till med detta enkelt.

Ni har valt en bra årstid att åka dit. Det drar mot höst nu och temperaturen går ner från +40 till mer normal sommarvärme. Jag älskar stan för dess nattliv, men det kanske inte är nått för er?

Tack för svaret och tipsen! Nattlivet med morsan skippar jag. :)
 

helgonet

Medlem
Vi bor alltid på Airbnb och har bott lite överallt i stan, men jag föredrar Palermo, tycker speciellt om de västra delarna runt Honduras 6000. Sambon gillar Recoleta mer.

Kan tipsa om avsmakningsmenyn hos Aramburu, den var toppen häromsistens i höstas.

Till och från Montevideo går det ju båt med Buquebus, men skutan stannar väl alltid en stund i Colonia del Sacramento innan den ångar vidare. Jag gillade förövrigt lunket i Colonia, vi åkte tur och retur dit och buss mellan Colonia och Montevideo.
 
Ja, hyra lägenhet är att föredra i den där stan om man bor mer än en vecka. Hotell om man bara stannar 3-4 dagar.

Jag älskar den där stan så djupt. Varit totalt 8 veckor av mitt liv där och inte tröttnat!
 
Liten rapport från mina dagar i Buenos Aires förra veckan;

Känns som att Argentina verkligen har vaknat upp igen efter pandemin. Kanske VM-guldet gjorde sitt. Mycket verkade vara som vanligt igen, butiker, restauranger och nattklubbar öppna. Några få munskydd såg jag, men de flesta hade inte. Och såklart många ställen som fått stänga helt pga konkurs. Gamla rekommendationer om hotell och restauranger stämmer inte heller. Mitt gamla choripan-ställe vid Palermo station var helt igenbommat tex.

bedde4cd57d4f74cbe50a6f863a13c27.jpg

Stängt favoritställe

Pengamässigt har det blivit dyrare. Inflationen har gjort att saker som kostade 100 peso nu kostar 1000 peso. Det ser ut som att kronan blivit mer värd mot peson och att det därmed blivit billigare, men priserna i Argentina har också stigit. Några jämförelser:
- En kaffe som kostade 15-20 kr förut kostar nu 25-30 kr
- Båtresa till Colonia som förr gick att få för 300-500 kr kostar nu 1000 kr om man är sent ute
- En taxiresa som förr gick på 40-60 kr gick nu på 80-100 kr

Hotellen också dyrare. Det som fortfarande kändes prisvärt var Airbnb. Gick lätt att få en modern studio med kök, wifi, AC och balkong på bra adress för 400 kr/natt.

Mat i större butiker som Coto är fortfarande betydligt billigare än hemma. Ett bra paket med cotte för 30 kr och en flaska malbec för 40 spänn.
06d67db45b0ac3c67d342455dfb0a698.jpg


Buenos Aires är en fantastisk stad som alla måste åka till, och nu innan alla amerikaner hittar dit igen är ett bra tillfälle!

Lite bilder.
39ffecf773cb8be34faca419540c3b1a.jpg

Puerto Maduro.

d5c4655df5c359c8eace69273474cad4.jpg

San Telmo
 

jolmic

Medlem
Liten rapport från mina dagar i Buenos Aires förra veckan;

Känns som att Argentina verkligen har vaknat upp igen efter pandemin. Kanske VM-guldet gjorde sitt. Mycket verkade vara som vanligt igen, butiker, restauranger och nattklubbar öppna. Några få munskydd såg jag, men de flesta hade inte. Och såklart många ställen som fått stänga helt pga konkurs. Gamla rekommendationer om hotell och restauranger stämmer inte heller. Mitt gamla choripan-ställe vid Palermo station var helt igenbommat tex.

bedde4cd57d4f74cbe50a6f863a13c27.jpg

Stängt favoritställe

Pengamässigt har det blivit dyrare. Inflationen har gjort att saker som kostade 100 peso nu kostar 1000 peso. Det ser ut som att kronan blivit mer värd mot peson och att det därmed blivit billigare, men priserna i Argentina har också stigit. Några jämförelser:
- En kaffe som kostade 15-20 kr förut kostar nu 25-30 kr
- Båtresa till Colonia som förr gick att få för 300-500 kr kostar nu 1000 kr om man är sent ute
- En taxiresa som förr gick på 40-60 kr gick nu på 80-100 kr

Hotellen också dyrare. Det som fortfarande kändes prisvärt var Airbnb. Gick lätt att få en modern studio med kök, wifi, AC och balkong på bra adress för 400 kr/natt.

Mat i större butiker som Coto är fortfarande betydligt billigare än hemma. Ett bra paket med cotte för 30 kr och en flaska malbec för 40 spänn.
06d67db45b0ac3c67d342455dfb0a698.jpg


Buenos Aires är en fantastisk stad som alla måste åka till, och nu innan alla amerikaner hittar dit igen är ett bra tillfälle!

Lite bilder.
39ffecf773cb8be34faca419540c3b1a.jpg

Puerto Maduro.

d5c4655df5c359c8eace69273474cad4.jpg

San Telmo
Åker till BA om nån vecka. Vilka hotel rekomenderas?. Tänkte Palermo med omnejd.
 
Pengamässigt har det blivit dyrare. Inflationen har gjort att saker som kostade 100 peso nu kostar 1000 peso. Det ser ut som att kronan blivit mer värd mot peson och att det därmed blivit billigare, men priserna i Argentina har också stigit. Några jämförelser:
- En kaffe som kostade 15-20 kr förut kostar nu 25-30 kr
- Båtresa till Colonia som förr gick att få för 300-500 kr kostar nu 1000 kr om man är sent ute
- En taxiresa som förr gick på 40-60 kr gick nu på 80-100 kr

Hotellen också dyrare. Det som fortfarande kändes prisvärt var Airbnb. Gick lätt att få en modern studio med kök, wifi, AC och balkong på bra adress för 400 kr/natt.

Mat i större butiker som Coto är fortfarande betydligt billigare än hemma. Ett bra paket med cotte för 30 kr och en flaska malbec för 40 spänn.
Jag antar att du utgår ifrån den officiella växlingskursen (ej "blue" exchange rate) i dina exempel?
 
Toppen