Senaste nytt

Resa från Seattle till San Francisco. Vilken hyrbil bör bokas samt var ska vi stanna på vägen?

toer00

Medlem
Tänkte bila fr. Seattle till San Francisco i sommar, behöver hjälp med att hyrbil, eller rättare sagt hur hyr man en bil utan dyra envägs-avgifter, nu när det blir fråga om att hyra i en delstat och lämna i en annan.?? Dessutom om man tar 3 dagar på sig för att komma ner till Sonoma/Napa (där vi skall stanna ett tag) var skall man placera dessa stopp inkl övernattningar...?
 
Vi bodde i Fort Bragg på ett lite slitet men billigt Best Western en natt. Fort Bragg har fantastiska sanddyner kommer jag ihåg. Legget och jätteträdet är sevärt.
 

larced

Medlem
Beror helt på intressen. Här är lite restips.

Boeings enorma fabrik (världens största byggnad) är värt ett besök.
Mellan Seattle och Portland kan jag rekommendera en sväng via Reflection Lakes (Google it) och Mount St. Helens.

Är öl av intresse är Portland ett måste.
Ta då även gärna och åk till pFriem Family Brewers i Hood River. Grymt bra bryggeri, och många fina vattenfall längs vägen, särskilt Multnomah Falls.
Är man filmnörd tar man lämpligen den lilla omvägen via Timberline Lodge (Hotellet vars exteriör spelar Overlook Hotel i The Shining), och får några fina vyer över Mt Hood på vägen.

Crater National Park är också vackert. Eller om ni föredrar kuststräckan, Redwoods National Park och/eller sträckan Avenue of the Giants lite längre söderut. Big ass Trees!

Om ni inte bokat boende i Napa än var Elm House in ett mycket bra och prisvärt alternativ. Welcome To Elm House Inn.

Men har ni bara 2 övernattningar på er mellan Seattle och Napa blir det nog mest köra raka vägen. Stop i Portland och Medford kanske? Men försök lägga på en dag extra och ta er ut till kuststräckan och Redwood träden också.

Hyra bil och lämna i annan delstat har jag tyvärr dålig koll på.

OBS! Tänk på att det är böter om man tankar sin bil själv i Oregon. Vansinnig lag :)
 

toer00

Medlem
Har kollar runt lite... Det blir (för) DYRA envägs kostnader...! Så vi delar upp tiden med några dagar I Seattle med dagsutflykt Mount Rainer inkl Crater National Park samt besök på Boeing, sedan bilar vi ner till till Portland via Mount St Helena och stannar sedan I Portland några dagar, på såt sätt sp blir inte envägsavgiften allt för blodig... Sedan flyger vi ner till San Francisco och bilar norrut längs Highway 1 för att något nåbart Redwood område för att sedan vända åter via Sonoma / Napa. Hemresa fr. SFO med United och Polaris (var dock tvungen att boka LH- codeshare... )
 
D

Deleted member 30163

Guest
Stanna gärna lite i napa, underbart fint där uppe om man gillar vin
 

Homer

Medlem
Har kollar runt lite... Det blir (för) DYRA envägs kostnader...! Så vi delar upp tiden med några dagar I Seattle med dagsutflykt Mount Rainer inkl Crater National Park samt besök på Boeing, sedan bilar vi ner till till Portland via Mount St Helena och stannar sedan I Portland några dagar, på såt sätt sp blir inte envägsavgiften allt för blodig... Sedan flyger vi ner till San Francisco och bilar norrut längs Highway 1 för att något nåbart Redwood område för att sedan vända åter via Sonoma / Napa. Hemresa fr. SFO med United och Polaris (var dock tvungen att boka LH- codeshare... )

Du bör nog ta en titt på kartan, crater lake ntl. park ligger ca 500km söder om Seattle och 400km söder om Portland ;)
Notera även att vägarna brukar vara stängda ända till juni pga. snö Operating Hours & Seasons - Crater Lake National Park (U.S. National Park Service)

Du borde få mycket lägre envägsavgift från Portland till San Francisco än från Seattle, för min del skulle jag
hyra bil i Seattle några dagar, sedan ta tåget till Portland och därefter hyra bil igen och köra Oregon Pacific Hwy. 101 som är ungefär som
California Hwy 1 fast utan sevärdheter som Hearst Castle osv. https://visittheoregoncoast.com/pdf/OCVA_PCSBBrochure.pdf

Även om det finns Redwood här och där, är det Avenue of the Giants inkl. Rockefeller Forest du ska se till att besöka.
 

toer00

Medlem
Där ser man...blandade ihop korten rejält där... . Vad tror ni går det att ta sig närmare Crater Lake, genom att flyga en bit...??
 

Ystad

Medlem
För många år sedan gjorde jag o frun en liten rundresa i juli med bil i nordvästra USA, Seattle - San Francisco t o r. För vad det är värt efter alla dessa år, här är lite tips o bilder:

20200130_124011.jpg

20200130_124019.jpg

Mount Rainier - lite häftigt att vandra i snön när solen skiner. Jag minns att jag blev ganska bränd på benen av solen.

20200130_124053.jpg

Det går att bo i Mount Rainier National Park.

20200130_124135.jpg

Crater Lake: efter en vandring ner till sjön så kan man åka båt där.

20200130_124203.jpg

20200130_124144.jpg

Lite bilder från båtresan på sjön. Notera snön mitt i sommaren samt hotellet uppe på kraterns kant.

20200130_124223.jpg

Hotellet vid Crater Lake.

20200130_124249.jpg

Finns många intressanta naturupplevelser - detta är Lava Beds, i norra Kalifornien precis söder om Oregon.

20200130_124324.jpg

20200130_124331.jpg

Ponderosa Ranch ligger vid Lake Tahoe (kanske bara intressant för oss som är gamla nog att minnas bröderna Cartwright:)

20200130_124438.jpg

Redwood national park bör man inte missa om man är i dessa trakter.

20200130_124520.jpg

Det finns mycket vackert att se längs Oregons kust.

20200130_124458.jpg

20200130_124505.jpg

Sea Lions Caves, Oregon - värt ett besök för den naturintresserade.

20200130_124539.jpg

I Long Beach, Washington åt vi på en ostron restaurang. Utanför fanns detta "berg" av ostronskal. En fantastisk upplevelse för en ostronälskare som jag.

20200130_124610.jpg

Till sist: solnedgångarna över Stilla Havet kan vara väldigt vackra.
 
Sedan flyger vi ner till San Francisco och bilar norrut längs Highway 1 för att något nåbart Redwood område för att sedan vända åter via Sonoma / Napa.

Även om det finns Redwood här och där, är det Avenue of the Giants inkl. Rockefeller Forest du ska se till att besöka.
En trevlig rundtur jag gjorde var Highway 1 norrut från San Francisco, via Muir Woods för att se Redwood. Efter det ta av på Cheese Trail för att så småningom komma till Sonoma. Var tillbaka i San Francisco på kvällen, utan någon stress.
 

toer00

Medlem
Visade sig att även fr. Portland så blir det dyra envägshyror... Men AMTRAK Seattle - Portland., det låter som ett BRA alt. :)
Crater Lake, funderr jag på hur jag skall klämma in, ligger en bit off...

Ev. hyra bil fr. Portland och lämna i Medford, kan lika gärna påbörja fr. Medford som från Portland... OK får stå ut 1,5 timmer med UA:s CRJ och utan Business Cabin.. ;-). Vet att Crater Shuttle har samarbete med AMTRAK, men 7,5 time fr. Portland ner till Klamath Falls, tyvärr har inte frugan samma förkärlek för tåg som jag har...

Eller någon annan som har ett bättre tips hur man kombinerar Portland med Crater Lake..??
 
Toppen