Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Agö

Medlem
This just in: ARN har fattat beslut i fallet med den inställda flygningen LAX-ARN i mars som jag och flera andra forumiter drabbades av. Se Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 434 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor och ping @fly4fun @KED @aldrighemma

ARN går på vår linje och rekommenderar SAS att betala €600 euro vardera till herr och fru Taxvalp. Medan vi och SAS har bollat argument om följdförseningar och flygplanstyper har ARN helt valt att grunda sitt beslut på frågan om SAS har gjort tillräckligt för att minimera skadan. Vi fick åka ett dygn senare än beräknat med SAS men det fanns ju snabbare alternativ än så (som jag också föreslog för SAS).

Ur beslutet:
"Nämndens majoritet anförde att det förelåg en skyldighet att boka om passagerare inte bara till egna flygningar utan även flygningar med andra flygbolag om detta skulle innebära att passageraren når sin slutdestination tidigare än med en ombokning till en av flygbolagets
egna flygningar.
...
Nämnden anser inte att SAS har lyckats tydliggöra varför de åberopade omständigheterna
omöjliggjort en tidigare ombokning, i egen regi eller med ett annat flygbolag."

Vi fick rätt tillslut men ARN kringgick den intressanta frågan om följdförsening. Frågan är nu hur det går för er andra - rapportera gärna!
Vettigt resonerat förstås. Det går liksom inte att tvinga passageraren att invänta nästa dags flyg om det finns alternativ.

Vad tyckte nämndens minoritet?
 

taxvalp

Medlem
Vettigt resonerat förstås. Det går liksom inte att tvinga passageraren att invänta nästa dags flyg om det finns alternativ.

Vad tyckte nämndens minoritet?

Lite slarvigt citerat av mig. Majoriteten syftade på ett tidigare fall då nämnden beslutade i ”utökad sammansättning” och fattade ett för resenärer viktigt principiellt beslut att flygbolagen förväntas söka sig även utanför den egna alliansen. Vad minoriteten tyckte då får man nog söka sanningen kring i ärende 2017-07902. Nedanstående är från mitt dagsfärska beslut:

Nämnden har i avgörande i utökad sammansättning behandlat frågan om vad den angivna skyldigheten att boka om passagerna enligt artikel 8.1 i EU-förordning 261/2004 innebär (se 2017-07902). Nämndens majoritet anförde att det förelåg en skyldighet att boka om passagerare inte bara till egna flygningar utan även flygningar med andra flygbolag om detta skulle innebära att passageraren når sin slutdestination tidigare än med en ombokning till en av flygbolagets egna flygningar.
 

richard87

Medlem
Råkade ut för lite strul inatt med Luftwaffe. Skulle flyga:

KWI-FRA 0230-0640
FRA-ZRH 0845-0935

Startmotorn på ena motorn rasade vid gate i Kuwait och vi blev 2:47h sena till Frankfurt. Ombokad till FRA-ZRH 1305-1355 som hade gjort mig 4:20 sen till Zurich. Missade dock därmed anslutning till ARN med Swiss på separat biljett och blev därför ombokad till LH802 direkt till ARN på egen begäran och landade därmed i Stockholm 13:07 (3 timmar och 28 minuter "sen").

Har jag något case för ersättning? Har ingen aning om hur ombokad destination påverkar.
 

wenne87

Medlem
Hej,

Jag har vart med om något lite annorlunda, fick OK nästan direkt på ersättning för försening, sände in kontonummer osv, och nu 12 dagar senare har jag varken sett pengar, hört av Lufthansa, de svarar inte på mail, reggat ett nytt case som hänvisar vidare till mitt gamla, absolut ingenting. Någon som har tips på hur jag kan gå vidare på detta? Tidigare har det tagit max 4 dagar innan allt vart på kontot....
 

marbe166

Medlem
Hej,

Jag har vart med om något lite annorlunda, fick OK nästan direkt på ersättning för försening, sände in kontonummer osv, och nu 12 dagar senare har jag varken sett pengar, hört av Lufthansa, de svarar inte på mail, reggat ett nytt case som hänvisar vidare till mitt gamla, absolut ingenting. Någon som har tips på hur jag kan gå vidare på detta? Tidigare har det tagit max 4 dagar innan allt vart på kontot....

Har dina tidigare ersättningar också varit med Lufthansa? Med tanke på hur ålderdomliga tyska banksystem är så skulle jag lugna mig åtminstone en vecka till.
 

wenne87

Medlem
Har dina tidigare ersättningar också varit med Lufthansa? Med tanke på hur ålderdomliga tyska banksystem är så skulle jag lugna mig åtminstone en vecka till.

Yes, det är just därför. Men möjligt de pushar banköverföringar olika. Samtidigt att de slutat svara på mail är också lite sådär...
 

henke12

Medlem
Råkade ut för lite strul inatt med Luftwaffe. Skulle flyga:

KWI-FRA 0230-0640
FRA-ZRH 0845-0935

Startmotorn på ena motorn rasade vid gate i Kuwait och vi blev 2:47h sena till Frankfurt. Ombokad till FRA-ZRH 1305-1355 som hade gjort mig 4:20 sen till Zurich. Missade dock därmed anslutning till ARN med Swiss på separat biljett och blev därför ombokad till LH802 direkt till ARN på egen begäran och landade därmed i Stockholm 13:07 (3 timmar och 28 minuter "sen").

Har jag något case för ersättning? Har ingen aning om hur ombokad destination påverkar.

Med tanke på hur bra det löste sig skulle jag säga nej,
Jag hade varit asglad om jag var dig då Lufthansa gjorde ett undantag för dig och bytte destination hux flux!
 
Toppen