Senaste nytt

SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

kexxcream

Medlem
Det verkar vara värre än det har tidigare rapporterats - Första coronavirusfallet i Tyskland | SVT Nyheter

Första coronavirusfallet i Tyskland
Uppdaterad idag 07:02
Publicerad idag 01:36
Tyskland har fått sitt första bekräftade fall av det nya coronaviruset som sprids i Kina. Det rör sig om en person i Bayern, som övervakas och får vård på en isolerad avdelning.

Virusutbrottet i Kina fortsätter med oförminskad kraft. Kina meddelar att drygt 1 700 nya fall har bekräftats sedan måndagen, vilket innebär att mer än 4 500 personer smittats.

Antalet döda har stigit från 81 till 106.

Världshälsoorganisationen (WHO) säger i en rapport att inkubationstiden för viruset är mellan två och tio dagar.

Mer information behövs
WHO kan inte bekräfta kinesiska uppgifterna om att smittade personer kan sprida sjukdomen innan symptom uppstår.

”Detaljerad epidemiologisk information från fler människor som smittats behövs för att avgöra infektionsperioden av 2019ncov, framför allt om överföring kan ske från symptomfria individer eller under inkubationstiden”, skriver WHO i ett uttalande.
 

Nemo

Medlem
EU evakuerar dess (friska) medborgare från Wuhan.
Press corner | European Commission

Press release28 January 2020Brussels
Coronavirus: EU Civil Protection Mechanism activated for the repatriation of EU citizens

”Two aircraft will be mobilised through our EU Civil Protection Mechanism to repatriate EU citizens from the Wuhan area to Europe. [...] The first aircraft is scheduled to depart from France tomorrow morning, while the second one will leave later in the week. [...] only healthy or asymptomatic citizens will be authorised to travel.”
 
Malaysia, Filipinerna och Singapore nekar nu kineser från drabbade provinser visa on arrival, samt temporärt ogiltigförklarar befintliga visum.

Singapore tillåter inte heller att man gjort transit i Hubei de senaste 14 dagarna.

USA har flaggat för något liknande men inget beslut ännu.

Thailand väljer att ”enbart” scanna/monitor alla kinesiska resenärer.

Källor
Wuhan virus: Singapore to impose travel restrictions on holders of Chinese passports issued in Hubei - CNA

Update on coronavirus pneumonia situation

Philippines suspends visa upon arrival for Chinese amid coronavirus concerns

Coronavirus travel ban: Malaysia stops visas for Chinese travellers from affected areas | The Star Online
 
Last edited:

MrDollar

Medlem
Lite det jag misstänkte när jag postade detta tidigare :(
Kan det bli så att vissa länder nekar inträde om man har stämpel i passet från länder som är drabbade av detta hemska? Om man rest in i landet under vissa datum?

Malaysia, Filipinerna och Singapore nekar nu kineser från drabbade provinser visa on arrival, samt temporärt ogiltigförklarar befintliga.

Singapore tillåter inte heller att man gjort transit i kina de senaste 14 dagarna.

USA har flaggat för något liknande men inget beslut ännu.

Thailand väljer att ”enbart” scanna/monitor alla kinesiska resenärer.

Källor
Wuhan virus: Singapore to impose travel restrictions on holders of Chinese passports issued in Hubei - CNA

Philippines suspends visa upon arrival for Chinese amid coronavirus concerns

Coronavirus travel ban: Malaysia stops visas for Chinese travellers from affected areas | The Star Online
 
En påminnelse igen i en av de "hetaste" trådarna just nu på forumet.
Att diskutera vad medier rapporterar, pressetik, vem som rapporterat något först osv får tas på andra forum.
Businessclass är inte ett forum för att diskutera sjukdomen i sig, utan mer vad det får för påverkan på resor.
Utan att veta men jag skulle gissa på att det finns flertalet medlemmar på forumet som på ett eller annat sätt riskerar att få resplaner ändrade på grund av detta, låt tråden handla om detta, eller så kommer den att stängas.

//Moderator
Och jag tar och citerar @palmen för de som glömt.
 

Glenn E

Medlem
0E452719-6297-4E5C-A4E1-5CBAEFA1859C.jpeg
Hej!
Jag åkte till Bali från Shanghai för kinesiska nyåret och skulle åka tillbaka på söndag. Jag skulle åka med Singapore Airlines och Air China via Singapore och Tokyo på en SAS AMEX 2-4-1 biljett. Den är ju inte ändringsbar efter påbörjad resa. Allt verkar ju ombokningsbart just nu men ringde SAS och de sa att det bara gällde SAS biljetter. Har dock inte ringt Tallinn ännu. Shanghai är stängt till 10 februari men flygen går.
Om någon har tips på hur man kan boka om är jag tacksam annars får jag köpa en ny biljett. Inte fel med en extra vecka på Bali iallafall.
 
Visa bifogad bild 105131 Hej!
Jag åkte till Bali från Shanghai för kinesiska nyåret och skulle åka tillbaka på söndag. Jag skulle åka med Singapore Airlines och Air China via Singapore och Tokyo på en SAS AMEX 2-4-1 biljett. Den är ju inte ändringsbar efter påbörjad resa. Allt verkar ju ombokningsbart just nu men ringde SAS och de sa att det bara gällde SAS biljetter. Har dock inte ringt Tallinn ännu. Shanghai är stängt till 10 februari men flygen går.
Om någon har tips på hur man kan boka om är jag tacksam annars får jag köpa en ny biljett. Inte fel med en extra vecka på Bali iallafall.
Ring Tallin är mitt förslag
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen