Senaste nytt

Zika- och coronafritt alternativ till Kina

taxvalp

Medlem
Tipsar om Kap Verde och Sao Tome & Principe (STP, flygplatsen TMS...) dit TAP brukar ha bra bonustillgång även med kort varsel. Kap Verde är ju inte helt Zika-säkert men det verkar bättre med STP, åtminstone om man ska tro CDC. Zika Travel Information | Travelers' Health | CDC

Finns (omständlig) utresa ARN-TMS vid 17-tiden 28/2 och hem 7/3, allt i business för två.
 
Last edited:

taxvalp

Medlem
...och när vi ändå tänker utanför boxen så finns det bra awards till Madagaskar (TNR) den aktuella perioden. Zika-fritt! Dock ej malariafritt.
 

Gus

Medlem
Röstar också på Sydafrika. Att slippa jetlag är guld värt! Det sparar in nästan 4 semesterdagar menar jag. Dessutom är Sydafrika ett fantastiskt land och att bada med pingviner i Boulders Beach är oslagbart! :)
 

Mikado

Medlem
Jag tycker Sydafrika och Durbanområde. Jag gillar Umhlanga och Umhlanga Rocks. Du hittar nog via JNB. Eftersom ni har tittat på hotellnivå som Peninsula och Park Hyatt skulle jag titta på The Oyster Box Hotel. Topp 5 upplevelse all-time i mitt tycke.

...och när vi ändå tänker utanför boxen så finns det bra awards till Madagaskar (TNR) den aktuella perioden. Zika-fritt! Dock ej malariafritt.

Röstar också på Sydafrika. Att slippa jetlag är guld värt! Det sparar in nästan 4 semesterdagar menar jag. Dessutom är Sydafrika ett fantastiskt land och att bada med pingviner i Boulders Beach är oslagbart! :)

Madagaskar verkar ju ascoolt men hade svårt att hitta bra hotell. Funderar starkt på Sydafrika, verkar lugnt med zika, bra väder, ingen tidsskillnad MEN hittar bara award i ekonomi på returen. Någon som kan hjälpa mig på traven?
 

Mikado

Medlem
Madagaskar verkar ju ascoolt men hade svårt att hitta bra hotell. Funderar starkt på Sydafrika, verkar lugnt med zika, bra väder, ingen tidsskillnad MEN hittar bara award i ekonomi på returen. Någon som kan hjälpa mig på traven?
Hade inte gjort min hemläxa ordentligt. Hittade ett par awards när jag sökte på United. Blir nog att ringa Tallinn i morgon och hoppas att de är bokningsbara för Eurobonus.

Tips på upplägg för Sydafrika-resa, ca 7-8 dagar? Vi vill gärna hänga vid strand/pool och ta det lugnt, se annorlunda djur och kanske lite fin natur. Och bo på tjusigt hotell. Hittar bäst flyg till och från Johannesburg men kan åka inrikes på revenue.

Förresten, någon som vet varför det är så höga skatter? Kostar nästan 5 000 för oss två. Tidigare har vi betalat dryga tusenlappen.
 

JohanGE

Medlem
Madagaskar verkar ju ascoolt men hade svårt att hitta bra hotell. Funderar starkt på Sydafrika, verkar lugnt med zika, bra väder, ingen tidsskillnad MEN hittar bara award i ekonomi på returen. Någon som kan hjälpa mig på traven?
Vi besökte Sydafrika förra året, och var väldigt fokuserade kring att åka till ett zikafritt land/område. Svårt att säga om något är helt riskfritt, men vi hade inga synbara problem åtminstone :D. Misstänker att det har med graviditet eller önskad graviditet att göra, och då borde detta resmål vara OK utifrån den aspekten. Sen finns väl en massa annan skit och risker så klart, men det gör det oavsett vart än ni åker.
 

NyfikenGrau

Medlem
Tips på upplägg för Sydafrika-resa, ca 7-8 dagar? Vi vill gärna hänga vid strand/pool och ta det lugnt, se annorlunda djur och kanske lite fin natur. Och bo på tjusigt hotell. Hittar bäst flyg till och från Johannesburg men kan åka inrikes på revenue.

Börja med 3 nätter på nåt av hotellen i Sun City, 2,5 timme med bil från Johannesburgs flygplats. Hyr en robust SUV (ingen 4wd behövs och vanlig bil funkar på de större vägarna) och gör utflykter på egen hand i Pilanesberg, vildare än man tror men (jämfört med Kruger) närmare JNB och malariafritt.

Flyg till Kapstaden och ta resten av tiden där, finns mängder med olika ställen att välja på beroende på intresse och smak, personligen gillar jag Winelands bäst, brukar vara torrare och varmare än ute vid kusten.
 

Igorius

Medlem
Madagaskar verkar ju ascoolt men hade svårt att hitta bra hotell. Funderar starkt på Sydafrika, verkar lugnt med zika, bra väder, ingen tidsskillnad MEN hittar bara award i ekonomi på returen. Någon som kan hjälpa mig på traven?

Det finns bra hotell på Madagaskar. Vi bodde en vecka på Home - Anjajavy, det rekommenderas starkt. Kan dock bli svårt att inrymmas i budgeten.
 

Mikado

Medlem
Nu är bokningen gjord, blev lite för snål med eurobonuspoängen (har tänkt skicka iväg mamma på en 60-årsresa så behöver spara lite) så det blir en vecka på Seychellerna. Har drömt om att åka dit länge så det blir bra tror jag. Däremot står Sydafrika på listan så sparar alla tips!
 

SK989

Medlem
Tipsar om Kap Verde och Sao Tome & Principe (STP, flygplatsen TMS...) dit TAP brukar ha bra bonustillgång även med kort varsel. Kap Verde är ju inte helt Zika-säkert men det verkar bättre med STP, åtminstone om man ska tro CDC. Zika Travel Information | Travelers' Health | CDC

Finns (omständlig) utresa ARN-TMS vid 17-tiden 28/2 och hem 7/3, allt i business för två.

Har kikat på TMS med TAP tidigare och noterat att awardtillgången i business är ganska bra och priset i poäng också bra, men det verkar som TAP inte flyger widebody till Sao Tomé (dvs. inga businesstolar utan endast vanliga stolar med fritt mittsäte) och dessutom mellanlandar i Accra både dit och hem vilket gör resan riktigt lång och inte så bekväm...
 
Toppen