Senaste nytt

Lounge utan Star Alliance guld status

Mr.C

Medlem
Kollegan köpte en biljett till NYC med SAS C klass, han har inte *A guld status men kommer få det under resan. Vad jag kan förstå och tycker är väldigt fel är att han kommer "bara" in i business loungen på ARN och CPH. Inte till Scandinavian Loungen som är ett "litet" snäpp bättre.
Jag kan personligen tycka att de som köper en biljett med SAS Long haul i C borde få komma in i den lite finare delen än vissa med *A G kort men kanske flyger low eco till OSL. Inget ont om dessa med en *A Gold och low eco, men det blir snedvridet tycker jag. kan tycka att en longhaul business till USA/ASIA borde ge acces till scandinavian på SAS hemma baser.

Någon som vet om det finns något att göra åt detta? eller är det helt enkelt så att man med en SK C till USA/ASIA kanske kan få komma in i den finare loungen?
 

Agö

Medlem
Vet inte varför man inte skulle nöja sig med SAS BL på ARN och CPH. I rusning föredrar jag t ex BL före SL på ARN. Ingen av dessa är emellertid glamourösa. SL på CPH är dock bättre men samma här - skillnaden är inte särskilt stor.
 

Mr.C

Medlem
Frågan är inte att man ska nöjja sig.
Utan mest att man inte har något val.
Jag kan nästan tycka att en SAS Longhaul C ska generera Loungacces till Scandinavian eller Business, beroende till vad man själv föredrar, inte alltid som det är en avgång i "peak".
 

Igorius

Medlem
Sådär ligger det väl till rent generellt inom *A (i den utsträckning som det finns separata business- och guldkortslounger). Kan hålla med om att det kan kännas snett ibland...
 

Magino

Medlem
Business loungen är till för de som åker business class, ser inte alls problemet. Scandinavian loungen är till för *Gold mest lojala kunder. Samma sak ser vi nästan över allt, det enda undantaget jag vet är Eva Air (källa Jacob).
 

Igorius

Medlem
Business loungen är till för de som åker business class, ser inte alls problemet. Scandinavian loungen är till för *Gold mest lojala kunder. Samma sak ser vi nästan över allt, det enda undantaget jag vet är Eva Air (källa Jacob).

Håller med dig i princip - det är klart att de mest lojala kunderna bör ha en del fördelar. Vad jag syftade på ovan är att det i enstaka undantagsfall sannolikt måste kännas snopet för den som betalar fullpris för C i long haul och får nöja sig med en business-lounge som är "enklare" än guldkortsloungen. För att ta ett hypotetiskt exempel - den som "endast" reser 4 st long haul t&r i C om året, à 20 000 miles, och postar alltihop till M&M uppnår inte *Gold och får vid varje resa nöja sig med en "enklare" lounge än den som uppnått flerårig *Gold hos A3 genom en enda motsvarande t&r i C ett par år tidigare (och därefter kanske inte flugit någonting alls fram till det hypotetiska loungebesöket). Tror dock inte att just det scenariot är särskilt vanligt förekommande. :)

Förresten är nog också just A3:s flaggskeppslounge på ATH öppen för såväl C-pax som guldkort (jag själv har i alla fall kommit in med C-biljett ett par gånger).
 
Detta får väl ändå klassas som en evighetsfråga som lätt handlar om huruvida Star Gold faktiskt är de personer som är mest lojala. Men sett till att det är så det är tänkt att vara, ser inte jag heller några konstigheter i uppdelningen av lounger så som den fungerar hos alla allianser.
 

darkcho

Medlem
Send a mail to SAS or call them. Have seen a couple of people missing smaller amount of points before going on a trip and be upgraded to Gold so they can use the perks. Be polite and explain on the phone, should be no trouble at all :)
 
Toppen