Senaste nytt

SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

Morgan

Medlem
Att sätta sig på ett air china flyg i ekonomi undviker de nog helst också.

Låter som ett ilandsproblem. Alla flyg från Kina kommer vara fulla med passagerare som varit i Kina efter att viruset började spridas. Om problemet är att det är obekvämt att flyga ekonomiklass så låter det som att hon och barnen inte har det så illa där de är. Hoppas det löser sig på ett bra sätt. Min poäng med att ordna egen hemresa så fort som möjligt var att om semestern (?) bara känns som en plåga och man inte är luspank kan det vara bättre att åka hem nu än att vänta fyra dagar på att SAS kanske bokar om en på ett flyg nästa torsdag - då får man gå runt nervös i frivillig "husarrest" i 10 dagar till.
 

Thornado

Medlem
Undrar hur flexibla Air China är med ändringar...
Jag har resa med dem med stop-over i Beijing och sen vidare till Bangkok som är destinationen. Såvitt jag har förstått så kommer de ju låta mig boka av resan om jag vill, men undrar om det går att boka om det så att man skippar stop-overn och åker vidare direkt och tillbringar lite längre tid i Bangkok. Biljetten är dock bokad på den mistake fare som var för ett tag sen, så det är kanske mer tveksamt om de vill tillåta några ändringar.

Har någon nån erfarenhet av att ringa till Air China i Sverige/Europa? Dvs, var hamnar man, hur är språkkunskaperna, och hur lätt är det att kommunicera med dem på ett tillfredställande sätt.
 

PetersFan

Medlem
En artikel från Aftonbladet(jag vet, ursäkta), där de skriver att UD avråder från resor till vissa delar av Kina. Det bör kanske kunna användas som argument rent juridiskt för avbokningar och/eller ändringar - men gäller nog tyvärr bara de drabbade delarna av Kina gissar jag.
Värt att tillägga, om det inte nämnts tidigare, är att bla Japan och USA evakuerar sina medborgare i Wuhan och Hubeiprovinsen.

UD avråder från Kinaresor på grund av coronavirus | Aftonbladet

Edit, bättre källa: UD avråder från icke-nödvändiga resor till Hubeiprovinsen - Regeringen.se
 
Last edited:

gneken

Medlem
Låter som ett ilandsproblem. Alla flyg från Kina kommer vara fulla med passagerare som varit i Kina efter att viruset började spridas. Om problemet är att det är obekvämt att flyga ekonomiklass så låter det som att hon och barnen inte har det så illa där de är. Hoppas det löser sig på ett bra sätt. Min poäng med att ordna egen hemresa så fort som möjligt var att om semestern (?) bara känns som en plåga och man inte är luspank kan det vara bättre att åka hem nu än att vänta fyra dagar på att SAS kanske bokar om en på ett flyg nästa torsdag - då får man gå runt nervös i frivillig "husarrest" i 10 dagar till.

Nu har jag inte jättebra koll, men jag tror de har det helt ok, de är ju inte riktigt i området där det är som värst, utan de är i närheten av Shanghai.
Är nog mer min broder som är kvar i Sverige som är orolig över de, man vet ju inte hur smittan kommer att spridas, speciellt när så många från Wuhan lyckats fly innan nedstängningen.

Det brorsan sa med ekonomi var att det är mer packat där vilket "kanske" ökar risken att bli smittad om någon där skulle vara sjuk jämfört med där fram. Men kikar med SAS imorgon, de reser trotts allt på en awardbiljett just nu vilket kanske ger andra restriktioner.
 

PetersFan

Medlem
Enligt bekant som jobbar med konsulär beredskap på UD så är detta inte pga spridning av viruset. Det är pga infrastruktursproblem samt in- och utreseförbud i Hubeiprovinsen.

Synd bara att det inte står tydligt på UDs hemsida.

Jaha, det är så det ligger till..
Håller med, märkligt att man inte gör det tydligen på UDs sida. Tack för upplysningen!
 

LPC123

Medlem
Frugan och jag åker till Maldiverna via Singapore på söndag. Har aldrig tidigare ens funderat på liknande saker men nu känns det lite kymigt att stoppa i Singapore. Blir lite nojig:(
 
Enligt bekant som jobbar med konsulär beredskap på UD så är detta inte pga spridning av viruset. Det är pga infrastruktursproblem samt in- och utreseförbud i Hubeiprovinsen.

Synd bara att det inte står tydligt på UDs hemsida.

”Avrådan från svenska UD kommer i första hand inte på grund av risken att bli smittad av coronaviruset, utan till följd av belastningen på sjukvården i provinsen.”

”Erik Karlsson presskontakt på Utrikesdepartementet skriver till SVT att sjukvården i provinsen är hårt belastad och att UD i första inte avråder på grund av risken att bli smittad av viruset. Antalet svenskar som befinner sig i Hubei är inte helt klarlagt.”

Källa: UD avråder från resor till drabbade områden i Kina | SVT Nyheter
 

palmen

Moderator
En påminnelse igen i en av de "hetaste" trådarna just nu på forumet.
Att diskutera vad medier rapporterar, pressetik, vem som rapporterat något först osv får tas på andra forum.
Businessclass är inte ett forum för att diskutera sjukdomen i sig, utan mer vad det får för påverkan på resor.
Utan att veta men jag skulle gissa på att det finns flertalet medlemmar på forumet som på ett eller annat sätt riskerar att få resplaner ändrade på grund av detta, låt tråden handla om detta, eller så kommer den att stängas.

//Moderator
 
26JAN

WHO Situation update:

• On 26 January 2020, the number of reported confirmed cases of novel coronavirus (2019-nCoV) has increased by 694 cases since the last situation report published yesterday.

• A total of 2,014 confirmed 2019-nCoV cases have been reported globally;

• Of the 2,014 cases reported, 1,985 cases were reported from China, including Hong Kong SAR (5 confirmed cases), Macau SAR (2 confirmed cases) and Taipei (3 confirmed cases).

• Twenty-nine confirmed cases have been reported outside of China in ten countries (see table-1).
- Of these 29 exported cases, 26 had a travel history from Wuhan City, China.

• Among the three cases identified in countries outside of China:
- One case in Australia had direct contact with a confirmed case from Wuhan while in China;
- One case in Australia reported today; travel history is not yet known.
- One case in Viet Nam had no travel history but was in contact with a confirmed case (his
father with travel history to Wuhan), resulting from human to human transmission within
a family.

• Of the 1,975 confirmed cases (excluding Hong Kong SAR, Macau SAR and Taipei), 324 cases have been reported as severely ill.

• Fifty-six deaths have been reported to date (52 deaths in Hubei province and 4 from outside

WHO’s assessment of the risk of this event has not changed since the last risk assessment conducted on 22 January: very high in China, high at the regional level and high at the global level.

Note: Error in situation reports published on 23,24 and 25 January as originally published, which incorrectly summarized the risk for global level to be moderate.

Källa: https://www.who.int/docs/default-so...126-sitrep-6-2019--ncov.pdf?sfvrsn=beaeee0c_4
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen