Senaste nytt

SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

Robster80

Medlem
"Of the 1,287 confirmed cases (excluding Hong Kong SAR, Macau SAR and Taipei), 237 cases have 2 been reported as severely ill."

Drygt 20% som blir alvarligt sjuka alltså. Låter inte alls bra. Mycket värre än vanlig influensa
 

Tonton

Medlem
"Of the 1,287 confirmed cases (excluding Hong Kong SAR, Macau SAR and Taipei), 237 cases have 2 been reported as severely ill."

Drygt 20% som blir alvarligt sjuka alltså. Låter inte alls bra. Mycket värre än vanlig influensa

Antar att du tog denna text från WHO.

Viktigt att notera att "Severely ill" defineras som "Severe illnesss: According to any of the following criteria: (1) shortness of breath; (2) respiratory rate more than 30bpm; (3) hypoxemia; (4) chest X-ray with multi-lobar infiltrates or pulmonary infiltration progressed more than 50% within 24-48 hours.".
 

Robster80

Medlem
Antar att du tog denna text från WHO.

Viktigt att notera att "Severely ill" defineras som "Severe illnesss: According to any of the following criteria: (1) shortness of breath; (2) respiratory rate more than 30bpm; (3) hypoxemia; (4) chest X-ray with multi-lobar infiltrates or pulmonary infiltration progressed more than 50% within 24-48 hours.".

Okej det förändrar ju saken. Märkligt att man klasifierar någon som "severe ill" med "shortness of breath".
 

Morgan

Medlem
Du menar väl inte i Sverige?
Jo, ser ut som att alla apotek har slut på munskydd så finns en del preppers i Sverige...

Det jag undrar över är livsmedelsförsörjningen. Hur fungerar den kring Wuhan nu när man spärrat av hela delstaten? Har bara läst om att alla västländska kedjor (McDonald's osv) slagit igen, men någon som vet om mataffärer är öppna och hur de i så fall får leveranser?
 

Mr.cake

Medlem
Du menar väl inte i Sverige?

Jo jag menar i Sverige, väldigt begränsad tillgång. Bara att kolla t.ex Clas Ohlson hemsida. Speciellt ffp3 dvs klass 3 skydd. Såg precis en man stå och leta efter klass 3 skydd, han på Bauhaus sa att det hade gått åt rejält med andningskydd.
 

gneken

Medlem
Jo, ser ut som att alla apotek har slut på munskydd så finns en del preppers i Sverige...

Det jag undrar över är livsmedelsförsörjningen. Hur fungerar den kring Wuhan nu när man spärrat av hela delstaten? Har bara läst om att alla västländska kedjor (McDonald's osv) slagit igen, men någon som vet om mataffärer är öppna och hur de i så fall får leveranser?
Enligt de videor jag sett så är exempelvis alla bensinstationer nedstängda i Wuhan. Blir du sjuk kan det vara svårt att ta sig till ett sjukhus där. Just nu väntar många hemma och är isolerade.

Enligt SCMP så flydde ca 5 miljoner människor Wuhan innan det stängdes ner.


5 million residents left Wuhan before lockdown, mayor reveals, as 1,000 new confirmed cases expected in city 5 million residents left Wuhan before lockdown, mayor reveals, as 1,000 new confirmed cases expected in city | South China Morning Post
 

011430121

Medlem
Jag kom hem från Taiwan i tisdags, och har en resa i början av mars till Peking med SAS. Ännu har inget större utbrott noteras där, är inte hypokondriker men känns inte så lustigt att åka dit nu som situationen är, hoppas att SAS gör som några andra bolag, tillåter av/ombokning.

Jag hörde på SR ekot att när SARS för 17 år sedan härjade tog det ca 6 månader innan epidemin avklingade.
Om knappt 6 månader startar OS i Tokyo, det är långt din liksom det är mellan Kina och Japan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen