Senaste nytt

Kreditkortet eller hemförsäkringen?

Tradör

Ny medlem
Vid en olycka, vad avgör vilken man skall använda?

Ursäkta min diffusa fråga ... men om man har bra skydd i hemförsäkringen, finns det någon poäng att använda kreditkort? Det känns som hemförsäkringen täcker ganska mycket?

Eller är det så enkelt att jag måste in och läsa allt finstilt för att se eventuella skillnader?

Har idag MC Platinum och Moderna (extra reseförsäkring), är utomlands med sjukt barn. Osäker på vart jag vänder mig enklast för eventuella efterkrav. Har varit i kontakt med Moderna (Falck Global Assistance) och fått viss hjälp där med sjukhusbesök etc.

mvh
 
Vid en olycka, vad avgör vilken man skall använda?

Ursäkta min diffusa fråga ... men om man har bra skydd i hemförsäkringen, finns det någon poäng att använda kreditkort? Det känns som hemförsäkringen täcker ganska mycket?

Eller är det så enkelt att jag måste in och läsa allt finstilt för att se eventuella skillnader?

Har idag MC Platinum och Moderna (extra reseförsäkring), är utomlands med sjukt barn. Osäker på vart jag vänder mig enklast för eventuella efterkrav. Har varit i kontakt med Moderna (Falck Global Assistance) och fått viss hjälp där med sjukhusbesök etc.

mvh
Spontant så brukar ju försäkringar täcka ungefär samma saker men med olika belopp där de bästa kreditkorten brukar toppa. Är de mindre allvarlig sjukdom så de handlar om läkarbesök borde båda kunna hjälpa till med sjukvård. Är de riktigt allvarligt o de är operationer o hemresor m.m. kan de ha betydelse om vilket som är bäst. Lite svårt att säga utan man brukar behöva kolla exakt vad villkoren säger för ditt specifika kort o försäkring.
 

FFS

Medlem
Jag har varit med om en gång då min dotter blev sjuk och en av oss fick ligga på rummet i två dagar med henne på resan. Det täcktes av hemförsäkringen men inte av Amex-försäkringen. Amex hade däremot täckt att vi åkt hem tidigare och avbrutit resan... så min erfarenhet är att det gäller att läsa villkoren för att se vad resp. försäkring täcker
 

aldrighemma

Medlem
ag har varit med om en gång då min dotter blev sjuk och en av oss fick ligga på rummet i två dagar med henne på resan. Det täcktes av hemförsäkringen men inte av Amex-försäkringen.
Fick ni ersättning för "förlorad" semester? Hade ni något tillägg på hemförsäkringen?
Sitter precis med ett liknande fall, men har inte kontaktat någon än, tänkte som du säger läsa på först !
 

FFS

Medlem
Fick ni ersättning för "förlorad" semester? Hade ni något tillägg på hemförsäkringen?
Sitter precis med ett liknande fall, men har inte kontaktat någon än, tänkte som du säger läsa på först !
Precis. Vi fick ersättning för förlorad semestertid för ett barn och en vuxen, så det blev några tusenlappar efter självrisk.
Vi har Folksam med endast "bas-reseförsäkringen" som jag tror ingår som standard.
Det var tydligt specificerat i villkoren hur många dagar som ersätts för olika sjukdomar.
 

Buffy

Medlem
Precis. Vi fick ersättning för förlorad semestertid för ett barn och en vuxen, så det blev några tusenlappar efter självrisk.
Vi har Folksam med endast "bas-reseförsäkringen" som jag tror ingår som standard.
Det var tydligt specificerat i villkoren hur många dagar som ersätts för olika sjukdomar.
Gammal tråd men i samma situation. Fixade ni läkarintyg från första dagen? Någon som vet hur det är hos Länsförsäkringar?
 

FFS

Medlem
Gammal tråd men i samma situation. Fixade ni läkarintyg från första dagen? Någon som vet hur det är hos Länsförsäkringar?
Om jag kommer ihåg rätt lät vi hotellet fixa en läkare som kom till rummet dag 2. Han skrev ut lite vätskeersättning och nån annan magmedicin som vi aldrig använde. Han skrev nåt klottrigt intyg som knappt gick att läsa, men det räckte för Folksam
 
Toppen