Senaste nytt

Blir av med valt säte på SAS

Swedestar

Medlem
Har hänt ett par gånger det senaste året att jag blivit av med den plats jag valt vid bokning/incheck. Nu senast pep det till i gaten och jag blev flyttad från 1A till 4F på en CRJ. 1A var därefter tom under flygningen tills personen på 1C flyttade över till den tomma fönsterplatsen.
I somras flög min fru och två barn med rad 1 bokat på en A320 eller 737. De blev separerade och någon annan fick gångplatsen plus tomt mittsäte. Min fru och ena barnet hamnade på rad 2 och fick byta med en annan passagerare för att alla tre skulle få sitta tillsammans.
Samma sak hände ett par år sedan när hela familjen flög. Fick mittsäten på 3 olika rader i plus med en infant och en 4-åring.. lagom kul på en fullsatt flygning.

Varför blir det så här? Är det pandions som får sitt favoritsäte oavsett vem som redan sitter där?

Lite tröttsamt när man vid boarding ska börja be andra passagerare att flytta på sig för att man ska få sitta tillsammans med sina barn.
 

Carl

Medlem
Oerhört trist när man reser med sin familj och speciellt barn.
Det har hänt mig oxå på SAS fast enbart vid ett tillfälle. Då var orsaken att det var ojämn viktfördelning. Rad 1-5 eller 6 var helt tom och dom flesta satt lite längre bak. Beläggning var på sin höjd 40%
 
Beklagligt det som hänt Er, , men var så säkra det kommer hända fler gånger att Ni inte kommer få exakt dom säten som Ni önskat
Flygbolagen kan inte garantera att man får en viss plats, oavsett om bokningen är bekräftad för denna önskade plats.
Av drifts- eller säkerhetsskäl förbehåller flygbolagen sig rätten att tilldela eller omtilldela
en önskad sittplats när som helst, även efter ombordstigning på flygplanet
Det slutgiltiga beslutet tas av incheckningspersonalen och den besättning som är i tjänst på flygdagen
Om flygbolaget behöver ändra platser försöker dom erbjuda ett lämpligt alternativ. I första hand försöker dom placera hela sällskapet tillsammans, och därefter försöker dom tillgodose önskemål om fönsterplats, mittplats eller gångplats.
Om man har betalat för extra benutrymme försöker dom hitta en annan plats med extra benutrymme.
Om man inte är helt nöjd med ersättningsplatsen kan du ansöka om återbetalning direkt till respektive flygbolag
Lycka till
 

Berglund

Medlem
Kanske får kompensation
Nej, man får inte kompensation för flyttat säte, läs villkoren. SAS (och alla andra flygbolag) förbehåller sig rätten att flytta dig inom samma kabinklass till vilket säte som helst, av i princip vilken anledning som helst. Dock försöker de i så fall ge dig ett så likvärdigt säte som möjligt, såsom gångplats/fönster, om de måste flytta på dig.

Kompensationshetsen här har ju helt urartat. Det är populärt att skylla på kundtjänst här på forumet och se ner på deras arbete. Men försök förstå hur överbelastade och trötta de blir på ”allehanda tomtar” som ringer/skriver in (och har fel!) för att käfta om/få kompensation för saker som är enligt villkoren (som sagda ”tomtar” då oftast/aldrig ens har läst).

@Swedestar barn på första raden i A320 och 737 har tidigare rapporterats (vill minnas av bland annat @Brandten) som en anledning att bli flyttad, då rad ett på vissa maskiner/under vissa omständigheter (antal crew o.s.v.) räknas som nödutrymmningsrad. Man måste kunna vara behjälplig att öppna flygplansdörren i en nödsituation, har resonemanget gått tidigare.
 
Ibland betalar man ju för vissa säten i Go när man bokar för att få en säker plats och speciellt om man åker med sällskap för att få sitta med varandra. Hur ser rutinerna ut där när de behöver flytta?
 

Mr Basic

Medlem
Ibland betalar man ju för vissa säten i Go
I de (få) fall jag känner till (har inte hänt mig själv) brukar SAS betala tillbaka kostnaden. Gissar att relativt få betalar för plats i GO.
Har ibland flyttats ”bara för att” och då kan det hjälpa att ifrågasätta (vänligt men bestämt). Självklart svårare om det sker vid ombordstigning än vid t ex incheckning.
 

Swedestar

Medlem
Tack! Är inte kompensation jag är ute efter. Att de har rätt att flytta på passagerare vet jag men undrade mest varför de väljer att utnyttja den rätten även i fall då det inte verkar finnas någon flygoperativ anledning (för få crew, massa & balans etc.), och det dessutom sitter en annan person på den platsen under flygningen. Därav frågan om vissa statuspax har det som förmån (med risken att de får passa mina barn i 120 min)?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

011430121

Medlem
De enda gånger jag har blivit flyttad med SAS är när någon i de Skandinaviska kungliga familjerna är med ombord.

Var det inte någon på BC som åkte till VIE före ny året när stadsminister var med, förstår att de ev. måste flytta passagerare så att Säpo personalen kommer bredvid skyddsobjektet.
Kan säkert vara så i några andra fall när någon minister reser med skydd.

Som EBP kan jag inte minnas att de flyttade någon annan för att jag ville ha ha något favorit säte.
 
Toppen