Senaste nytt

LOT köper Condor

fly4fun

Medlem
Jag tror jag såg siffran 250M EUR nånstans, men inkluderar man skulden så blir det drygt 600M EUR totalt.

Undrar var LOT fick pengarna ifrån. Det var inte många år sedan LOT räddades av polska staten.
 

dino_81

Medlem
Jag tror jag såg siffran 250M EUR nånstans, men inkluderar man skulden så blir det drygt 600M EUR totalt.

Undrar var LOT fick pengarna ifrån. Det var inte många år sedan LOT räddades av polska staten.

LOT är väl i princip helägt av polska staten så jag kan tänka mig att polska staten bidrar i form av att något lån skrivs av eller liknande. Så brukar det gå till är min tanke?
 

fly4fun

Medlem
Statliga lån är inte mitt expertområde, men vad jag förstår är sånt ganska svårt under EU regler. Vi har ju haft ett flertal statliga flygbolag som gått omkull senaste åren i EU för att staten inte fått rädda bolagen. Men, men det finns säkert sätt att tänja på reglerna. LOT har ju bevisligen lyckats få statligt stöd förut.
 

mha321

Medlem
Statliga lån är inte mitt expertområde, men vad jag förstår är sånt ganska svårt under EU regler. Vi har ju haft ett flertal statliga flygbolag som gått omkull senaste åren i EU för att staten inte fått rädda bolagen. Men, men det finns säkert sätt att tänja på reglerna. LOT har ju bevisligen lyckats få statligt stöd förut.
Det beror väl på hur mycket regeringarna bryr sig. Hur många gånger har inte Alitalia räddats?
 

igelkotten

Medlem
Enklare att bara ta ett vanligt lån, och vid behov, ha en statlig aktör ge garanti. Finns massa sätt att rossla fram pengar om man verkligen behöver det, och vi kan bara spekulera vilt.
 

varva77

Medlem
Det beror väl på hur mycket regeringarna bryr sig. Hur många gånger har inte Alitalia räddats?
Haha, det där är väldigt sant... Säger absolut inte att Sverige gör fel men det är nåt tragikomiskt när Sverige konstant flaggar upprört om nån folkrättslag eller annat obskyrt fördrag som bestämts i FN eller nåt annat internationellt organ medans övriga inblandade inte tycks kunna bry sig mindre...
 
Toppen