Senaste nytt

Jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage

Dr. Miles

Expert
Användning:

Jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage på First class bonusresa till/från Asien

Reserutt:
  • London-Shanghai: British Airways First
  • Shanghai-Hong Kong: Dragonair First
  • Hong Kong-Jakarta: Cathay Pacific First
  • Jakarta-Tokyo: Japan Airlines First
Totalt flygavstånd: över 12.000 miles per enkelresa


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

London->Tokyo:
Rutt​
med BAEC avios​
med AAdvantage miles​
London->Beijing/Shanghai/Hong Kong/Tokyo med BA direktflyg, enkelresa90.000 Avios + ca 3.980 SEK70.000 miles + ca 3.980 SEK
Shanghai->Hong Kong
med KA/CX direktflyg, enkelresa
22.500 Avios + ca 305 SEK32.500 miles + ca 100 SEK
Hong Kong->Jakarta
med CX direktflyg, enkelresa
37.500 Avios + ca 315 SEK32.500 miles + ca 105 SEK
Jakarta->Tokyo
med JL direktflyg, enkelresa
60.000 Avios + ca 1.075 SEK40.000 miles + 0 SEK
London->Shanghai->Hong Kong->Jakarta->Tokyo
utan stopover, enkelresa
210.000 avios + ca 5.675 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD)
70.000 miles + ca 4.185 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD)
London->Shanghai->Hong Kong->Jakarta->Tokyo
med stopover, enkelresa
210.000 avios + ca 5.675 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD)
175.000 miles + ca 4.185 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD)

Tokyo->London:
Rutt​
med BAEC avios​
med AAdvantage miles​
Tokyo->Jakarta
med JL direktflyg, enkelresa
60.000 Avios + ca 1.370 SEK40.000 miles + ca 215 SEK
Jakarta->Hong Kong
med CX direktflyg, enkelresa
37.500 Avios + ca 210 SEK32.500 miles + 0 SEK
Hong Kong->Shanghai
med KA/CX direktflyg, enkelresa
22.500 Avios + ca 315 SEK32.500 miles + ca 105 SEK
Beijing/Shanghai->London
med BA direktflyg, enkelresa
90.000 Avios + ca 2.090 SEK70.000 miles + ca 2.120 SEK
Tokyo->Jakarta->Hong Kong->Shanghai->London
utan stopover, enkelresa
210.000 avios + ca 3.985 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg)
70.000 miles + ca 2.440 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg)
Tokyo->Jakarta->Hong Kong->Shanghai->London
med stopover, enkelresa
210.000 avios + ca 3.985 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg)
175.000 miles + ca 2.440 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg)

Andra referenser.
Rutt​
med BAEC avios​
med AAdvantage miles​
Hong Kong->London med BA direktflyg, enkelresa90.000 Avios + ca 2.095 SEK70.000 miles + ca 2.120 SEK
Tokyo->London med BA direktflyg, enkelresa90.000 Avios + ca 2.200 SEK70.000 miles + ca 2.000 SEK

Om man kollar varje segment är det så att BAEC har fördel på korta flygningar, men på långa flygningar har AAdvantage sin fördel.

BAEC använder segment per segment metod, vilket gör att varje byte kostar extra.
Medans AAdvantage använder Zone-to-Zone metod, vilket gör att du kan flyga max 4 flighter per enkel bonusresa mellan två zoner för samma antal miles.

AAdvantage brukar inte tillåta byte i andra zon(er) men man kan byta i Asia 2(bl a Kina, Hong Kong, Indonesien) när man flyger mellan Europe och Asia 1(bl a Japan).
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Användning:

Jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage på Business class bonusresa till/från Asien

Reserutt:
  • Stockholm-London: Finnair Business
  • Helsingfors-Shanghai: Finnair Business
  • Shanghai-Hong Kong: Dragonair Business

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Per enkelresa
rutt​
med BEAC avios​
med AAdvantage miles​
Stockholm-Helsingfors9.000 avios + ca 550 SEK20.000 miles + ca 160 SEK
Helsingfors-Shanghai50.000 avios + ca 1.710 SEK52.500 miles + ca 115 SEK
Shanghai-Hong Kong15.000 avios + ca 305 SEK22.500 miles + ca 100 SEK

Utan stopover, per enkelresa
Stockholm-Helsingfors-Shanghai59.000 avios + ca 2.195 SEK52.500 miles + ca 245 SEK
Helsingfors-Shanghai-Hong Kong120.000 avios + ca 2.015 SEK52.500 miles + ca 210 SEK
Stockholm-Helsingfors-Shanghai-Hong Kong120.000 avios + ca 2.500 SEK52.500 miles + ca 345 SEK

Med stopover, per enkelresa
Stockholm-Helsingfors-Shanghai-Hong Kong74.000 avios + ca 2.565 SEK95.000 miles + ca 375 SEK


Samma som förra jämförelsen, har BAEC fördel när det gäller korta sträckor och per segment.
BAEC har också fördel när man tar stopover på varje segment.
Det är märkligt att BAEC kalkylerar Helsingfors-Shanghai-Hong Kong som 120.000 avios när de räknar Helsingfors-Shanghai som 50.000 avios och Shanghai-Hong Kong som 15.000 avios. Det ser ut som de lägger rejäl påslag av avios när man kombinerar många flygbolag.
Screenshot20121026_1.jpg

AAdvantage har fördel när man flyger många flygningar långt utan stopover samt låg skatter tack vare utanbränsletillägg*.
(*Ingen bränsletillägg på bonusresor förutom på British Airways och Iberia flygningar.)


Jag är inte bra på uppgradering med miles/avios då flygbolaget ofta kräver att det ska vara dyrare bokningsklasser. Men om någon har bättre insikt i systemet, vänligen fylla på information.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Intjäning:

American Airlines AAdvantage:
  • Som AAdvantage Platinum(oneworld Sapphire) tjänar man 100% extra elitbonus i stort sett på alla oneworld flygbolags flygningar förutom på S7 Airlines, Air Berlin och SriLankan.
    • American Airlines
    • Alaska Airlines
    • British Airways
    • Cathay Pacific Airways
    • Dragonair
    • Finnair
    • Iberia
    • Japan Airlines
    • LAN
    • Malaysia Airlines
    • Qantas Airways
    • Qatar Airways
    • Royal Jordanian Airlines
    • US Airways
  • De har många partner flygbolag utanför oneworld allians.
  • 100% miles på billiga Economy class biljetter på American Airlines, British Airways, Finnair (AY) / LAN (LA; dock ej inrikes) flygningar
  • Dålig kreditering på billiga Economy class biljetter på följande flygbolags flygningar:
    • Air Berlin (AB)
    • Cathay Pacific (CX)
    • Dragonair (KA)
    • IBERIA (IB)
    • Malaysia Airlines (MH)
    • Royal Jordanian (RJ)
    • Qantas (QF)
    • Qatar Airways (QR)
    • S7 Airlines (S7)
    • SriLankan Airlines (UL)

British Airways Executive Club(BAEC):
  • Som BAEC Silver (oneworld Sapphire) eller högre statusmedlem tjänar man 100% extra elitbonus på BA/IB/AA/JL/US flygningar.
    • American Airlines
    • British Airways
    • Iberia
    • Japan Airlines
    • US Airways
  • Dålig kreditering på billiga Economy class biljetter förutom på följande flygbolags flygningar:
    • American Airlines (AA)
    • British Airways (BA)
    • IBERIA (IB)
    • US Airways (US)
https://www.britishairways.com/sv-se/executive-club/collecting-avios/flights
 
Last edited:
Läser jag tabellen rätt om jag frågar i fall jag kan åka FIRST London->Shanghai->Hong Kong->Jakarta->Tokyo T/R för 140,000 miles i AA + runt 7000 SEK?
 
Tack för jämförelsen, Dr. Miles!
Jag gjorde en kombinerad ITIN till North Asia och kom till slutsatsen att det är förmånligare att boka 2 separata bonusresor och kombinera dessa. AA oneworld explorer resa + BA intra Europa. Det gör mig bara sjuk att se ett tillägg på över $1000 om man bokar hela resan med BA Avios.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för jämförelsen, Dr. Miles!
Jag gjorde en kombinerad ITIN till North Asia och kom till slutsatsen att det är förmånligare att boka 2 separata bonusresor och kombinera dessa. AA oneworld explorer resa + BA intra Europa. Det gör mig bara sjuk att se ett tillägg på över $1000 om man bokar hela resan med BA Avios.

Om du vill undvika att betala bränsletillägg på bonusresor med BAEC avios, boka bonusresa på LAN, Aer Lingus, Air Berlin flygningar.
Magino skrev att Boston-Dublin t/r med Aer Lingus i Business class kostar endast 50.000 avios.

Du kan också sänka ner kostnaden av bränsletillägg genom att välja Cathay Pacific flygningar mellan Europa och Asien istället av British Airways, Finnair, Japan Airlines.
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från http://www.businessclass.se/forum/b...a-saett-att-goera-med-avios-2.html#post239160

Att betala 45k Avios för att flyga till GOI är väl inget bra sätt att använda sina Avios på. Då är det ju mycket bättre att använda sina AAdvantage miles så kommer man undan med bara 30k miles i J. Du kan till och med flyga i F-class för bara 40k miles, som är 5k miles billigare än med Avios.

Det beror i min världen också på vad anskaffningskostnaden av Avios vs. AAdvantage är för någon, gärna baserat på hemort. T.ex. har vi inte access till AA kreditkort i Sverige, men vi har BA.

I min värld är det viktigt att titta på helheten inklusive kostnaden för "förvärv" av Avios/Poäng/Miles och inte bara jämföra uttagen.

Självklart är det så som du skriver Senator, men var och får ju själv göra sin kalkyl för inskaffningskostnaden av sina miles. Jag jämförde bara uttagssidan och där är AAdvantage ljusår bättre än BAEC i detta fall.

Fast det är ju samma sak som att säga att alla priser är lägre i £ än i SEK om man bara tittar på prislappen och inte tar hänsyn till växlingskursen... Det är ju äpplen och päron man jämför.

agehall,
Jag tror inte du förstod vad jag skrev och menade.
Kostnaden i miles för en tripp till GOI är mycket lägre hos AAdvantage än hos BAEC.
Sedan måste man naturligtvis ta hänsyn till kostnaden per miles i de olika programmen. Den kostnaden kommer att var helt olika hos olika personer, alltså för att använda ditt uttryck kommer vi alla att ha olika "växlingskurser". De som har ett kreditkort knytet till sitt BAEC har naturligtvis en lägre inköpskostnad för sina miles. Nu är det så att alla har inte ett sådant kreditkort och jag tillhör denna grupp. Din kurs kanske är som GPB till SEK, men för mig är kostnaden ungefär på samma nivå i bägge programmen.
BAEC 2-4-1 vouchern får du bara en gång per år, så man kan inte utgå från att man alltid kan resa till en kostnad baserad på användandet av en sådan. Om du flyger ensam eller fler än två personer, så får man ju också en helt annan kallkyl.
Sedan bör man ju dessutom ta hänsyn till de tillkommande kostnaderna för att boka en award ticket och här vet vi att BAEC inte är det billigaste programmet. De är ju kända för höga bränsletillägg.

Jag förstod exakt vad du skrev. Min analogi är precis detsamma - siffran som står på prislappen är lägre om den är i £ än i SEK. Det är alltså en helt sned jämförelse om man inte tar med en "växlingskurs".

Det går att köpa max 27.000 avios per år och det kostar 514 EUR för 27.000 avios utan rabatt.
Det går att köpa max 80.000 AAdvantage miles per år och det kostar 2.400 USD för 80.000 miles utan rabatt.

British Airways Executive ClubAmerican Airlines AAdvantage
27.000 / 514 EUR = ca 52,5 avios per 1 EUR80.000 / 2.400 USD = ca 33,3 miles per 1 USD
Inköpskostnad per SEKInköpskostnad per SEK
ca 52,5 avios per 1 EUR = ca 52,5 avios per ca 9,1 SEK =
ca 5,8 avios per 1 SEK
ca 33,3 miles per 1 USD = ca 33,3 miles per ca 6,7 SEK =
ca 5,0 miles per 1 SEK
Resa till Indien med aviosResa till Indien med AAdvantage miles
45.000 avios + 1.784 SEK30.000 AAdvantage miles + (skatter ca 30 USD + bokningsavgift 35 USD + eventuell Quick Ticket Issue fee 75 USD) = ca 140 USD = ca 938 SEK
(45.000 avios / 5,8) + 1.784 SEK = ca 9.543 SEK(30.000 AAdvantage miles / 5) + 938 SEK = ca 6.938 SEK
*Värdet av x miles per 1 SEK ändras när flygbolaget har olika köppoängkampanjer.

Referens växelkurser:
  • 1 EUR = ca 9,1 SEK
  • 1 USD = ca 6,7 SEK

Jag är fullt medveten om det är olika anskaffningsvärde av avios/AAdvantage miles beroende på flyg/intjäningsmönster, men om vi räknar enligt Buy miles (som det går att jämföra), är American Airlines AAdvantage ett förmånligare alternativ till Indien från Europa än British Airways Executive Club.

Om man flyger ofta i Economy class är British Airways inte så bra program bortsett ifrån intjäning på Britsh Airways, American Airlines och Iberias flygningar.
 
Last edited:
Toppen