Senaste nytt

Jobba i Norge/Danmark/Finland?

Hallå, jag råkar ha ett jobb just nu där jag i princip kan jobba remote från var som helst. Med fördel en tidszon lik vår och tillgång till stabilt internet är det som behövs.
Huvudkontoret ligger i USA och mitt kontor är i Stockholm. Chefen sa att isåfall skulle jag få lön som "contractor" men samma lönenivå som nu i Sverige.

Har varit lite sugen på att prova på ett år eller två i nått av våra grannländer men extra intressant vore det om man skulle tjäna på det ekonomiskt. Vet att ex Norge är rätt dyrt att bo där och i och med att min lön skulle vara densamma skulle det kanske inte vara värt det?

Om ni har nån input alls vore jag tacksam!
 

cnord

Medlem
Svalbard/longyearbyen om du er av den eventyrlystne sorten ? :p Lav skatt (16% tror jeg det var) og null moms/Mervärdesskatt.

Edit: som Senator sier :)
 

cnord

Medlem
Liten oversikt:

Svalbard: Lønn opp til Kr 1 198 296,- 8% skatt + 8,2% trygdeskatt = 16,2% skatt.
Nordtroms/finmark: Lønn over Kr 964 800,- 18,5% skatt + 8,2% trygdeskatt + stegskatt trinn 4 16,2% = 42,9% skatt.

I tillegg er det som sagt ikke moms/Mervärdesskatt på øya, eller alkoholavgifter. Du kan å bestille ting på nettet uten moms/Mervärdesskatt.
 

TP12

Medlem
Hallå, jag råkar ha ett jobb just nu där jag i princip kan jobba remote från var som helst. Med fördel en tidszon lik vår och tillgång till stabilt internet är det som behövs.
Huvudkontoret ligger i USA och mitt kontor är i Stockholm. Chefen sa att isåfall skulle jag få lön som "contractor" men samma lönenivå som nu i Sverige.

Har varit lite sugen på att prova på ett år eller två i nått av våra grannländer men extra intressant vore det om man skulle tjäna på det ekonomiskt. Vet att ex Norge är rätt dyrt att bo där och i och med att min lön skulle vara densamma skulle det kanske inte vara värt det?

Om ni har nån input alls vore jag tacksam!

När chefen får höra talas om fast driftställe / permanent establishment kommer han nog inte vara lika flexibel ;)
 

Tonton

Medlem
Är det enbart Norden som är aktuellt?

Exempelvis Bali, eller andra ställen i asien kan man bo relativt billigt på och det är ändå rätt smidigt med jobb.

Ledig morgon till cirka 14/15, därefter jobb fram tills kvällen runt 22/23. Väljer man rätt ställen så finns det utan tvekan tillräckligt med stabilt internet.

Har själv liknanden planer, då jag också jobbar i princip helt remote just nu.
 
Är det enbart Norden som är aktuellt?

Exempelvis Bali, eller andra ställen i asien kan man bo relativt billigt på och det är ändå rätt smidigt med jobb.

Ledig morgon till cirka 14/15, därefter jobb fram tills kvällen runt 22/23. Väljer man rätt ställen så finns det utan tvekan tillräckligt med stabilt internet.

Har själv liknanden planer, då jag också jobbar i princip helt remote just nu.

Saken är den att jag och mina kollegor försöker täcka hela dygnet och jag täcker vår tidszon. Så Europa skulle funka med men inte Asien.
 

mha321

Medlem
Saken är den att jag och mina kollegor försöker täcka hela dygnet och jag täcker vår tidszon. Så Europa skulle funka med men inte Asien.
Det hänger ju på hur dags på dagen du jobbar. Jobbar du de tider som föreslogs istället för vanliga kontorstider, så blir det ju motsvarande europeiska kontorstider.

Har jobbat i långa projekt där man tex har stor personal i Indien som helt enkelt jobbar på UK time. Fungerar bra ur remote perspektivet - sedan får man avgöra om den dygns rytmen passar en själv.

Större problem kan det bli om man även förväntas göra kundbesök tex - då restider och tidszoner börjar spela in. Men så länge det är helt remote sp spelar det ju inte arbetsgivaren någon roll vad klockan råkar vara lokalt hos dig.
 
Toppen