Senaste nytt

Tips Nya Zeeland

Kort fråga nu när avresan närmar sig med stormsteg :) : Hur har ni löst det med mobilsurf på Nya Zeeland? När vi var i Japan sist hyrde vi en dongle - hur smidigt som helst. Eller ska man försöka leta hemma efter något surfpaket man köper på förhand? Har Telenor och ser att de har ett surfpaket på 3Gb för 499:-. Har free wifi på hotellet så detta är främst för google maps. Vill minnas att minnet käkades upp rätt snabbt när vi var i Japan men 3Gb kanske räcker?

Jag köpte lokalt sim kort i Spark butiken direkt när man kom ut imigration/tull på Aucklands flygplats, dom har öppet dygnet runt och funka bra.
Sen är rådet att ladda ner kartor offline alltid bra för täckningen är inte bra på många ställen.

Edit: föresten @Capa när ska du åka ? Jag ser att mitt prepaid kort går ut 14 mars. Det är obegränsat med minuter inom NZ och ca 40gb surf kvar på det. Kan posta det till dig om du vill ha de :)
 
Last edited:

Capa

Medlem
Jag köpte lokalt sim kort i Spark butiken direkt när man kom ut imigration/tull på Aucklands flygplats, dom har öppet dygnet runt och funka bra.
Sen är rådet att ladda ner kartor offline alltid bra för täckningen är inte bra på många ställen.

Edit: föresten @Capa när ska du åka ? Jag ser att mitt prepaid kort går ut 14 mars. Det är obegränsat med minuter inom NZ och ca 40gb surf kvar på det. Kan posta det till dig om du vill ha de :)

Mycket generöst, vi åker om 2 veckor :). Men byta SIM-kort innebär också att man inte är nåbar väl? Antar att det är nedsidan med den lösningen? Eller brukar ni ha en separat mobil med det utländska sim-kortet i? Man vill ju kunna köra facetime och whatsapp etc. utan att byta simkort fram och tillbaka :)
 

ekf

Medlem
Men byta SIM-kort innebär också att man inte är nåbar väl? Antar att det är nedsidan med den lösningen? Eller brukar ni ha en separat mobil med det utländska sim-kortet i?
Om du inte har en telefon med dual-SIM så kan ni köpa en "4G-Router" som ni sedan stoppar det lokala SIM-kortet i. Då blir det tekniskt som det ni hyrde i Japan, med fördelen att routern kan återanvändas...

Edit: T.ex en sådan här från Huawei, men om du kikar på kategorin den tillhör på Prisjakt så hittar du fler... Välj en med stöd för många frekvenser ("band")
Huawei E5573 - Hitta bästa pris på Prisjakt
 
Last edited:
Mycket generöst, vi åker om 2 veckor :). Men byta SIM-kort innebär också att man inte är nåbar väl? Antar att det är nedsidan med den lösningen? Eller brukar ni ha en separat mobil med det utländska sim-kortet i? Man vill ju kunna köra facetime och whatsapp etc. utan att byta simkort fram och tillbaka :)

Jag har Telenor privat med esim men innan det så körde jag med de utländska bara och stoppa i mitt privata då och då för att kolla av

Bara skicka ett PM med adress så skickar jag om du vill ha de :)
 

Capa

Medlem
Om du inte har en telefon med dual-SIM så kan ni köpa en "4G-Router" som ni sedan stoppar det lokala SIM-kortet i. Då blir det tekniskt som det ni hyrde i Japan, med fördelen att routern kan återanvändas...

Edit: T.ex en sådan här från Huawei, men om du kikar på kategorin den tillhör på Prisjakt så hittar du fler... Välj en med stöd för många frekvenser ("band")
Huawei E5573 - Hitta bästa pris på Prisjakt

Makes perfect sense, tack!

Jag har en iPhone XR, den har tydligen stöd för dubbla SIM (dock nano-SIM och e-SIM) räcker det? Det är en företagsmobil men vad jag vet är inte iphones operatörslåsta nuförtiden. Om det inte går med iPhone XR så får jag köpa en 4G-router, låter som en utmärkt idé!

Jag har Telenor privat med esim men innan det så körde jag med de utländska bara och stoppa i mitt privata då och då för att kolla av

Bara skicka ett PM med adress så skickar jag om du vill ha de :)

Tusen tack, jag kollar up enligt ovan med mobilen och ev. router och hör av mig :). En 4G router kanske är "must have" för alla BC:are om man ska ut och upptäcka världen :)
 

ekf

Medlem
Jag har en iPhone XR, den har tydligen stöd för dubbla SIM (dock nano-SIM och e-SIM) räcker det? Det är en företagsmobil men vad jag vet är inte iphones operatörslåsta nuförtiden. Om det inte går med iPhone XR så får jag köpa en 4G-router, låter som en utmärkt idé!
Jag antar att du har ett vanligt SIM-kort för jobb-abonnemanget. Om det är så, så är du bunden till att skaffa ett "kontantkort" med stöd för e-sim. Jag känner inte till någon sådan i NZ, men det finns några lite större aktörer. Jag körde med Gigsky när jag var där förra vintern, det fungerade bra.

Exempel:
GigSky World Mobile Data - International Data Plans, Rates, and Apps
iPhone Dual SIM plans | Truphone

Det finns lite matnyttigt från de senste åren i den här tråden: https://www.businessclass.se/forum/threads/prepaid-sim-wifi-utomlands-tråd.2366
 

chazzie

Medlem
Köp lokalt simkort på plats. Vodafone funkar bra (även hyfsat ute på landsbygden).
A local Travel SIM for when you visit New Zealand - Vodafone NZ
Finns butiker på flygplatserna.
Smidigaste lösningen och dessutom aktiverar de och meckar till kortet åt dig!

Du kan ladda ner Google Maps som offlinekartor. Räddade mig under mina första besök i landet. Numera gäller 3 Världen som löser problemet...
Google Maps offline kommer att rädda dig! Många delar av NZ har dålig/ingen mobiltäckning, så plocka ned hela landet innan du åker!

Man vill ju kunna köra facetime och whatsapp etc. utan att byta simkort fram och tillbaka
I alla fall WhatsApp fungerar även med ett annat SIM, det har jag prövat flertalet gånger, även i NZ. Kan även meddela att det fungerade oförskämt bra att ringa WhatsApp-samtal (inkl. videosamtal) från NZ hem till Sverige.

Trevlig resa! Jag längtar tillbaka mer och mer för varje forumpost jag läser på BC!
 
Toppen