Senaste nytt

Air China Business Class

Tonton

Medlem
Flugit med Air China Business nu före jul och hem 12 januari. Hittade pris runt 12.000 sek STO-CPH-PEK-BKK, SIN-PEK-CPH-STO. Måste säga att CA var mycket bättre än jag förväntat mig, hårdvara plus mat/dryck helt OK, crew på alla flighterna mycket bra.

Guldstjärna till Air China för snabbhet vad gäller kreditering till mitt Eurobonus. Dagen efter hade jag poäng på kontot, rekordet var sista flighten PEK-CPH. Landade CPH 05.25, när jag kollade mitt konto 14.45 hade jag redan fått poäng in på kontot. Sista SAS-flighten, där tog det 2 dagar innan kontot var uppdaterat.

Roligt att höra!

Jag är beredd att säga att Air China definitivt är det mest underskattade bolaget på BC.Oförskämt mycket fördomar och skit om Air China som skrivs här på BC, även av folk som inte har testat bolaget.

B777-300 är okej, ändock 2-2-2, vilket så klart har sina nackdelar, iaf för ensamresande. Jag trivs dock där med den hårdvaran!
Deras nya Business Class i A350 verkar ruskigt nice. Planerat att testa senare i år.

Alltid varit nöjd när jag har flugit Air China, både internationellt och Inrikes :)
 

JacobGBG

Medlem
Roligt att höra!

Jag är beredd att säga att Air China definitivt är det mest underskattade bolaget på BC.Oförskämt mycket fördomar och skit om Air China som skrivs här på BC, även av folk som inte har testat bolaget.

B777-300 är okej, ändock 2-2-2, vilket så klart har sina nackdelar, iaf för ensamresande. Jag trivs dock där med den hårdvaran!
Deras nya Business Class i A350 verkar ruskigt nice. Planerat att testa senare i år.

Alltid varit nöjd när jag har flugit Air China, både internationellt och Inrikes

Jag tror den främsta besvikelsen kommer mot deras First Class produkt som inte riktigt når nivå med konkurrenterna. Med det sagt så behöver det inte vara någon indikation om deras business class.
 

Sweden

Medlem
Roligt att höra!

Jag är beredd att säga att Air China definitivt är det mest underskattade bolaget på BC.Oförskämt mycket fördomar och skit om Air China som skrivs här på BC, även av folk som inte har testat bolaget.

B777-300 är okej, ändock 2-2-2, vilket så klart har sina nackdelar, iaf för ensamresande. Jag trivs dock där med den hårdvaran!
Deras nya Business Class i A350 verkar ruskigt nice. Planerat att testa senare i år.

Alltid varit nöjd när jag har flugit Air China, både internationellt och Inrikes :)
Hehehe, ja bolaget inte höjt till skyarna direkt här på BC. Flög A330-200, B777W, B787-9... inga problem med komforten. Testade även på separat awardbiljett BKK-KIX och då blev det någon månad gammal A359 med Air China som var riktigt nice mellan PVG-KIX.
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Fast var finns den besvikelsen?
Jag tror den främsta besvikelsen kommer mot deras First Class produkt som inte riktigt når nivå med konkurrenterna. Med det sagt så behöver det inte vara någon indikation om deras business class.

Finns ju i princip enbart två recensioner av Air China F på forumet. @David gjorde en för 5 år sedan (Recension: Air China First Class Frankfurt-Beijing - Första first-upplevelsen - BusinessClass.se och därefter, tidigare under 2019, så levererade @JohnnyWilde en legendarisk rapport (Air China First Class 777-ER Review | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

För att citera @JohnnyWilde
"Luftis och CA är väl ganska jämförbara i luften så ta den som passar dig bäst tidsmässigt."
"Lufthansa borde också vara betydligt sämre i C då deras F är i paritet med CA F."
"Sov bättre på CA än Luftis trots 4 nattflygningar med dem."

När jag söker, så hittar jag knappast några recensioner från Air China C heller, om vi inte går typ 5 år tillbaka i tiden. Nej, jag vidhåller att det är i princip helt och hållet fördomar.

Med det sagt, det går högst säkerligen att få bättre F-uppelvelser. Exempelvis SQ-suites som jag tyckte var riktigt grymt, även SQ F på B777-300ER, men har svårt att se att Air china "inte riktigt når nivå med konkurrenterna". Har iofs själv inte testat Air China F. Haft det bokat två gånger, men behövt boka om och då har det inte funnits tillgänglighet. Inte omöjligt att det testas samtidigt som jag kör A350n senare i år. Lovar att återkomma med en recension :)
 
Last edited:

JochenS

Medlem
Jag har haft Air China bokat i C från ARN men blev tvungen att boka om. Så ingen egen erfarenhet, men jag fick uppfattningen då att produkten skulle kunna skilja sig rätt mycket mellan A330 från ARN som väl är samma konfiguration som flyger regionalt i Asien mot 777, 747 med fler från kontinenten. Någon som har nån uppfattning om detta stämmer?
 

varva77

Medlem
Flög C (Stockholm) för några veckor sedan och nämnde det i någon annan tråd men tycker att recensionerna överlag överensstämde med min erfarenhet. Hårdvaran (330) var ändå helt ok och fyller sin funktion väl, ivf ingen katastrof. Fully flat(samma som gamla Turkish och Ethiopian), ren kabin, allt fungerade, bra täcke och kudde. Servicen var intetsägande, överraskade inte åt något håll, maten katastrof, drickat har jag ingen åsikt om.
 

ELOS

Medlem
Märkligt att maten ändå kan vara katastrof från catering i Stockholm. Jag har flugit Beijing-Hong Kong och biffen med potatis mos smakade mycket bra. Personalen var inte överdriven på något sätt och gjorde det de skulle. Australiensisk flygkapten - visste inte att Air China har anställd västerländska piloter men de har väl stor pilot brist?
 

Tonton

Medlem
Märkligt att maten ändå kan vara katastrof från catering i Stockholm. Jag har flugit Beijing-Hong Kong och biffen med potatis mos smakade mycket bra. Personalen var inte överdriven på något sätt och gjorde det de skulle. Australiensisk flygkapten - visste inte att Air China har anställd västerländska piloter men de har väl stor pilot brist?
Har aldrig upplevt ”katastrofal” mat på Air China, men har iofs aldrig flugit ex-Skandinavien.

av nyfikenhet, vad var det som var katastrofalt @varva77?
 
Sänder ett urval av bilder ifrån några resor med Air China ifrån Peking till Arlanda / Och mellan Bangkok och Peking
Personligen tycker jag Air China är ett mycket prisvärt alternativ Bangkok till Arlanda ( Got/Cph )
Speciellt för dom som inte varit i Peking och skall till Bangkok , och kan passa på att göra Stop Over i Peking
Ha en fin helg
 

Attachments

  • öairchina.jpg
    öairchina.jpg
    78,7 KB · Visningar: 316
  • öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg
    öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg
    81,3 KB · Visningar: 238
  • öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg
    öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg
    73,4 KB · Visningar: 251
  • öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg
    öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg
    63,2 KB · Visningar: 324
  • öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg
    öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg
    43,9 KB · Visningar: 226
  • öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg
    öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg
    65,4 KB · Visningar: 232
  • öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg
    öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg
    79,8 KB · Visningar: 233
  • öairchina.jpg16.jpg
    öairchina.jpg16.jpg
    66,9 KB · Visningar: 314
  • öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg
    öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg
    73,7 KB · Visningar: 255
  • öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg
    öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg
    93,3 KB · Visningar: 337
  • öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg
    öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg
    61,3 KB · Visningar: 268
  • öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg
    öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg
    40,7 KB · Visningar: 245
  • öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg
    öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg
    71,1 KB · Visningar: 226
  • öairchina.jpg17.jpg
    öairchina.jpg17.jpg
    68,5 KB · Visningar: 308
  • öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg
    öairchina.jpg1.jpg2.jpg3.jpg
    76,5 KB · Visningar: 310
  • öairchina.jpg1.jpg
    öairchina.jpg1.jpg
    46,9 KB · Visningar: 322
  • öairchina.jpg1.jpg2.jpg
    öairchina.jpg1.jpg2.jpg
    73 KB · Visningar: 300
  • öairchina.jpg20.jpg
    öairchina.jpg20.jpg
    62,4 KB · Visningar: 285
  • öairchina.jpg21.jpg
    öairchina.jpg21.jpg
    44,5 KB · Visningar: 290
  • öairchina.jpg22.jpg
    öairchina.jpg22.jpg
    44,9 KB · Visningar: 292

varva77

Medlem
Har aldrig upplevt ”katastrofal” mat på Air China, men har iofs aldrig flugit ex-Skandinavien.

av nyfikenhet, vad var det som var katastrofalt @varva77?
Kanske överdriver och jag skall erkänna att just kinesisk mat (tog kinesiska alternativet) har jag svårt för men detta var verkligen inte bra. Någon obegriplig rökt, benig fisk till förrätt och sedan en sörjig kycklinggryta till huvudrätt. Några blad isbergssallad och gurka med en cocktailtomat utgjorde salladen. Tråkigt, kallt bröd. Andra måltiden var biffnudlar där nudlarna var ok. Köttet vågade jag mig inte på. Skall påpekas att det var något bättre från Ho Chi Minh där det var en helt ok gryta.
 
Toppen