Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

mha321

Medlem
Ja det är trist att SAS inte tillåter ett stop over
Om man ska vara petig så gör de väl det på sas awards på longhaul, men bara stopover I ARN/CPH/OSL. Så var det åtminstone förut, om de inte tagit bort det.

Kanske inte det mest intressanta inom stopover för oss skandinaver, mer intressant för de som använder sas awards åt andra hållet.
 

ekf

Medlem
Jag sydde ihop en resa till Nya Zeeland i Business med några dagars stop-over i Tokyo på utresan och en veckas stop-over i Bangkok på hemvägen. Tre destinationer i olika världsdelar utan extra poängkostnad...
Behövde du ringa för att boka det, eller har du hittat något online som jag missat?
 

Kimmen00

Medlem
Miles & More är ibland ännu billigare, om t ex tur-och-returpriset är 135000 miles så blir enkelresepriset 67000 miles, inte 67500. Alltså, man sparar 1000 miles på att boka två enkelresor istället för en tur-och-returresa om tur-och-returpriset är en udda multipel av tusen.

Dock inte i utresezonen.

Jo men man tjänar definitivt inte på att göra så om man skall flyga t/r till USA då en enkel från USA med lufthansa kostar typ 500 euro i bränsletillägg.. Så kostnaden blir typ 8000 för bränsletillägg jämfört med en t/r till usa där tilläggen ligger på 4000. Obs att det är med Lufthansa-gruppen.

Att boka Singapore Airlines med miles and more är en riktigt bra deal då det är typ noll bränsletillägg. Kostar runt 500 kr t/r från ARN.
 
Jo men man tjänar definitivt inte på att göra så om man skall flyga t/r till USA då en enkel från USA med lufthansa kostar typ 500 euro i bränsletillägg.. Så kostnaden blir typ 8000 för bränsletillägg jämfört med en t/r till usa där tilläggen ligger på 4000. Obs att det är med Lufthansa-gruppen.
Det resonemanget, dvs att det blir dyrare penga-avgifter för att man bokar 2 enkelresor istället för en tur-och-returresa, gäller inte generellt utan det beror på resmålet (landet). Testa t ex Brasilien, en tur-och-returresa kostar då ca €600 (från Köpenhamn), men 2 enkelresor kostar ca €290 + €60 = €350.

Att boka Singapore Airlines med miles and more är en riktigt bra deal då det är typ noll bränsletillägg. Kostar runt 500 kr t/r från ARN.
SAS, United och Avianca har också låga avgifter när man bokar med Miles & More. Thai var billigt förr, men verkar ha blivit lite dyrare (dock inte så dyra som Lufthansa-gruppen).
 

Kimmen00

Medlem
Det resonemanget, dvs att det blir dyrare penga-avgifter för att man bokar 2 enkelresor istället för en tur-och-returresa, gäller inte generellt utan det beror på resmålet (landet). Testa t ex Brasilien, en tur-och-returresa kostar då ca €600 (från Köpenhamn), men 2 enkelresor kostar ca €290 + €60 = €350.

Absolut, jag skrev ju USA :)
Riktigt dyrt att åka hem från USA med en enkel m&m
 

Jean-Pierre

Medlem
Behövde du ringa för att boka det, eller har du hittat något online som jag missat?

Ja, det behövs. Kostar dock inget extra med telefonbokning istället för web.

Vad gäller telefonbokning så noterade jag dock att servicen var urusel via det svenska telefonnumret. Jag hamnade några gånger på något call center på Irland, med agenter som kom från ytterligare något annat land. De kunde inte mycket mer än jag själv kunde via datorn. "Computer says no" etc. Kombinera biz/eco gick inte... Annorlunda routings, näpp. Kanhända att jag hade otur?

Men efter ett par gånger provade jag numret till Tyskland istället. Och se där, nu var allt enligt förväntan. Inga problem med bokningar utöver "vanliga". Numer ringer jag alltid tyska numret (som går att hitta på webbsidan om man byter land till Tyskland). Bättre öppettider också.
 
När jag behöver göra något speciellt med en Miles & More-bokning, t ex boka med ett uppehåll som är över 24 timmar, boka om segment som spårlöst har försvunnit från bokningen eller bara göra ändringar pga tidtabellsändringar, så brukar jag ringa med Skype till det tyska numret. Mina erfarenheter är att det är väldigt lätt att ha att göra med agenterna och reglerna är väldigt tydliga och konsekventa. Går en resa att hitta med deras online-sökmotor så får man lov att boka den, annars inte, punkt! Det är inte som med Tallinn att man kan få olika besked av olika agenter. När det blir tidtabellsändringar, även vid obetydliga sådana, på en Miles & More-bokning så får man lov att göra ändringar gratis och då är det t o m ok att byta till dyrare flygbolag (t ex Lufthansa-gruppen och Turkish Airlines) utan att betala extra skatter/avgifter.
 
Toppen