Senaste nytt

British Airways från Arlanda till London

SweCow

Medlem
Hej,

Har försökt få fram information via Google utan att riktigt lyckas, så kollar här nu.

Vi ska flyga Stockholm - London (och sen vidare till Florida) inom kort med BA, men hur långt innan avgång måste man vara på plats på Arlanda?
Är det två timmar (iom ej Schengen) eller räcker det med någon timme+ ?
 

Treo

Medlem
Eftersom du ska vidare till USA vill de fråga dig om du har ESTA.
Antingen vid incheckning (av bagage) eller – som när jag åkte med enbart handbagage nyligen – vid gate (det piper och folk tittar, extra kul vid prioboarding när publiken tror att man försökt smita med :oops:).
 

Big Birger

Medlem
Oavsett vilken tid som gäller skulle jag vara på plats i god tid, eftersom konsekvensen av att missa första planet på en resa kan bli rätt omfattande. Både vad gäller förlorad tid och pengar.
 

SweCow

Medlem
Oavsett vilken tid som gäller skulle jag vara på plats i god tid, eftersom konsekvensen av att missa första planet på en resa kan bli rätt omfattande. Både vad gäller förlorad tid och pengar.
Hej,

Absolut, va mest undrande om man behövde vara på plats drygt två timmar innan iom ej Schengen och vidare till USA eller om lite över en timme ska räcka.

Drygt att vara på Arlanda alldeles för länge i onödan så dags på morgonen utan istället få någon halvtimmes sömn till innan avfärd.


Tack alla som svarat!
 
D

Deleted member 30163

Guest
Det beror lite på:
- När du flyger
- Om du är "van" resenär
- Om du åker ekonomi eller högre klass

BA avgår från Terminal 2, precis som Finnair och Air France. Åker du på morgonen är det en hel del affärsfolk på terminalen. Säkerhetskontrollen är rätt liten och det finns Fast Track men du kan få trängas med andra då man inte alltid allokerar en egen säkerhetskontroll till Fast Track, precis som man gör på T5 ibland. Det finns heller inte så många self-checkin.

Jag skulle säga 45 minuter om du är van, och åker business så du slipper använda bagagedrop + fasttrack. Annars en timme upp till 1.5 timme.
Räkna alltid med att det kan bli strul. Sist jag flög från T2 till Helsingfors för att sedan åka vidare till Thailand fungerade inte alla self-checkin och vid Business-incheckningen till Finnair var det något typ av bråk.
Är det värt 30 min extra sömn för att missa din USA resa?
 
Toppen