Senaste nytt

Flygplatsen i Sälen

Artikel i Visits (arbetsgivarorganisationen för hotell-, restaurang- och turismnäringen) tidning Besöksliv idag:

Sälens nya flygplats: Bra start trots brittiskt bakslag : Besöksliv

"- De första två veckorna hade vi 26 flighter och 1500 passagerare, vilket är helt enligt plan."

Också intressant att det viktigaste är nog egentligen att locka resenärer från Tyskland och Holland som kan resa till Sälen utan byte:

"- Flygplatsens huvudmålgrupp är internationella gäster från Europa och ett av våra mål är därför få trafik igång från i Tyskland och Holland. Det skulle gynna hela destinationen."
 

Palazzi

Medlem
Lite positiva vibbar i dessa tider. SR Dalarna rapporterar om att flygplatsen ska få linje från Nederländerna denna vinter. 2 turer per vecka.

Ny flyglinje från Nederländerna till Sälen - P4 Dalarna | Sveriges Radio

Roligt för flygplatsen.

En liten observation, som gör mig orolig: Rätt mycket Holländare, vintertid, i både Alperna och Dolomiterna. Ska man inte bli överdrivet besviken av skidåkningen så lär det krävas expressbuss till Trysil.

Har lite svårt att se några vinster, när ändå flyg krävs, med att välja Lindvallen före Cortina. Lika långa köer, sämre backar och samma priser.
Nu är jag en erfaren skidåkare, utan barn, så andra kanske kan finna incitamenten jag inte finner (?)
Vet att vi har ett lite "snällare" upplägg för barn/ungdomar, medan man i t.e.x. Italien bara drar med barnen till närmsta röd backe. Är det denna grupp man hoppas på?
Finns det kanske också någon svensk-fascination i Holland? Överlever isf den en vecka i Sälen?

Kanske är jag överdrivet pessimistisk, men jag har inte förstått hur man tror sig locka återkommande gäster från utom Norden. Det är väl bara Åre som utmärker sig någorlunda i Europeisk kontext, och skidorter i Sälens storlek hittar man i åtminstone 12-15 Europeiska länder.
Inte heller har jag förstått hur nuvarande skidsystem ska klara ytterligare människor. Under min professionella skidkarriär så undvek man aktivt Sälen pga av de hoper turister som då flockades från södra Sverige.

Jag hoppas detta lyckas, men tycker det känns som en närmast utopisk satsning.
 

Rebel

Medlem
Roligt för flygplatsen.

En liten observation, som gör mig orolig: Rätt mycket Holländare, vintertid, i både Alperna och Dolomiterna. Ska man inte bli överdrivet besviken av skidåkningen så lär det krävas expressbuss till Trysil.

Har lite svårt att se några vinster, när ändå flyg krävs, med att välja Lindvallen före Cortina. Lika långa köer, sämre backar och samma priser.
Nu är jag en erfaren skidåkare, utan barn, så andra kanske kan finna incitamenten jag inte finner (?)
Vet att vi har ett lite "snällare" upplägg för barn/ungdomar, medan man i t.e.x. Italien bara drar med barnen till närmsta röd backe. Är det denna grupp man hoppas på?
Finns det kanske också någon svensk-fascination i Holland? Överlever isf den en vecka i Sälen?

Kanske är jag överdrivet pessimistisk, men jag har inte förstått hur man tror sig locka återkommande gäster från utom Norden. Det är väl bara Åre som utmärker sig någorlunda i Europeisk kontext, och skidorter i Sälens storlek hittar man i åtminstone 12-15 Europeiska länder.
Inte heller har jag förstått hur nuvarande skidsystem ska klara ytterligare människor. Under min professionella skidkarriär så undvek man aktivt Sälen pga av de hoper turister som då flockades från södra Sverige.

Jag hoppas detta lyckas, men tycker det känns som en närmast utopisk satsning.

Du har nog rätt i det mesta, men skistarhar enriktigt bra(typisk osvensk) service och möjligeter för barn o barn familjer ngt jag inte upplever i italien eller österike. Om det är tillräckligt för att dra utlänningar får vi se. Men bra för sälen är det.

Är Trysil mycket bättre???
 

palmen

Moderator
Roligt för flygplatsen.

En liten observation, som gör mig orolig: Rätt mycket Holländare, vintertid, i både Alperna och Dolomiterna. Ska man inte bli överdrivet besviken av skidåkningen så lär det krävas expressbuss till Trysil.

Har lite svårt att se några vinster, när ändå flyg krävs, med att välja Lindvallen före Cortina. Lika långa köer, sämre backar och samma priser.
Nu är jag en erfaren skidåkare, utan barn, så andra kanske kan finna incitamenten jag inte finner (?)
Vet att vi har ett lite "snällare" upplägg för barn/ungdomar, medan man i t.e.x. Italien bara drar med barnen till närmsta röd backe. Är det denna grupp man hoppas på?
Finns det kanske också någon svensk-fascination i Holland? Överlever isf den en vecka i Sälen?

Kanske är jag överdrivet pessimistisk, men jag har inte förstått hur man tror sig locka återkommande gäster från utom Norden. Det är väl bara Åre som utmärker sig någorlunda i Europeisk kontext, och skidorter i Sälens storlek hittar man i åtminstone 12-15 Europeiska länder.
Inte heller har jag förstått hur nuvarande skidsystem ska klara ytterligare människor. Under min professionella skidkarriär så undvek man aktivt Sälen pga av de hoper turister som då flockades från södra Sverige.

Jag hoppas detta lyckas, men tycker det känns som en närmast utopisk satsning.
Direktflyg och komma fram nära är nog inte att underskatta. Flyger man till alperna kan det ju krävas både buss och tåg för att komma fram dit man ska.

Sälen är ju familjevänligt och lämpar sig bra för de mindre erfarna. Mig passar det inte då det är för enkel åkning, vi är med andra ord inte målgruppen.

Vintern i Holland är ju långt ifrån samma som inte fjällen/alperna och det finns mycket annat än utförsåkning som säkert kan locka. Längdskidor är ju väldigt populärt nuförtiden, kanske bättre i Sverige än alperna på den fronten?
 

mha321

Medlem
. Under min professionella skidkarriär så undvek man aktivt Sälen pga av de hoper turister som då flockades från södra Sverige.

Jag hoppas detta lyckas, men tycker det känns som en närmast utopisk satsning.

Nu var det väldigt länge sedan jag var i sälen på vintern faktiskt. Men gäller detta även utanför de veckor när någon del av Sverige har sportlov? Det torde vara betydligt tunnare med folk då väl, och mer utrymme för utlänningar dessa veckor.

(just Holland verkar ha vecka 7 och 8, med Amsterdam v7. Så för dem krockar det onekligen rätt rejält även om de slipper stockholmarna)
 

Palazzi

Medlem
Du har nog rätt i det mesta, men skistarhar enriktigt bra(typisk osvensk) service och möjligeter för barn o barn familjer ngt jag inte upplever i italien eller österike. Om det är tillräckligt för att dra utlänningar får vi se. Men bra för sälen är det.

Är Trysil mycket bättre???

Ja, misstänkte att det kunde vara det som uppskattas (man har ju sett TV-reklamerna med barn-tema :) ).

Gällande Trysil så är fallhöjden på backarna ungefär det dubbla gentemot Sälen-fjällen. Det mäter sig inte mot Åre, men det är ungefär densamma som för Tärnaby. Det innebär möjlighet till väldigt långa nedfarter, alternativt branta nedfarter som ändå får godtagbar åklängd.

Direktflyg och komma fram nära är nog inte att underskatta. Flyger man till alperna kan det ju krävas både buss och tåg för att komma fram dit man ska.

Sälen är ju familjevänligt och lämpar sig bra för de mindre erfarna. Mig passar det inte då det är för enkel åkning, vi är med andra ord inte målgruppen.

Vintern i Holland är ju långt ifrån samma som inte fjällen/alperna och det finns mycket annat än utförsåkning som säkert kan locka. Längdskidor är ju väldigt populärt nuförtiden, kanske bättre i Sverige än alperna på den fronten?

Du har nog rätt i dina tankar kring transport till/från flygplats. Har alltid stört mig lite på detta när jag reser till framförallt Italien... Antingen innebär det flygbyte eller lång bussresa, även om undantag finns. Detta är lite synd även för Åres del, men som svensk löser man det enkelt med tåg eller bil.

Ja, barn-aspekten kanske är Sveriges trumfkort. Själv släpptes jag av vid kabintoppen i Bormio som 5-åring och till lunch tvingades jag dricka vin utspätt med vatten :confused: Kanske är det tur att barnuppfostran uppdaterats sedan dess, samt att mina egna barn växer upp i Sverige :p

När du ändå nämner längdåkning kan jag passa på att hylla Sveriges skidorter gällande preparering av både spår och nedfarter. Detta är verkligen en ENORM skillnad gentemot Alp-länderna. Kanske märker inte den novise detta när man åker utför, men personligen är det något jag verkligen saknar i framförallt Italien. Gällande förekomsten av längdspår är de rätt många även i Alp-området :)

Tycker ändå ni givit mig ett par argument som vidgat mina vyer (som säkert var tunnelsmalt inledande).
 

Palazzi

Medlem
Nu var det väldigt länge sedan jag var i sälen på vintern faktiskt. Men gäller detta även utanför de veckor när någon del av Sverige har sportlov? Det torde vara betydligt tunnare med folk då väl, och mer utrymme för utlänningar dessa veckor.

(just Holland verkar ha vecka 7 och 8, med Amsterdam v7. Så för dem krockar det onekligen rätt rejält även om de slipper stockholmarna)

Minns att det var betydligt mycket mer folk än vanligt varje helg, vilket troligen berodde på den enorma mängd stugägare från Stockholm med omnejd (främst, det fanns såklart stugägare från andra orter). Om det gällde vardagar minns jag faktiskt inte, och jag kan också ha varit bortskämd med närmast folktomma Funäsdals-fjällen.
Var nyligen i Sälen under ett lov (1,5 år sedan) , och det var nästan outhärdliga köer till allt från lift till mat.

Som västkust-bo så delar jag semestiden med holländarna, så det är troligen därför vi mötts i de Italienska nedfarterna. Bussresor verkade vara vanligt :)
 

Tonton

Medlem
När du ändå nämner längdåkning kan jag passa på att hylla Sveriges skidorter gällande preparering av både spår och nedfarter. Detta är verkligen en ENORM skillnad gentemot Alp-länderna. Kanske märker inte den novise detta när man åker utför, men personligen är det något jag verkligen saknar i framförallt Italien. Gällande förekomsten av längdspår är de rätt många även i Alp-området

Nu hamnar vi lite OT - men jag tycker att Dolomiterna - områdena kring Val Di Fiemme och Val Di Fassa, och mer specifikt San Pellegrino - sopar mattan med alla andra skidställen jag åkt på, inklusive Sverige, när det kommer till preparering av nedfarter.
 
Toppen