Senaste nytt

Inspiration från ett halvårs poängjakt i Eurobonus-världen

JochenS

Medlem
Roligt att läsa. Känner igen mig mycket. Vi plockade ut flera lite längre resor inom Europa under spädbarnsåren då avbokningsmöjligheten var mycket värd. Nu är jag iväg på min första poängresa i affärsklass med fru och barn (Januari down under - en familjeresa dit och tillbaka | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor och har redan poäng till ytterligare en resa framöver.

Ett tips är att om du sitter nu eller snart på 2st Amex 2-4-1, och barnen inte är över 12 år. Så behöver du ju bara 150000poäng för hela familjen, men det kan ju vara svårt att hitta fyra platser fram och tillbaka hos SAS. Men allt det där kanske du redan har koll på.
 

jerixon

Medlem
Haha!
Ja fy fasen jag kommer ihåg när jag satt där på SAS business första ggn på väg till USA och hade bokat Best Western hotell på Times Square med poäng =)
Man blir sjukt taggad när det börjar rulla in och man lär sig mer och mer!
Nu mer kommer i princip poängen av sig själv och det rullar på. Några extrema år som med AVIS 10k kan man nog glömma, men ett par trevliga resor om året bör ju vara rimligt!
 

Sweden

Medlem
Tack för din berättelse. Tror att många inklusive mig själv känner igen sig hur det "hela" började.

Mitt medvetna resande startade under 2012. Åren innan dess flög jag en del och sparade poäng här och där utan någon direkt medvetenhet och utan direkt mål. Bokade några awardresor till Lissabon med TAP innan. Bokade min första award longhaul 2012, med SAS Stockholm - Shanghai via Köpenhamn. Sparade poäng i flera år innan känns det som via Diners.

Fan vilken lyx jag kände, Plus till Köpenhamn och SAS gamla Business till Shanghai. Har inte blivit av att testat SAS longhaul sedan dess, ska nog försöka någongång igen :).

Får man väl snurr på "sitt"upplägg vad gäller Amexkort, Billhop, värvningar, inköp m.m. så rullar det på tycker jag. Men man måste vara vaken hela tiden på förändringar och nyheter...

Det jag gillar med din berättelse är att du medvetet och enträget försökt/försöker se hur du kan optimera ditt resande, att du har en långsiktig plan. Man kan läsa här på forumet ibland om personer som försöker ta sig från 0-100 i kunskap och erfarenhet, boka sin first First tidigt. Har läst här på forumet i 8 år, för dom allra flesta tar det/är det år av lärande. Man lär sig nya saker hela tiden...

Detta är en del av sin livsstil. Lycka till i "din" framtid som medveten resenärer!
 
Last edited:

Fredde18

Medlem
Det kliar dock nu i tipsar-fingret....; men blir det inte bättre för er 2020 med en SAS Amex Elite för 400:- i månaden (där ni också har tre kostnadsfritt extra-kort) nu kliar de inte längre
Helt ok om det kliar, sånt alla lär sig av. Tack!

Bästa tråden på länge! Har samma plan som du, och har skrapat ihop 30000k poäng på två månader enbart med signup bonus på amex classic och SAS Mastercard, och att handla på korten och ta dom köpen som går genom SAS portal. Genom o handla på Coop har vi fått in 4000k poäng bara genom o handla mat på Coop istället för Ica.
Efter ditt inlägg fick jag mer motivation och jaga fler poäng, tack. Planen är en ”gratis” resa i businessclass för mig och frugan!
Får se om det blir 2021 eller 2022 :)
Tack och keep it up, vi får se vem som lyckas komma iväg först ;)

Ett tips är att om du sitter nu eller snart på 2st Amex 2-4-1, och barnen inte är över 12 år. Så behöver du ju bara 150000poäng för hela familjen, men det kan ju vara svårt att hitta fyra platser fram och tillbaka hos SAS. Men allt det där kanske du redan har koll på.

Jo, tanken har slagit mig men som du säger är det ju svårt med 4 business hos SAS. Kan ju funka att boka 2 och sen hoppas att det öppnar sig mer platser längre fram.. men lite väl hög nivå på gambling för mig på första award-resan kanske!
 
Last edited by a moderator:
D

Deleted member 30163

Guest
K, Kilo, 1000

30,000k blir således bara 30,000,000, men ändå bra för signupbonus hos AMEX på två månader ;)

Du får inte 30 miljoner poäng som sign-up bonus, nånstans med Amex, om du inte handlar för 30 miljoner på Konsum, och om du gör det så kan du åka rätt många business class resor helt gratis....
 

Quaddan

Medlem
Jag tror att vi är väldigt många som har gjort samma resa som dig, själv började jag läsa här i somras precis som du.

Innan min "poängjägar" tid började, så använde jag poängen till allt från loungebesök till att handla på boozt.com.

Idag reser jag inte lika mycket i tjänst som tidigare, däremot har jag betydligt bättre möjligheter till att göra utlägg och nå en högre spend än tidigare.
I slutet av Juli ansökte jag om ett Amex Elite, jag hade då ca 15k Eurobonus poäng.

ca 6 månader senare har jag fått ihop nästan 400k poäng och 2 vouchers.

En hel del trixande och ganska många värvningar, poäng intjäningen kommer att gå ner en del framöver, men jag räknar fortfarande med att kunna utnyttja 2 vouchers varje år på longhaul :)

Om ca 3 veckor, åker vi på vår första award till cancun, åker två longhaul legs med Lufthansa så hoppas kunna uppgradera till First :)


Lycka till i fortsättningen!
 
Toppen