Senaste nytt

US Airways tillbaka med sin 100% bonus kampanj!

Dr. Miles

Expert
Jag har några US DM konto som är registrerade på olika postadresser.

Jag har erharenhet att boka 2 award stolar med samma resplan, men från 2 olika US DM konto. (inte samma namn på de två konton)

Säg till US agenten INNAN du börjar med awardbokningen. De är rätt flexibla.
 

Gnopps

Medlem
Bokar du med poäng från två konton så är det två separata bokningar som gäller. Vanligtvis inget problem men det kan vara lite svettigt på svåråtkomliga awards. Att föra över miles fårn ett konto till ett annat kostare en smula.
Agenten kan boka de två platserna samtidigt i samma bokning och sedan dela bokningen i två, detta blir också lättare för bokningsagenten.
 

fcl

Medlem
Jag har en liten sidofundering. Jag har de tre gånger jag varit i kontakt med US Airways alltid ringt det svenska numret (08-50163427) och då hamnat i England när jag ringt. Typiskt har jag ringt runt 20:00 svensk tid. De agenter som hjälpt mig har jag enbart positiv kritik att ge.

Jag undrar om det kanske spelar någon roll vilket nummer man ringer och undrar om övriga också brukar få agenter från England? Om det är så är det kanske värt att änvända det svenska numret i stället för att skype:a till USA.
 

Dr. Miles

Expert
En sak kan jag nämna om svenska 08 nummer till US Airways.

Jag har bokat flera bonusresor med US miles vid olika tillfälle.

När jag har bokat via USA, fick jag ALLTID betala Award processing fee 50 USD. (och Quick ticketing fee 75 USD när avresedatumet var inom 14 dagar)
Medans har jag inte betalat Award processing fee en enda gång på bokningar som är gjorda via svenska 08 nummer.
 

fcl

Medlem
När jag har bokat via USA, fick jag ALLTID betala Award processing fee 50 USD. (och Quick ticketing fee 75 USD när avresedatumet var inom 14 dagar)
Medans har jag inte betalat Award processing fee en enda gång på bokningar som är gjorda via svenska 08 nummer.

Och som du tidigare noterat så har jag inte behövt betata dessa 50 USD på någon av mina två bokningar hittills. Däremot har jag inte sluppit undan 150 USD vid ändring.
 

Dr. Miles

Expert
US Agenter i Europa(jag vet inte om var de befinner sig) är mycket artigare än sina kollegor i USA och jag har intryck att de hanterar saker mer professionellt sätt.

Som jag skrev i min jämförelse guide att kompetens av US agenter (i USA) skiljer ganska mycket och generellt unga agenter är mer tillmötesgående än äldre agenter. Detta är min erfarenhet.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
US Agenter i Europa(jag vet inte om var de befinner sig) är mycket artigare än sina kollegor i USA och jag har intryck att de hanterar saker mer professionellt sätt.

Som jag skrev i min jämförelse guide att kompetens av US agenter (i USA) skiljer ganska mycket och generellt unga agenter är mer tillmötesgående än äldre agenter. Detta är min erfarenhet.

Kanske inte helt OT när vi är inne på agenter. Har snart samlat på tillräckligt med AA-adwantage miles för en first med CX mellan Europa och Fjärran östern. Enligt diskussionerna på FT verkar USA-baserade agenter ha svårigheter att hitta platser (möjligen beroende på att man mest ser på rutten över Stilla Havet). Är det någon mer här som har erfarenheter av Europabaserade agenter hos Amerikanska bolag? I synnerhet om man vill boka CX med AA-adwantage miles.
 

Dr. Miles

Expert
Kanske inte helt OT när vi är inne på agenter. Har snart samlat på tillräckligt med AA-adwantage miles för en first med CX mellan Europa och Fjärran östern. Enligt diskussionerna på FT verkar USA-baserade agenter ha svårigheter att hitta platser (möjligen beroende på att man mest ser på rutten över Stilla Havet). Är det någon mer här som har erfarenheter av Europabaserade agenter hos Amerikanska bolag? I synnerhet om man vill boka CX med AA-adwantage miles.

Jag svarar på din OT fråga.:)

American Airlines call centre i Europa är OK, men deras agenter har varierande nationalitet, så klart.
Jag fick en gång en agent med italiensk accent, så svarde jag till henne med min undermålig italienska.
Hon blev glad och bokningen med henne blev ett nöje för mig.

Svar till din fråga är: AA agenter i Europa är som hos US Airways.
Alltså bättre bemötande och mer jämn kompetensgrad än sina kollegor i USA.

Du kan söka CX award plats på British Airways Executive Clubs(BAEC) webbsida, alternativt via Awardnexus. (Det kostar efter några sökningar.)
Men det går inte att söka CX award på BAEC webbsida om det är på London-Hong Kong rutt.
De har BA bias på sökningar. Det samma gäller på Qantas flighter på konkurerande rutter.
 
Last edited:

Magino

Medlem
Jag såg på Flyertalk att det pratades om US Airways Grand Slam. De senaste åren har de haft en promotion där man kan tjäna upp till 100 000 poäng på "hits" som man får genom att bo på vissa hotell, handla varor från US Airways partners osv osv. Jag är inte säker på att en person som bor i Sverige kan tjäna ihop alla poängen men jag håller ögonen öppna för möjligheter att tjäna poäng.

Troligen har du redan sett detta men för er andra. Nu går det att registrera sig för årets Grand Slam.

Då jag aldrig har varit med i Grand Slam tidigare år, vet jag inte mycket om det. men det gäller att samla hits genom att exempelvis använda sig av US kreditkort, köpa miles eller handla med partners, allt från hotell nätter, hyrbil eller köpa blommor kan räknas. Det finns några lätta hits så som att ladda ner en toolbar till webbläsaren eller köpa miles med US airways (bra då man ändå väntat med att köpa miles med 100% bonus). Tänk dock på att själva Grand Slamen startar inte förrens 14 september och allt som gjorts innan det räknas inte. Sedan håller det på i en månad fram tills 14 november.
Här finns reglerna och vad som ger en hit
FAQ


4 hits: 3,000 miles
8 hits: 10,000 miles
12 hits: 15,000 miles
16 hits: 25,000 miles (2,000 of which are Preferred-qualifying miles)
20 hits: 35,000 miles
24 hits: 45,000 miles (5,000 of which are Preferred-qualifying miles)
28 hits: 60,000 miles
32 hits: 80,000 miles
36 hits: 100,000 miles
40 hits*: 110,000 miles (10,000 of which are Preferred-qualifying miles)
 
Toppen