Träffade för några veckor sen en som jobbar på SJ som tror att det inte blir några renoveringar av X2000-tågen. Han verkade insatt. Nya tågen har skjutits upp pga. upphandlingsproceduren och oklart med nya snabbtågsbanor. Är nog lättare på SAS att köpa in morgondagens flygplan...
Jag är ledsen men din kompis är inte insatt. Renoveringen pågår, bilden jag postat ovan är en bild på ett av tågen som undergår tester. Du ser att dörrarna är bytta på det. Blir det inte renoverat så får man stora problem eftersom alla tågen fyller 30 snart och ska på storrevision. Antingen får man då skrota ut och köpa helt nya tåg, eller så får man renovera.
Vidare så har de nya tågen, projekt Delta, inte något som helst att göra med snabbtågsbanorna. Delta var tänkt från början att sättas i trafik 2021. Höghastighetsbanorna är decennier från färdigställning. Högsta hastighet på projekt Delta är 250 km i timmen, vilket du redan får köra på Botniabanan. Den dagen vi kanske får höghastighetsbanor kommer det vara andra tåg.
Upphandlingen avbröts när i princip allting var klart. Det finns ett designprogram som det las miljoner på att ta fram och fordonsleverantören var klar. Nu ska man ha undantag från EU angående LUF, vilket man säkert kan få, men de kvarnarna maler långsamt. De resultat man fått i arbetet med de nya tågen kommer man inte kasta bort frivilligt.
Så vill du mästra din kompis som var så insatt så feel free! Fråga honom vad designbolaget som hjälpt SJ med de nya tågen heter. Vet han inte det så kan du avskriva hans trovärdighet i frågan direkt.